VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V cyklotrasách se Praha může učit od Vídně

Praha -Zatímco v rakouské metropoli představuje kolo dopravní prostředek, Pražanům slouží k rekreaci a sportování.

3.4.2008
SDÍLEJ:

NA CHVOSTU PELOTONU. Praha zaostává nejen za Vídní./Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

Česká metropole by si mohla vzít příklad z hlavního města Rakouska. Alespoň co se týká cyklistiky.

Tvrdí to občanské iniciativy Oživení a Auto*Mat, které společně s Kontaktní kanceláří města Vídně představily cyklistiku v tomto městě. Tipy a nápady, kterými by se Praha mohla od sousedů inspirovat, předají magistrátu obě sdružení příští týden na komisi pro cyklistiku.

Zlepšení podmínek

„Vídeňská infrastruktura pro cyklisty ukazuje, že i podmínky v Praze by mohly být výrazně lepší,“ řekla mluvčí Oživených Magdalena Kýnová–Učíková. Komentovala tím skutečnost, že Vídeň má několik typů dopravních opatření, kterými zajišťuje, že se dá na kole dostat téměř všude, do centra i na okraj města.

Nejčastějším opatřením pro cyklisty v hlavním městě Rakouska jsou stezky, které slouží pouze cyklistům a ve Vídni je lze najít v různé šířce, od jednoho do 2,5 metru. V Praze na stezky připadá zhruba 27 procent z celé cyklistické infrastruktury.

#nahled|https://g.denik.cz/63/34/info_cyklostezky21_denik_clanek_solo.jpg|https://g.denik.cz/63/34/info_cyklostezky21.jpg|Výhled pražské cyklistiky v letech 2008 až 2010 #

Speciální cyklopruhy

Dalším opatřením jsou cyklopruhy. Ty má Vídeň na méně dopravně zatížených silnicích. Pruhy jsou vyhrazeny pouze cyklistům nebo je cyklisté sdílejí spolu s autobusy či nákladními vozidly. V Praze takové opatření loni vzniklo například na novém úseku Pobřežní ulice, v Chotkově ulici nebo na Štefánikově mostě. Auto*Mat ale navrhuje dalších sedm desítek ulic, kde by mohly být. Jde například o Vršovickou nebo Vinohradskou ulici.

Kromě toho mohou cyklisté vjíždět do pruhů vyhrazených pro autobusy městské hromadné dopravy. Obousměrně smějí jezdit také v části vídeňských jednosměrek. Praha jednosměrky sice zpřístupňuje, podle Auto*Matu by si tuto změnu zasloužilo ještě 80 až 100 jednosměrek.

Cyklotrasy hlavně v klidových zónách

Součástí Vídně jsou také cyklotrasy, tedy úseky, které sdílejí cyklisté s pěšími i řidiči automobilů. Taková místa jsou ale na rozdíl od Prahy v klidových zónách, kde je povolena maximální rychlost 30 kilometrů v hodině. Podle ředitele Kontaktní kanceláře města Vídně Jana Krčmáře navíc cyklistům pomáhá mimo jiné také systém on-line vyhledávání nejrychlejších nebo nejbezpečnějších cest městem.

K dispozici je také 54 stanic, na kterých si lze za zálohu půjčit jednoduchá žlutá kola. Podobné zařízení je v Praze například na Invalidovně.

Jenom značka, jinak nic

Podle Michala Křivohlávka z Auto*Matu by se metropole mohla přiučit ve všech těchto opatřeních. „V Praze zatím většina tras vzniká tím, že se do ulic umístí značka. Kromě ní se ale nestane vůbec nic. Skutečné nové stezky a trasy vznikají většinou jen na okraji Prahy. Hlavní síť páteřních cyklostezek v širším centru prakticky neexistuje,“ uvedl Křivohlávek, který je členem cyklistické komise. Právě na ní příští týden předá zpracované tipy z Vídně.

Podle magistrátu v loňském roce přibylo 16,55 kilometru nových cyklistických stezek, 1,05 kilometru vyhrazených pruhů pro cyklisty a 700 metrů obnoveného povrchu a značení stezky u Vyšehradského tunelu. Od letošního roku do roku 2010 by cyklisty měly čekat změny na 11 místech, mimo jiné na Novém Městě, ve Vysočanech, v Hostivaři nebo na Žižkově. Do roku 2010 by Praha měla mít celkem 450 kilometrů páteřních a hlavních cyklistických tras.

Jak je to jinde v Evropě

Německo: Jedna z nejhustších sítí cyklostezek v Evropě, napojená na síť železničních stanic, hotelů, kempinků a restaurací specializujících se na cyklistickou klientelu, často využívá zlikvidovaných železničních tratí, které měly minimální stoupání, velké zatáčky a vedly po mostech a přehradních zdech s krásnými vyhlídkami. Cyklisté mají k dispozici permanentní on-line službu pro pomoc v nouzi, hotely a kempinky u cyklostezek jsou vybavovány speciálními soupravami pro případ oprav.

