„Prostor, kde si budou moci lidé odpočinout, bude fungovat v denním režimu, protože se nachází v rezidenční části města," říká architektka Yvette Vašourková z Centra pro středoevropskou architekturu (CCEA), jež je iniciátorem projektu Léto pod viaduktem.

Praha se podle zveřejněných vizualizací přiblíží zatím jen na léto jiným evropským městům, jako Berlín, Vídeň či Londýn, kde už prostory pod železniční stavbou zdobí kavárny a dílny. Podobného rázu by měly být podle architektů z CCEA i prostory pod pražským viaduktem.

Přístav pro kreativce

„Ze zhruba sta míst pod viaduktem je jich možné využít na 60," tvrdí Vašourková. V nich by kromě kaváren, kterých by mělo být jen několik, měly být galerie, zkušebny pro kapely či služby jako kadeřnictví a jiné pracovny pro jednotlivce či malé týmy. Viadukt by se tak mohl v budoucnu stát přístavem pro kreativní lidi.

K proměně by podle Vašourkové, jež se projektu věnuje už tři roky, mohlo dojít v roce 2020. V té době by měla být ukončena rekonstrukce Negrelliho viaduktu, kterou by chtěla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) odstartovat na konci příštího roku.

Vybourají se současné vestavby, čímž se uvolní místo pro kulturu. Už dříve však SŽDC uvedla, že by preferovala, aby se pod viadukty nic nestavělo, a v rámci oprav nezamýšlí pod oblouky zavádět vodu, jež by byla třeba v případě zřízení bistra či kavárny. Vodu a sítě by do místa podle Vašourkové mělo zavést hlavní město, jemuž pozemky pod oblouky patří.

Je to jen začátek?

„Praha projekt vítá. Do budoucna chceme podporovat umění ve veřejném prostoru," míní pražský radní pro kulturu Jan Wolf, jenž si na některých místech stavby dokáže představit, že by se konaly koncerty či divadelní představení.

Záměru je nakloněná i Praha 8, na jejímž území se v létě projekt uskuteční. Podle zdejšího starosty Romana Petruse se díky zpřístupnění dosud zaplněných prostor pod oblouky viaduktu více propojí Praha 8 se sousední první městskou částí.

Oživení míst pod viaduktem není v zahraničí ničím neobvyklým. Přináší však i určité problémy, a to jsou vibrace od projíždějících vlaků či omezení s výstavbou kvůli památkově ochraně.

Negrelliho viadukt byl vybudován v roce 1850. Jde o druhý nejstarší most v Praze a se svou délkou 1 100 metrů byl do roku 1910 nejdelším viaduktem v Evropě.

Čtěte také: Negrelliho viadukt se dočká opravy, je vnímán jako ohyzda