Tento rok uplyne dvacet let od významných společenských změn, které proběhly na konci roku 1989 a vžilo se pro ně označení sametová revoluce. Jak se za ta dvě desetiletí změnila naše metropole?

Co zaujme při příjezdu

Návštěvníka Prahy, který by po letech přiletěl na ruzyňské letiště, zaujme především nový letištní terminál. Kdo by přijel do města vlakem, příliš velkých změn se nedočká. Modernizace hlavního nádraží je teprve v začátcích. Zaujme snad jen to, že se nádraží Praha Střed opět jmenuje Masarykovo nádraží a že se po pražských nádražních halách pohybuje značné množství bezdomovců. Motoristy uvítají již daleko před Prahou četné skladové areály, nákupní centra a logistické terminály.

Objevila se též řada nových úseků dálnic, například většina Pražského okruhu, a v předpolí starších sídlišť vznikají nové čtvrti rodinných domků namačkaných jeden na druhý.

Moderní auta i vozy MHD

Po silnicích a ulicích, jejichž povrch doznal značných kvalitativních změn k lepšímu, již nejezdí trabanty, žigulíky a embéčka, ale podstatně modernější automobily, v jejichž kvalitě šlapeme západní Evropě na paty. Aut za uplynulých dvacet let také podstatně přibylo a doprava v Praze se zahustila. Parkování na mnohých místech metropole zůstává nadále velkým problémem. Také městská hromadná doprava se dost změnila. Mezi autobusy už nenajdeme staré rozvrzané kloubové ikarusy a obstarožních karos už jezdí jen pár.

V hlavním městě byly postaveny nové tramvajové tratě, například na Barrandov, do Modřan anebo do Kobylis. Starší typy tramvajových souprav jsou postupně nahrazovány moderními nízkopodlažními tramvajovými vozy. Změn se dočkalo i metro, které rozšířilo počet stanic o 20 nových a zmodernizovalo svůj vozový park. Staré vozy sovětské výroby jsou postupně nahrazovány modernějšími.

Změnily se názvy stanic a ulic

Nové jsou i názvy stanic metra. Jestli si ještě pamatujete, které stanice se jmenovaly Kosmonautů, Družby, Budovatelů, Primátora Vacka, Mládežnická, Sokolovská, Moskevská, Julia Fučíka nebo Leninova? Názvy si můžete porovnat v boxu. Ostatně jména se změnila i mnohým ulicím a náměstím, stejně jako se vyměnily pomníky a sochy. Z pražských prostranství zmizel kupříkladu Klement Gottwald, Jan Šverma i sovětský tank a naopak se objevily sochy Winstona Churchilla, T. G. Masaryka, Edvarda Beneše či památník politických vězňů.

Rovněž výzdoba ulic doznala značných proměn. Nikde se nevyskytují červenožluté nápisy s budovatelskými hesly, zato jsou plné reklam. Ulice už nehyzdí dřevěná lešení, která na mnohých místech zůstávala i desítky let, ani hluboké výmoly na vozovce.

Nové fasády a obchody

Kdysi šedé a oprýskané fasády domů v centru města nyní většinou září novotou, i když mnozí lidé říkají, že tím Praha přišla o svoji zvláštní atmosféru. V metropoli přibylo množství obchodů. Výkladní skříně i regály jsou přeplněné zbožím, na které se nestojí fronty, neboť je ho vždy dost. Dávno pryč jsou časy, kdy v Pařížské ulici, nyní jedné z nejdražších ulic v republice, kde jsou obchody s luxusním zbožím, byla prodejna ovoce a zeleniny vedle galanterie a papírnictví, kousek dál pak byla prodejna uhlí a briket.

Vzniklo též množství nových restauračních podniků, některé se zaměřily výhradně na klientelu zahraničních turistů. Na Staroměstské náměstí tak již běžná pražská rodina nemůže jít na oběd, aniž by za něj nezaplatila obrovskou sumu. Zanikly také mnohé jídelny, kde se stravovaly tisíce lidí denně, například Koruna nebo Lucerna.

Malé biografy nahradila multikina

Konkurenci nově vzniklých multikin, například ve Slovanském domě, na Smíchově či v Hostivaři, nepřežilo množství kin menších, jako byla kina Sevastopol, Sigma, Bio Illusion, Budějovická či Morava. Z ulic se také vytratila většina telefonních budek, před kterými se dříve často tvořily fronty. Dnes má většina Pražanů svůj mobilní telefon a pevných linek valem ubývá.