Architekti původní více než deset let starý návrh upravili. „Oproti soutěžnímu návrhu a dokumentaci pro územní rozhodnutí, předkládané v roce 2012, došlo ke zvýšení bezbariérovosti prostoru, který je nově koncipován s minimálními výškovými rozdíly vozovky oproti chodníku," uvedl architekt Jakub Cigler.

Povrh náměstí bude ze žuly 

Na náměstí bude více laviček, fontán, zdrojů pitné vody nebo stromů. „Vybrány byly platany, které neznečišťují okolí lepkavým pylem a nelákají mšice," uvedl Jan Adámek ze Sdružení Nového Města pražského. Odstraněný bude záhon uprostřed náměstí, povrch náměstí bude ze štípané žulové dlažby, vápencové mozaiky a žulových kostek.

Jakmile magistrát získá stavební povolení, začne plánovat také přeměnu horní části náměstí. „Václavské náměstí je historicky jedním z nejdůležitějších veřejných prostorů v Praze, ale kvůli mnoha necitlivým úpravám přišel o svou společenskou funkci," uvedla primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

Praha možná vrátí na náměstí tramvaje 

O opravě Václavského náměstí mluví představitelé Prahy několik let. Společnost Cigler Marani Architects vypracovala v roce 2005 projekt pro celé náměstí. Kdy bude následovat oprava druhé části náměstí, není jasné.

Vedení Prahy například zvažovalo, zda na náměstí opět přivede tramvaje, to nakonec pro spodní část náměstí odmítlo. „Návrh je připravený tak, aby budoucím generacím dovoloval sem tramvaje vrátit," doplnil architekt Ciegler. Naopak návrat tramvají do horní části náměstí město zvažuje.

Název náměstí se v minulosti měnil 

Spor se v minulosti vedl také o vybudování podzemních garáží a jejich výjezdů. Na náměstí nakonec budou. Zatím ovšem zůstanou zaslepeny.

Václavské náměstí je dlouhé 682 metrů a přibližně 60 metrů široké. Původně se jmenovalo Koňský trh a bylo zřízeno dekretem Karla IV. V 19. století bylo nejprve přejmenováno na Svatováclavské náměstí, posléze na Václavské.

Čtěte také: Praha vybírá ze dvou variant vedení tramvají na Václavské náměstí