Po prvním dnu je zatím brzy na jakékoli obecnější soudy; zdá se ale, že se opravdu naplňují představy o uvolnění ulice V Holešovičkách či o zmírnění kolon na magistrále – Wilsonova ulice v okolí hlavního nádraží dokonce připomínala provoz spíše ve sváteční den.

Pochopitelně ne všude se fungování Blanky může projevit: například na příjezdu do metropole ve směru od Říčan návaly a zácpy logicky zůstávají; i Štěrboholská spojka je i nadále problémovým místem. A naopak v některých lokalitách Prahy 6 se – rovněž podle očekávání – zdá, že doprava zhoustla. To se týká například ulic Svatovítská a či Patočkova.

Samotný provoz tunelu zatím neprovázely vážnější komplikace, a tak se vlastně již o víkendu objevily úvahy o ukončené „výukové" fáze provozu tunelu s rychlostí omezenou na 50 km/h. Standardně se zde má jezdit 70kilometrovou rychlostí, proti čemuž nemají policisté námitky. Také magistrát po vyhodnocení plynulosti provozu dospěl k závěru, že zvýšení rychlostního limitu je vhodné – a tak již hodinu před pondělním polednem začala v Blance platit „sedmdesátka".

Extrémní zpomalení

Prvotní zkušenosti získané během víkendového provozu také ukazují, že z pohledu řídicího centra provozu tunelu není problém vypořádat se ani se situací, kdy řidiči extrémně zpomalí; třeba proto, že hledají správný výjezd z tunelu, nebo jen z toho důvodu, že si chtějí prohlédnout detaily nové stavby.

Nejvážněji se situace jevila u Prašného mostu, kde o víkendu postupně chybovali hned dva řidiči. Oba nedopatřením najeli do protisměru – okamžitě si ale svůj omyl uvědomili, a tak auta otočili; díky tomu se nic nestalo a ani nebylo třeba zastavit provoz.

Chyboval také chodec, který si chtěl tunel projít a pokochat se dokončenou a již fungující dopravní stavbou. Pro Blanku ale platí totéž, co pro ostatní tunely: pěším účastníkům silničního provozu je přístup přísně zapovězen.

Bez komplikací se podařilo zvládnout rovněž případy (dokonce šlo o desítky případů!), kdy řidiči o své vůli v tunelu zastavili – a v přesvědčení, že odstavný pruh může sloužit jako místa určená k parkování, si chtěli jít udělat fotografii. Už se také stalo, že při průjezdu podzemím auta přestala jet kvůli závadě a bylo třeba zajistit odtah.

V případě poruchy

Pro případ poruchy nebo nehody mluvčí pražské policie Andrea doporučuje nepanikařit – důležité je okamžitě rozsvícením varovných světel na situaci upozornit ostatní účastníky provozu; dalšími kroky by měly být obléknutí reflexní vesty a kontaktování dispečinku pomocí tlačítek SOS skříňky.

„Dopravní policisté také apelují na řidiče, aby při průjezdu tunelem dodržovali nejvyšší povolenou rychlost, bezpečnou vzdálenost a věnovali zvýšenou pozornost dopravnímu značení, zejména pruhové signalizaci a informačním tabulím," připomněla Zoulová doporučení, které je aktuální nejenom do začátků provozu v Blance.