VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Užší Legerova ulice? Už za dva týdny

Praha /VIZUALIZACE/- Plánované zahloubení komunikace má ztišit hluk z magistrály. Ale i to má své odpůrce. Silnice se pod zem možná vůbec nedostane.

17.2.2009 1
SDÍLEJ:

Tak by mohla vypadat magistrála v budoucnosti.Foto: Vizualizace: SATRA

Už jen necelé dva týdny zřejmě chybí do zúžení Legerovy ulice, kterou vede magistrála, po níž denně projede až sto tisíc vozidel. Ve zkušebním provozu by se měl od 1. března na půl roku uzavřít jeden jízdní pruh, jenž bude s největší pravděpodobností sloužit pro zásobování a cyklisty. Ti si ale na takovou komunikaci většinou stejně netroufnout vyjet.

O zúžení už dlouhou dobu usiluje zejména radnice Prahy 2. „Věříme, že se tím podaří zklidnit provoz v celé lokalitě,“ doufá starostka druhé městské části Jana Černochová (ODS).

Tunel na dvě fáze

V budoucnu by se ale o celkové zklidnění měl postarat projekt, který počítá se zahloubením severojižní magistrály pod zem. Se zahloubením magistrály pod zem v úseku Legerovy respektive Sokolské ulice se ale počítá až v druhé etapě zklidnění severojižní magistrály. Na tuto část stavby se však podle některých lidí nakonec nemusí dostat.

„Navrhoval bych udělat obě etapy najednou, mohlo by se tak předejít zbytečným průtahům, jinak by se také na druhou část nemuselo dostat,“ konstatoval zastupitel hlavního města Jiří Witzany (SNK ED).

Přednost má okruh

První etapa stavby, s níž by se mohlo začít nejdříve už v roce 2010, pokud se nebudou protahovat přípravy, zahrnuje přemístění magistrály pod zem v úseku hlavního nádraží a Národního muzea (ulicí Mezibranská za budovou Státní opery a muzea). Reálně ale zřejmě k zahloubení dojde až v letech 2012–2015. Podmínkou je totiž dobudování Městského okruhu v úseku Pelc Tyrolka – Jižní spojka.

„V druhé etapě je snaha minimalizovat negativní dopady na zástavbu Prahy 2 zejména podél ulic Sokolská a Legerova. Uvažuje se proto o prodloužení tunelů až k Nuselskému mostu,“ informoval Tomáš Jílek, ředitel Správy Praha Ředitelství silnic a dálnic.

I další projekt má slabá místa

Projekt společnosti SATRA, který má v ruce magistrát, také uvažuje o pokračování hlavní trasy tunelů v prostoru Čelakovského sadů až k Nuselskému mostu.

„Jak ale dále zmiňuje prezentace, z hlediska dopravně-inženýrského se nejeví tato možnost jako přínos. Sice se bezprostředně snižuje zátěž v ulicích Legerova a Sokolská, ale nabídkou další atraktivní trasy se naopak výrazně zvyšuje dopravní zatížení před vstupy na území Prahy 1 a 4,“ sdělil Michal Křivohlávek z občanského sdružení AutoMat.

Drahé a částečné

On i další upozornili na to, že je tedy velmi pravděpodobné, že po dokončení zahloubení magistrály u hlavního nádraží a muzea už se nebude dále pokračovat.

Razit tunely až k Nuselskému mostu je totiž také obrovsky finančně nákladné a není jisté, zda budou na tuto akci peníze. Podle zastupitelky hlavního města Petry Kolínské pak projekt zklidnění magistrály například neřeší některé přilehlé ulice. „Jde o lokality, kde se denně pohybuje velké množství Pražanů a nezanedbatelné množství lidí tam i bydlí – Ječná, Žitná, Rumunská,“ upozornila.

Kudy povedou plánované tunely

Pokud by se nakonec na zklidnění magistrály až k Nuselskému mostu dostalo, ve směru Nuselský most – hlavní nádraží vede v návrhu trasa ve stávající stopě magistrály. Před křížením s ulicí Vinohradská se výškově zahlubuje do tunelu. V úseku Státní opera – Národní muzeum, z důvodu stísněného prostoru, se navrhuje vést tunelové trouby ve dvou úrovních.