Nizozemsko: Země je hustě protkaná sítí cyklostezek. Amsterodam je město bicyklů, podle odhadů zdejší obyvatelé vlastní asi 800 000 kol, bicykly tvoří téměř polovinu dopravy ve městě. V hlavním městě Amsterdamu je hustá síť půjčoven bicyklů se širokým výběrem cyklistického vybavení, půjčovné od přibližně osmi eur za den a 20 eur za týden, půjčovny jsou na všech železničních stanicích a na řadě dalších míst.

Velká Británie: Starosta Londýna Ken Livingstone zveřejnil v pondělí program výstavby rozsáhlé sítě cyklostezek ve městě za pět set milionů liber. V rámci plánů bude k dispozici obyvatelům města i turistům šest tisíc kol, rozmístěných ve městě, jejichž zapůjčení bude zahrnuto v tarifu městské veřejné dopravy. Livingstone také přislíbil nové cyklistické zóny.

Francie: Letos v červenci by mělo být v Paříži k dispozici 750 cyklistických stanovišť, koncem roku by se jejich počet měl rozšířit na 1500 s celkovým počtem 20 600 kol. Stanoviště budou rozmístěna u východů ze stanic metra, vlakových zastávek a jiných důležitých komunikačních bodů.

Autor: Hana Válková

3.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Řemeslné práce - Malíř - lakýrník 110 Kč Práce pro malíře lakýrníka v Praze. Malujeme pro SVJ a BD - domy, byty, nebytové prostory. Smluvní vztah smlouva, věk 50+ nevadí Gastronomie - Výdej hotovek - 1/2 HPP kantýna 9 000 Kč Sháníme kolegu/kolegyni do naší nové kantýny na Praze 10, 1/2 úvazek, 4h denně. Jde o výdej hotových jídel Po-Pá, 10-14h. Jídlo, pití a uniforma zdarma, rádi Vás zaškolíme, pokud nemáte zkušenosti, zkušenosti z gastra výhodou. Požadujeme spolehlivost a příjemné vystupování. Pozice je vhodná pro důchodce nebo maminky na mateřské. Plat 9.000 Kč čistého. Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Vrátný 13 500 Kč Vrátní. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: řidičský průkaz výhodou, požadujeme předložit výpis z rejstříku trestů, ruský jazyk výhodou (ruská klientela), požadujeme zaslat strukturovaný životopis. Pracoviště: Transakta a.s.001, Pražská, č.p. 20, 252 02 Jíloviště. Informace: Eva Blažková, +420 222 320 227. Gastronomie - Hledáme kuchaře/závozníka 23 000 Kč Hledáme kolegu kuchaře s ŘP skupiny B, na závoz a výdej hotových jídel. Náplní práce je odvoz hotových jídel z centrály a výdej s ostatními kolegy ve firemní kantýně, poté návrat na centrálu, tedy není potřeba mít zkušenosti s vařením. Je to nenáročná práce s lidmi, po-pá, 6.00-14.30hod. Jídlo a pití zdarma, 4 týdny dovolené, volné svátky a víkendy. Plat 21.000 Kč čistého.

Ondřej Kolář.
18

V Praze 6 se dohodli. V koalici budou TOP 09, KDU-ČSL, ODS a STAN

Letiště Václava Havla.
3 14

Letiště Václava Havla bojuje s hlukem. Chce omezit noční provoz letadel

Poklidná zahrada nedaleko Hradu. Ukrývá umělecká díla i kašnu s čápem

Ruch Hradčanského náměstí. Turisté. Blesky fotoaparátů. Přijde vám nemožné najít v blízkosti Pražského hradu místo k odpočinku? Navštivte nepříliš známou zahradu Šternberského paláce. Malá, ale romantická oáza klidu skýtá útočiště nejen všem, co si chtějí vyčistit hlavu, ale i umělcům. Najdete v ní třeba díla českých sochařů z 20. století.

Mohl mít nebezpečné chemikálie. Muže odvezla zásahová jednotka na psychiatrii

/FOTOGALERIE/ Ve čtvrtek večer zažili obyvatelé části pražského Slivence dramatické chvíle. Policie kvůli psychicky narušenému muži zaktivizovala vyjednavače, zásahovou jednotku, hasiče, psa pyrotechniků i plynaře. Na počátku velké akce bylo podezření, že muž má doma nebezepčné chemikálie. Navíc podle policie napadal sousedy.

Chemie na škole nebývá oblíbená. I tak Češi slaví historický úspěch na olympiádě

Historický úspěch české reprezentace… Kdyby to tak mohl být začátek zprávy ve sportovní rubrice. Ale tato informace oslavuje šikovné české vědce. Na jubilejním padesátém ročníku Mezinárodní chemické olympiády Česko obsadilo čtvrtou příčku v žebříčku národů.

Jak jsme žili v Československu. Staré Město a Josefov

Pražský deník přináší nový cyklus Jak jsme žili v Československu. Každý týden pozveme čtenáře do novodobé historie jednotlivých pražských čtvrtí. Na procházku po významných momentech let 1918 až 1992. Tentokrát zveme na Staré Město.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT