Ráno se tvořily kolony až ke Žlutým lázním, ale dopravní kolaps se nekonal. Mořský vlk naložil na loď každých deset až patnáct minut cestující a převezl je z Podolské vodárny do Výtoně.

V pondělí začala dlouho očekávaná oprava tři sta metrů dlouhého tramvajového úseku okolo Vyšehradského tunelu. Cestující se musejí obrnit trpělivostí, výluka potrvá měsíc a rozsáhlá rekonstrukce skončí až 30. listopadu.

Kolony se tvořily hlavně v ranní špičce

I přesto, že se předpoklady o zhroucení dopravy nepotvrdily, v ranní špičce provoz přece jen zhoustl. „Asi nejhorší to bylo po osmé hodině ranní, kdy se vytvořila delší kolona u Žlutých lázní, ale ta se asi po deseti minutách dala znovu do pohybu. Na ostatních místech provoz podle našeho současného pozorování zhoustl, ale nebylo to oproti normálu nijak problematické,“ sdělil Jan Heroudek, ředitel odboru dopravy pražského magistrátu.

Stav na Nuselském mostě, Jižní spojce či v ulici Na Dolinách nebyl podle jeho slov o mnoho horší než v jiných dnech. Další vyhodnocení situace bude podle jeho slov možné ve středu. „Po dvou dnech si již lidé na výluky zvyknou a každý si najde svou cestu. Pak budeme moci říct, jak změny v dopravě fungují,“ vysvětlil.

Lodě jsou plné, lidé chodí i pěšky

V souvislosti s opravou tramvajové tratě funguje také náhradní lodní doprava. „V ranní špičce jedou tři lodě v intervalu 10 minut, poté jsou v provozu dvě ve čtvrthodinovém intervalu, Lodě jezdí od 6 do 22 hodin,“ informoval dopravní ředitel Dopravního podniku Petr Blažek.

Právě lodní doprava, přesto že není zrovna nejrychlejší, si hned první den získala velikou oblibu a lodě jsou hodně plné. „Určitě je to zážitek a jízdu jsem si moc užil. Na druhou stranu pro lidi, kteří chvátají, je určitě rychlejší vyrazit pěšky, nebo jet jinudy,“ řekla jedna z cestujících Monika Maroušková z Modřan.

Pěšky deset, lodí sedmnáct

Pro pěší je totiž tunel i nadále průchozí a po celou dobu stavby to tak zůstane. „Samotná cesta pěšky trvá zhruba deset minut,“ potvrdil Petr Blažek. Při čekání na loď lidé stráví deset minut, dalších sedm trvá samotná plavba. Chůze tedy co do rychlosti vede.

Dopravní podnik přislíbil, že se pokusí vylepšit přístup u Podolské vodárny, kde už schody nejsou v nejlepším stavu a také chybí zábradlí. „Ještě dnes v noci bychom to měli řešit a schodiště budeme upravovat,“ slíbilv pondělíJan Šurovský, vedoucí jednotky Dopravní cesta tramvaje z DP.

Letáky poradí cestujícím

Kromě lodí, je zajištěna i náhradní autobusová a tramvajová doprava. Trasu změnily linky tramvají číslo 3, 16, 17 a 52. Náhradní dopravu má na starosti tramvaj 21, autobusy X17, 728, 150 a 253, u nichž je zvýšena kapacita nebo zkráceny intervaly jízdy.

Uzavírka Vyšehradského tunelu.

U Podolské vodárny i Výtoně, mohl také včera každý cestující získat speciální brožuru, která podrobně informuje o výluce a možnostech dopravy. „Na místě máme i proškolené pracovníky, kteří lidem poradí,“ řekl dále Petr Blažek. Protože je změn v dopravě velké množství, posílen byl i počet městský strážníků a policistů, kteří mají případné problémy co nejrychleji vyřešit.

„Navíc s ohledem na možné komplikace jsme zachovaly vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy z Modřan i od Podolské vodárny. V případě, že to bude nutné, jsme připraveni vyhradit pruh i v Jeremenkově ulici,“ pokračoval Jan Heroudek.

Koleje už zmizely, portály budou čisté

Přímo v okolí Vyšehradského tunelu práce rychle postupují. „Už je demontované vedení troleje, těsnící gumy, koleje i panely,“ vyjmenoval Jan Šurovský s tím, že rozpočet akce by neměl přesáhnout 30 milionů korun. Rekonstrukci trati, ale využijí k důležitým opravám i jiné pražské společnosti. V místě se bude rekonstruovat plynovod, vodovod a další inženýrské sítě.

„Po opravách bude také úsek přehlednější pro cyklisty, kteří při nájezdu do tunelu mnohem lépe uvidí,“ řekl Pavel Polák, poradce pro cyklistiku v Praze. Technická správa komunikací vyčistí také portály tunelu.

V místě se doposud muselo z důvodu velmi špatného stavu kolejí jezdit doslova krokem. „Po opravách bude úsek pohodlnější, jak pro cestující, tak i pro řidiče tramvají. Určitě zde bude možné jezdit mnohem rychleji,“ doplnil Jan Šurovský.

Tramvaje mají novou vozovnu

To, že je rekonstrukce tohoto úseku trati opravdu výjimečná dokazuje i fakt, že se opravy konají po dlouhých šestadvaceti letech a pro tramvaje byla zřízena speciální provizorní vozovna ve smyčce v Braníku.

„Tramvaje, které se pohybují ve směru z Modřan k Podolské vodárně, nemají nyní svou vozovnu, a tak jsme zřídili tuto náhradní. Vozy nám hlídá agentura, aby se nestaly terčem vandalů,“ uzavřel Petr Blažek.