Výškové řešení tunelů 1. etapy respektuje výhledové řešení 2. etapy až k Nuselskému mostu. V 1. etapě bude hlavní tunel ukončen v prostoru ulice Škrétova tak, aby bylo možné pokračovat v další etapě výstavby. Zde je navrženo připojení na ulici Legerovu.

Druhý směr hlavní nádraží – Nuselský most od začátku úpravy klesá až ke Státní opeře, kde se zasunuje pod magistrálu vedenou v opačném směru. Ukončení hlavního tunelu bude přibližně v prostoru Národního muzea tak, aby bylo možné pokračovat v další etapě výstavby. Připojovací rampa na ulici Mezibranská se od hlavního tunelu odpojí cirka v místě křížení s ulicí Vinohradská a bude vedena v samostatné tunelové troubě.

Zastupitelka hlavního města Prahy za stranu zelených Petra Kolínská řekla v rozhovoru s Deníkem:

Zahloubením magistrály se počet aut ani emise nesníží

Zastupitelka hlavního města Petra Kolínská (SZ) podporuje snížení počtu pruhů na magistrále a snížení rychlosti. Zahloubení magistrály pod zem nepovažuje za zklidnění, jak udávají oficiální projekty.

Jste pro to, aby byla magistrála přesunuta pod zem?

Jediným správným a finančně reálným řešením pro magistrálu je zúžení počtu pruhů a snížení rychlosti na 50 kilometrů za hodinu v celé její délce. Provoz na magistrále klesne také po zprovoznění vnějšího silničního okruhu a zavedení mýtného. V oblasti Národního muzea je dílčí zahloubení z urbanistického hlediska asi nejrozumnějším řešením, ale nezapomínejme, že magistrála není jen ten kousek u muzea.

Byly představeny dva projekty zahloubení magistrály po zem. Jaké jsou podle vás jejich nedostatky, nebo naopak přínosy?

V předložených návrzích bohužel výrazně převažují negativa – za velké peníze se konzervuje současná kapacita magistrály a schování 800 metrů této dálnice pod zem uprostřed města rozhodně nelze vydávat za zklidnění. Ostatně i oficiálně zveřejněné podklady to přiznávají – emise i množství aut zůstanou téměř beze změny.

Zmínila jste se, že realizace projektu vůbec neřeší některé přilehlé ulice, kde je také obrovský provoz. Můžete říct, o které ulice se jedná a jaký je jejich problém?

Jde o lokality, kde se denně pohybuje velké množství Pražanů a nezanedbatelné množství lidí tam i bydlí. Jsou to ulice Ječná, Žitná, Rumunská. Ale pozor – součástí magistrály je i ulice 5. května v Praze 4, v dnešní době zcela znehodnocená pro rezidenční bydlení, i oblast předpolí Hlávkova mostu v Praze 7. Stačí si projít ty šílené podchody od Vltavské směrem na Štvanici. Navíc má město soudně nařízeno snížit hlučnost v ulici 5. května, takže to je trochu výsměch mluvit o zklidnění magistrály a zapomenout na tuto lokalitu.

Ve chvíli, kdy by byla dokončena první etapa zahloubení magistrály, jak moc se zlepší ovzduší, respektive sníží hlučnost v dané lokalitě?

Podle oficiálních podkladů zcela zanedbatelně. Počet aut se totiž nesníží, takže ani nadměrné emise nezmizí.

Po dokončení akce by v oblasti mezi Václavským náměstím a Národním muzeem mělo výrazně přibýt zeleně. Jak jste spokojená s těmito plánovanými změnami?

Současný návrh parteru je hodně slabý. Na obrázcích je sice více zeleně než dosud, ale téměř všechna tato zeleň je v bezprostřední blízkosti různých nájezdových a výjezdových ramp a mimoúrovňových křižovatek. Na nedělní odpoledne si tam stejně sednout nepůjdete.

Okolo muzea mohl kdysi vést obrovský kruhový objezd

Už ve 30. letech minulého století se v hlavním městě začal výrazně projevovat rozvoj automobilismu, samozřejmě i v oblasti kolem Národního muzea. Už tehdy proto bylo nutné začít řešit problém dopravy a vytvořit kapacitní komunikace v prostoru někdejšího hradebního pásma od muzea směrem k Těšnovu a dále přes Štvanici na sever.

