Půjčku schválili v pondělí pražští radní, zabývat se jí budou ještě zastupitelé. Podle náměstka primátora Pavla Vyhnánka (Praha sobě) jsou podmínky úvěru výhodné. Peníze má Praha čerpat postupně v průběhu výstavby, splátky může odložit až o osm let a jistinu splácet až po dobu 40 let. Peníze může čerpat v korunách nebo eurech, čerpání v eurech přitom umožňuje velmi nízké úroky pod dvě procenta.

Úvěr banka poskytla bez nutnosti zajištění. Přihlédla prý ke stavu městských financí a nejnižšímu zadlužení za posledních dvacet let, kterého hlavní město dosáhlo v letošním roce.

„Nastavení úvěru umožní rozložit náklady v čase. Nemusíme omezovat další investiční aktivity v průběhu výstavby metra, abychom neopakovali chybu ze stavby tunelu Blanka, kdy město osekalo důležité investice a opravy. Nadále ale apeluji na stát, aby se na klíčových stavbách s celostátním významem začal podílet,“ řekl náměstek.

Vyhnánek loni v létě uvedl, že financování zajistí do konce minulého roku. Schválení však podle něho předcházelo mnoho měsíců příprav a náročných jednání mezi magistrátem, dopravním podnikem a bankou.

Hlavní město se sice může zadlužit pouze do výše dluhového stropu, pro investora stavby, kterým je dopravní podnik, ale omezení neplatí. Projekt nové linky pražského metra zaujal bankéře i proto, že je v souladu s Klimatickým plánem hl. m. Prahy, líbilo se jim i přispění záměru k rozvoji města.

První cestující za sedm let

Stavba čtvrté linky pražského metra slavnostně začala letošního 21. dubna, v první fázi se postaví úsek mezi Pankrácí a Novými Dvory. Práce budou trvat sedm a půl roku, automatizovanými vlaky bez strojvedoucích se cestující mají svézt poprvé v roce 2029.

Zatím probíhají práce v nejsložitějším úseku, který vede z Pankráce na Olbrachtovu. Na další úsek, z Olbrachtovy na Nové Dvory, dopravní podnik teprve vybírá zhotovitele.

Zakázku ve výši 24,63 miliardy korun vypsal dopravní podnik v minulém týdnu, nabídky zájemců očekává na začátku září.

Zakázka zahrnuje výstavbu tří stanic – Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory včetně mezistaničních provozních, technologických a přístupových tunelů a systému napájení. Délka tunelů je přibližně 3,3 kilometru.

Větší stavbou je stanice Nádraží Krč, která zahrnuje i přestup na vlak a P+R parkoviště.

Jedna z mála povrchových stanic metra D bude ležet částečně pod Jižní spojkou a na mostní konstrukci nad údolím Kunratického potoka. Založeny tam budou také koleje pro případnou budoucí odbočku metra do Modřan.