Jednou z nejčastějších služeb, která je k dispozici občanům na úřadech napříč Prahou, jsou objednávkové systémy.

„Rozšířili jsme objednávkový systém a zároveň jsme apelovali na občany, aby co nejvíce využívali tento systém například při návštěvě živnostenského odboru, matriky nebo odboru občansko-správních agend, kde se mohou lidé objednat na konkrétní den a čas,“ vyjmenovala Petra Pekařová, mluvčí Prahy 1.

Nouzovému stavu musely úřady přizpůsobit i úřední hodiny. „Od té doby, co vláda v únoru zrušila povinnost mít otevřený úřad pouze pět hodin dva dny v týdnu, přešli jsme na dlouhé úřední dny v pondělí a ve středu od 8.00 do 18.00 hodin a ostatní dny jsou na objednání,“ popsal Pražskému deníku Martin Vokuš, mluvčí Prahy 7.

V ostatní dny chodí lidé, kteří jsou objednaní. Sedmička přitom upravila také otevírací hodiny Infocentra Milady Horákové 2, které vytížené agendy, jako jsou parkovací oprávnění či Czech Point, pokrývá i v úterý, čtvrtek a pátek.

Ve druhé městské části jsou úředníci občanům k dispozici v pondělí a ve středu od 8.00 do 17.30 hodin, v úterý a ve čtvrtek pak po předchozím objednání. „Nadále však upřednostňujeme, aby lidé maximum agendy vyřizovali telefonicky a online,“ apeluje tisková mluvčí Prahy 2 Andrea Zoulová.

Napříč věkem i profesemi

V souvislosti s pandemií koronaviru připravily úřady pro své občany operativně i mnoho služeb, které pomáhají lidem napříč věkem a profesemi.

V první městské části zavedlo Středisko sociálních služeb informační linku pro seniory. Obracet se na ni mohou lidé starší sedmdesáti let, kteří se zde dozvědí vše potřebné k očkování. Pracovníci jim rovněž pomohou při samotné registraci.

Mobilní tým Nemocnice Na Františku, kterou zřizuje Praha 1, zajišťuje v těchto dnech očkování nepohyblivých seniorů starších 80 let v jejich domácím prostředí. Radnice osmičky zase v rámci Velkého distribučního týdne v Praze 8 poskytla občanům 71 260 kusů respirátorů a tisíc litrů dezinfekce.

Rychlejší digitalizace

Pozadu nezůstávají ani menší městské části. „Pro místní seniory a živnostníky je asi tou nejzajímavější službou nabídka dotovaných obědů s dovozem až domů,“ popsal tajemník Klánovic Petr Vilgus.

V Praze 6 pak místní využívají mobilní aplikaci Lepší Šestka, která občanům umožňuje hlásit úřadu závady či nedostatky ve veřejném prostoru.

„Aplikace funguje od loňského března. Její spuštění jsme urychlili právě v souvislosti s koronavirovou situací. Důvodem je, že přes Lepší Šestku občanům posíláme stručná upozornění, pokud se kvůli vládním nařízením například změní úřední hodiny nebo dojde k uzavření škol,“ řekl Pražskému deníku Jiří Hannich, mluvčí šesté městské části.

Osmá městská část myslí i na podnikatele, kterým poskytuje slevu z nájemného. „Týká se těch nájemců, na jejichž podnikatelskou činnost se vztahoval zákaz maloobchodního prodeje zboží nebo poskytování služeb alespoň v části období od září 2020 v důsledku přijatých mimořádných opatření v souvislosti s pandemií covid-19,“ prozradil mluvčí Prahy 8 Martin Šalek. Sleva z nájemného bude činit padesát procent maximálně na období šesti kalendářních měsíců.

V Praze 7 zase pandemie koronaviru pomohla uspíšit digitalizaci úřadu. „Zavedli jsme například online předzápisy do všech našich školských zařízení. A vzdáleně již funguje také systém prodlužování parkovacích oprávnění,“ sdělil Vokuš.