Například státní regulační komise navrhla v roce 1932 variantu s velkým kruhovým objezdem okolo budovy muzea a tramvajovou tratí po obvodu budovy. Další návrh byl z roku 1935 a počítal s vytvořením kapacitní komunikace mezi budovou Národního muzea a Václavským náměstím.

Ke změnám došlo až se stavbou metra

Velké byly také poválečné plány. Ty předpokládaly značnou asanaci území ve prospěch automobilové dopravy. Například plány z roku 1956 a 1962 počítaly s asanací území mezi Legerovou a Sokolskou ulicí a s povrchovým vedením magistrály dálničního typu vzniklým prostorem.

Skutečné změny ale začaly až v souvislosti s výstavbou metra trasy C v 70. letech 20. století, kdy se začala stavět i Severojižní magistrála tak, jak ji známe dnes.

O zklidnění magistrály se pak začalo uvažovat již na konci 80. let. Prakticky ve všech těchto úvahách je jako podmínka pro úpravy stávajícího stavu Severojižní magistrály zmiňována existence náhradní trasy – tj. západního segmentu Městského okruhu mezi Chodovskou radiálou a Proseckou radiálou a následně (nebo současně) dokončení Pražského silničního okruhu, minimálně jako propojení dálnic D1, D5 a D8.

Tramvají od koně k nádraží

V souvislosti se zahloubením magistrály se bude řešit i vedení tramvají v okolí Národního muzea. V návrzích je obnovení propojení tramvajové trati z Vinohradské a Škrétovy ulice na Václavské náměstí. Současně byly prověřeny i varianty vedení tramvajové trati Wilsonovou ulicí přes Vrchlického sady do Opletalovy ulice, s cílem zlepšit přestupní vazby od hlavního nádraží na MHD.

Ve všech případech však odborníci považují návrhy za technicky, ale i urbanisticky nevhodné. Nadále tak zůstává možnost vedení tramvají z Václavského náměstí k hlavnímu nádraží pouze Opletalovou ulicí.

Autor: Lukáš Marek

17.2.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Služby - Služby Ostatní služby 25 000 Kč Řídící pracovníci v oblasti úklidu Manažer/ka úklidu - Praha a okolí. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo pracoviště: Praha a blízké okolí, Společnost HPF CleanCat s.r.o., hledá vhodného kandidáta na pozici "Manažer/ka úklidu", , Náplní Vaší práce bude zejména:, - Zodpovědnost za prováděné úklidové služby na svěřených zakázkách a jejich kontrola, - Jednání se zákazníky, - Vedení svěřeného týmu lidí, - Nábor zaměstnanců dle potřeby na jednotlivé zakázky, - Kancelářské práce související s pracovní činností (předfakturace, elektronická docházka,..), - Zajišťování nákupu a objednávek provozního materiálu, , Nabízíme:, - Zázemí stabilní české společnosti s vysokou kvalitou služeb, - Motivační systém finančního ohodnocení, - Mobilní telefon, služební automobil, - Prostor pro realizaci dobrých nápadů, - Práci na plný úvazek, jednosměnný provoz, - Pracovní příležitost pro invalidní osoby nebo osoby zdravotně znevýhodněné, , Profil ideálního kandidáta:, - Minimálně středoškolské vzdělání, nejlépe technického směru, zakončené maturitní zkouškou, - Zkušenosti s vedením lidí, - Profesionální přístup, - Základní znalost zákoníku práce, - ŘP sk. B, - Samostatnost, organizační schopnosti, rozhodnost, - Vysoké pracovní nasazení a časovou flexibilitu. Pracoviště: Hpf cleancat s.r.o., praha a okolí, Dobronická, č.p. 1257, 148 00 Praha 414. Informace: Marcela Ráková, +420 596 223 724,705 108 800. Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 14 000 Kč Pomocní pracovníci ve výrobě jinde neuvedení. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 16000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Místo pracoviště:, - Sibřina, Ke Kolodějům 163, , Prvotní kontakt:, - e-mail: pro100invest@seznam.cz. Pracoviště: Pro 100 invest s.r.o. - sibřina, Ke Kolodějům, č.p. 163, 250 84 Sibřina. Informace: Oleksandr Ihnatiuk, . Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Účetní 20 000 Kč Odborní účetní všeobecní. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 27000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontkat pro uchazeče: emailem na prahaucetni@gmail.com, , Požadavky:, - praxe jako účetní min. 6 let, - praktické zkušenosti v oblasti finanční, , Znalost jazyků:, - ruština aktivně, - angličtina pasivně. Pracoviště: Anna & arina s.r.o. - sídlo, Kostomlatská, č.p. 685, 190 00 Praha 9. Informace: Alina Pavlikova, . Obchod - Obchod Obchodní zástupce 15 000 Kč Obchodní zástupci Asistent/ka oddělení nákupu. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce Pardubice, Pracovní náplň: jednání s klienty v terénu i v kanceláři s následným uzavřením obchodu - telefonické sjednávání schůzek - administrativní práce spojená s uzavřeným obchodem - péče o klienty, Pracovní doba 8.00 - 17.00, Požadujeme: , - min. SŠ vzdělání, - uživatelská znalost MS Office, - proklientský přístup, vysoké pracovní nasazení, vytrvalost, - loajalitu a týmového ducha, - ochotu rychle se učit novým věcem a dovednostem, - samostatnost, cílevědomost a časovou flexibilitu, - reprezentativní vystupování, kultivovaný ústní i písemný projev, - řidičský průkaz sk. B, Nabízíme: , - práce pouze na hlavní pracovní poměr, - základní plat + provize z uzavřeného obchodu a roční odměny , - benefit : stravenky, karta Multisport, - nástup ihned, - praxi a zaškolení pro absolventy, Nástup možný ihned, První kontakt telefonicky nebo emailem.. Pracoviště: Pražská správa nemovitostí, spol.s r.o., Seifertova, č.p. 823, 130 00 Praha 3. Informace: Zdeněk Joudal, +420 466 530 485.

