Prošetřete bezpečnost eskalátorů. To volá po úterním incidentu v metru, kde uvízl na schodech malý chlapec, velká část veřejnosti. Pražský dopravní podnik (DP) ale kontruje tím, že jsou schody v pořádku a dostatečně bezpečné, je však nutné dodržovat pravidla.

Záležitost se nyní dostala dokonce do roviny politické, když opoziční ČSSD vyzvala DP a město k prověření starých ruských eskalátorů.

„Reálně ohrožují bezpečnost cestujících. Dokazují to zranění dvou dětí za poslední čtyři měsíce, ale i vyjádření odborníků,“ řekl předseda pražské ČSSD a zastupitel hlavního města Petr Hulinský. Utvrdila ho zmíněná úterní událost, kdy ve škvíře mezi schody a stěnou eskalátoru uvízla noha čtyřletému chlapci.

Chybí upozornění

„Pražskou hromadnou dopravu, především metro, denně využívá několik desítek tisící lidí. Většina z nich ani netuší, že pro ně letité ruské eskalátory mohou představovat nějaké nebezpečí,“ upozornil dále Hulinský.

Podle jeho slov v prostorách metra chybí dostatečně viditelné varování cestujících před možnými riziky, které tyto staré eskalátory při nesprávném používání představují. Přitom obě zmiňované nehody se staly právě na nich.

V úvahu připadají například informační cedule u každého vstupu do přepravního prostoru.

„Staré ruské schody sice splňují předpisy, ale představují nebezpečí především pro děti, kterým se při neopatrné jízdě a nepozornosti rodičů může zaklínit noha do prostoru mezi stěnou a samotným schodem,“ konstatoval Hulinský.

Kdy zmizí staré?

V současné době je podle mluvčího DP Ondřeje Pečeného v pražském metru ještě zhruba 55 starých eskalátorů z celkového počtu 240. „Nejvíce těch ruských je na trase B. Postupně je nahrazujeme novými, ale musím upozornit, že i ty staré splňují předpisy. Je to jako se starými auty, sice se už nevyrábí, ale také jsou v provozu,“ přirovnal Pečený.

Dopravní podnik samozřejmě hlídá životnost všech jezdících schodů a tuto provozní dobu, která je zhruba 35 až 40 let, nepřekračuje.
„Například v moskevském metru tyto staré schody fungují i 60 let, a to bez potíží,“ pokračoval Pečený s tím, že v současné době se staré schody nevyměňují, ale hned na několika místech probíhá jejich údržba a opravy.

Nejsou peníze

Na kompletní výměnu starých typů eskalátorů scházejí peníze. Podle odhadů generálního ředitele dopravního podniku Martina Dvořáka by taková akce stála více než pět miliard korun, a ty město ani DP rozhodně nemají.

Výměna ale není jediným řešením. Pro bezpečnou jízdu je nutné zejména stát ve směru jízdy a držet se madel. Cestující by neměl dávat nohu až ke stěně, kde je u starých schodů mezera, do níž se může zaklínit například bota, ale i jiná část oděvu, šála, kalhoty, či šaty.