Už od začátku roku 2006 se potýká Dopravní podnik s nedostatkem autobusů. Těch v současné době chybí už 90, aby mohl být stav ideální. Vozidla navíc rychle stárnou a jejich životnost je omezená.

„Už dnes se vypravují na mnoho kloubových spojů autobusy standardní, která nepobírají cestující. Praskají rámy, občas zahoří elektronika, nejsou vozy na zálohy a údržba respektive čištění se nedá ani provádět, protože autobusy jezdí nadoraz od 4 od rána do půlnoci. Prostě stav, který u Dopravního podniku - Autobusy nebyl více jak 15 let,“ říká jeden ze zaměstnanců DP, který chtěl zůstat v anonymitě.

Ideální stav je 1230 autobusů

To, že není stav rozhodně ideální, příznává i Dopravní podnik. „Evidenční stav k 30. listopadu letošního roku je 1141 autobusů. DP vlastní 1129 autobusů, 12 kusů je zapůjčeno. Je třeba nakoupit nové autobusy, aby nahradily ty, které svou životností již nedostačují a také pro zvýšení kapacity na ideální stav 1230 autobusů,“ příznává mluvčí DP Ondřej Pečený.

Zda se podaří nové autobusy nakoupit, ale není vůbec jisté. Stále probíhají intenzivní jednání, a tak nákup nemůže nikdo potvrdit.

Autobusyrychle stárnou

„Výrazné omezení nákupu nových autobusů je již od roku 2005, tedy poslední 4 roky. Na počátku roku 2005 bylo autobusů dostatek, cirka 60 kusů nad potřebný počet. Od počátku roku 2006 se však potýkáme s nedostatkem autobusů. Je to dáno především nedostatkem investičních prostředků,“ pokračuje Ondřej Pečený.

„V Praze jezdí například vůz 5292 z roku 1987. Takových není mnoho, ale staré autobusy zasahují do běžného provozu úplně normálně,“ pokračuje ve výčtu zaměstnanec DP. Průměrné stáří je nyní 9,65 roku.

Opakuje se stav z minulosti

„Autobusy provozované DP mají různou plánovanou životnost. U autobusů řady 700je to8 let,u řady 900pak 10 let, autobusy řady CITYvydrží 12 let. Jak již ukazuje průměrné stáří, autobusy v DP jsou v drtivé většině provozovány delší dobu než je plánovaná životnost,“ vyjmenovává mluvčí. A také přiznává, že čas od času dojde například k prasknutí rámu, ale není to podle něj žádný masový jev. Navíc je ve většině případů takový defekt odstranitelný.

Místo, aby Dopravní podnik svůj vozový park stále modernizoval, nebo udržoval na stavu, jaký byl v roce 2005, je tomu naopak. „Tato špatná situace tu již jednou byla v první polovině 90. let. V letech 1992 až 2004 se pak podařilo z autobusů v Praze udělat západoevropský standard. Pro udržení tohoto standardu by ale bylo zapotřebí nakupovat dál každoročně nové autobusy. To se nestalo a rázem jsme opět někde úplně jinde,“ zavzpomínal řidič autobusu DP.

Budou si muset lidé zvyknout?

Ten dále poznamenal, že pokud příští rok nové autobusy zase nepřijdou, zbývají dvě možnosti. Jezdit s vypětím všech sil a naučit lidi, že vynechaný spoj je normálním stavem a nebo omezovat linky a celkově prodloužit intervaly, to ale bude znamenat ještě plnější spoje a ještě větší zátěž pro již tak vytížené autobusy.