„V oficiální informaci jsme uvedli především mosty delší než sto metrů přes hlavní koryto Vltavy. Také vybrané dopravně důležité mosty delší než sto metrů a mosty s délkou menší než sto metrů, u nichž je stavební stav hodnocen jako špatný, velmi špatný a havarijní," upřesnil šéf Technické správy komunikací (TSK) Ladislav Pivec.

Náklady na nápravu situace se budou pohybovat v řádu miliard korun. Rozpočet hlavního města je stále zatížen resty z minulosti. Především tunelem Blanka. Věcně odpovědný náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) slíbil, že materiál vypracovaný TSK ovlivní magistrátní plánování běžné údržby a hlavně budoucích investičních akcí.

Podle něj je třeba uvažovat také o stavbě několika zcela nových mostů. Má jít ovšem hlavně o nízkokapacitní stavby pro pěší.

Více než stovka pražských mostů urgentně vyžaduje opravu. Některé jsou v havarijním stavu. Dost špatně je na tom například Železniční most mezi Smíchovem a Výtoní, respektive jeho jižní lávka pro pěší. Ta se snad ještě do konce tohoto roku dočká. Alespoň tak to plánuje Technická správa komunikací (TSK).

Libeňský most nakonec demolice nečeká

Podle její čerstvě vypracované zprávy zatéká voda do Mostu Legií. Kdy bude opravena tamní poškozená hydroizolace zatím není jisté. Totéž platí také o závadách na obloucích Hlávkova mostu. Stavebně na tom není nejlépe ani Trojská lávka. Ovšem nejvíce po opravě volají Libeňský a také Barrandovský most. U Libeňského navíc není daleko od jeho úplného uzavření pro veškerou dopravu. Z bezpečnostních důvodů.

Už bylo rozhodnuto, že Libeňský most bude rekonstruován ve své stávající podobě. Nehrozí mu tak původně zamýšlená částečná demolice. Nebude ani následně rozšiřován. „Musíme rychle připravit nový projekt," vzkázal tento týden náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Jeho součástí by prý mohl být také plán, jak Libeňskému mostu dopravně odlehčit. Institut plánování a rozvoje (IPR) má přijít s nápadem, jak vést automobily na straně Palmovky pod zemí. Ještě letos se dá zřejmě očekávat opět jen běžná údržba, na níž je vyčleněno čtyřicet milionů korun.

Nejpozději do čtyř let, čili do roku 2020 bude podle TSK nutná také kompletní revitalizace zmíněného Barrandovského mostu pocházejícího z konce osmdesátých let minulého století. „Půjde o celkovou výměnu vozovky, hydroizolace, odvodňovacího systému a sanaci dilatačních mostních závěrů," upozorňuje TSK.

Přehodnocení investičních priorit

Náměstek Dolínek v této souvislosti připustil, že bude brzy nutné přehodnotit investiční priority města. Už před časem ale Pražskému deníku potvrdil, že nepůjde jen o opravy a údržbu, ale snad také o stavbu nových mostů. Mají sloužit hlavně pěším, cyklistům a městské hromadné dopravě. Auta se na ně nejspíš nedostanou.

„Momentálně jsou reálné dvě stavby. Konkrétně Dvorecký most a most Holešovice Karlín. Na oba již existují ověřovací studie dostupné na Institutu plánování a rozvoje hlavního města. Zvažuji ovšem také další varianty, například most v Sedlci," sdělil Dolínek Pražskému deníku.

Iniciativní jsou přitom i samotné městské části. Například Praha 6 už požádala, aby byl do územního plánu zanesen most spojující Podbabu s Bohnicemi. Sloužit by prý měl výhradně MHD.

K zoufale chybějícímu alternativnímu místnímu propojení dvou městských částí by podle Dolínka v budoucnu mohl posloužit nový most Holešovice Karlín. Především pro pěší a cyklisty. Prý se vůbec neuvažuje, že by na něj měly vyjet tramvaje, protože zdejší územní podmínky to vesměs neumožňují.

Protichůdné názory městských částí

„Most byl zatím prověřován ve variantách. Platný územní plán tuto stavbu vymezuje jako spojnici ulic Komunardů Thámova. Do řešení tohoto mostu vstoupily limity pro konstrukci mostů díky povodním 2002, a tudíž možnostem navázat na výškové řešení nábřeží. To je komplikované zejména na Holešovické straně, kde by bezprostředně sousedil s tržnicí," vysvětlil současnou situaci náměstek primátorky.

Na tuto konkrétní stavbu, stejně jako na takzvaný Dvorecký most, který má propojit Smíchov a Podolí, již existují ověřovací studie. „Dvorecký most bude nesmírně důležitý pro tramvajovou dopravu, prováže systémy na obou březích, což je potřebné nejen pro pravidelný provoz, ale i pro mimořádné události z hlediska flexibility tramvajové sítě," popsal dále Dolínek.

Stavba má být podle něj zárodkem budoucí, takzvané jižní tramvajové tangenty Smíchov Pankrác. Podle platného územního plánu je prý sledován jako most pro veřejnou dopravu, pěší a cyklisty.

„Na Smíchovské straně se napojuje do oblouku ulice Na Zlíchově těsně před nadjezdem železniční tratě do Berouna za zastávkou tramvaje Lihovar, na druhém břehu Prahy 4 jde po severním okraji Žlutých lázní, zhruba 380 metrů od křižovatky Podolského nábřeží s Jeremenkovou ulicí," shrnul Dolínek.

Na téma polohy mostu a jeho funkce jsou jeho slovy neustále vedeny polemiky a zpravidla městské části zastávají protichůdné názory. „Tramvajová trať na Dvoreckém mostě však byla identifikována jako jedna z nejvyšších priorit rozvoje tramvajové sítě v hlavním městě," zdůraznil Dolínek.

Které mosty jsou na tom nejhůř?- Trojská lávka špatný stav, Libeňský most velmi špatný stav, Hlávkův most špatný stav, most Legií špatný stav, Palackého most špatný stav. Železniční most velmi špatný až havarijní stav, Barrandovský most špatný stav (z hodnocení Technické správy komunikací).

- Z mostů spojujících levý a pravý břeh Vltavy a delších než sto metrů je sedm ve špatném stavu, jeden ve velmi špatném a dva v havarijním stavu.

Čtěte také: Praha Libeňský most nezbourá, ale opraví, rozhodli zastupitelé