Předvánoční nákupní horečka v obchodech v Hradci Králové.
8

Předvánoční nákupní horečka pokračuje. Češi zatím utrácejí více než loni

Policie pátrá po třech zlodějkách z pražské restaurace.
6

Policie hledá zkušené „chmatačky“. V pražské restauraci vzaly hostovi peněženku

Nejdéle dojíždějí do práce Středočeši. Na cestě tráví i víc než dvě hodiny denně

/PROKLIKEJTE SI JEDNOTLIVÉ KRAJE/ Delší dobu tráví cestou do zaměstnání lidé z oborů, které nabízejí nadstandardní mzdy - třeba banky či právnické firmy.

Jak jsme žili v Československu. Tento týden na Chodově

Pražský deník připravuje unikátní cyklus Jak jsme žili v Československu. Každý týden zveřejňujeme historické zajímavosti a archivní snímky z jednotlivých pražských čtvrtí z let 1918 až 1992. Podíváme se, jak se za Československa žilo lidem, nahlédneme do kronik a archivů, necháme si vyprávět od místních obyvatel. V dalším díle, který vyjde v pátek 16. listopadu, se podíváme do Hloubětína!

Silničáři v Praze jsou připraveni na zimu. Někde funguje protinámrazový systém

/FOTOGALERIE/ I když to při pohledu na teploměr nevypadá, ve čtvrtek 1. listopadu začala pro silničáře další zimní sezona. Podle zákona skončí na konci března příštího roku. Technická správa komunikací hlavního města Prahy (TSK) v tomto týdnu představila, jakými prostředky bude s případnými rozmary počasí bojovat.

Letiště Václava Havla bojuje s hlukem. Chce omezit noční provoz letadel

Letiště Praha s ohledem na současný nárůst leteckého provozu v České republice i v Evropě zavede další preventivní opatření k udržení stavu noční hlukové zátěže v městských částech Prahy a obcích v bezprostředním okolí letiště, které jsou dotčené leteckým provozem. Cílem je snížit celkový počet nočních vzletů a přistání nad letištěm mezi desátou večerní a šestou hodinou ranní a více regulovat provoz ve zmíněném časovém pásmu, včetně zpožděných příletů a odletů z pásem navazujících.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT