Je právě dopravní špička. Davy cestujících pražského metra spěchají domů, za nákupy či na další dopravní spojení. Na stanici I. P. Pavlova právě dorazily vlakové soupravy pražského metra z obou směrů současně. Masa lidí opouští přeplněné vagony a šine si to k plně vytíženým schodům. Na jejich konci se výstupní hrdlo zužuje – a hned po něm vyvstává první bariéra turniketů…

Pavlákem prochází Liberec

Lze si vůbec představit, že v takovém případě proběhne výstup bez komplikací? Nezačne se spíše nervózní dav na sebe mačkat jako na rockovém koncertu, protože cestující zcela vpředu bude v peněžence dlouho hledat založenou opencard?

„Během všedního dne projde stanicí I. P. Pavlova 160 000 lidí,“ potvrzuje přesnou statistiku Filip Drápal, tiskový mluvčí Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy.

Toto číslo odpovídá krajskému městu v České republice – například skoro na chlup přesně Liberci.

Podle plánů z Tajvanu

Možná právě zde se skrývá zakopaný pes. Tím, že mož­ná instalace turniketů může v dopravní špičce přesun cestujících zkomplikovat, jejich kritici často argumentují.

S otázkou byl konfrontován i šéf dopravního podniku Martin Dvořák, který na toto téma uvedl: „Osobně se domnívám, že se tak nestane. Máme totiž praktické poznatky z největších měst na světě, kde turnikety fungují za daleko náročnějších podmínek. Třeba ve francouzském Lyonu nebo dokonce v Tajpeji, hlavním městě Tajvanu, které je proslulé právě svou vytíženou a přitom plynulou podzemní dopravou v neporovnatelně vyšších číslech než je tomu u nás.“

V Praze? Těžko si turnikety představit

Podle slov zástupců dopravního podniku jsou navíc výtky proti turniketům neopodstatněné i z dalších důvodů.

Domnívají se, že veřejnost i kritici si neuvědomují, že moderní technologie jsou schopny pracovat v jejich prospěch tak, aby se rizika zdržení při odbavovací proceduře zcela vyloučila. Plánované turnikety mají být totiž obousměrné, to znamená, že se vždy budou moci přizpůsobit podmínkám při dopravní špičce tak, že se jich otevře větší počet v tom směru, který se ukáže vytíženější.

I tak ale dopravní podnik neskrývá, že instalace turniketů si přesto v prostorách metra vyžádá úpravy. Bezprostřední postřehy pražských cestujících však zatím budoucnosti této zásadní přepravní změny právě nesvědčí: „Funguje to jinde, ale neumím si představit, že to bude fungovat v pražských podmínkách,“ říká například diplomaticky námi oslovený cestující právě ze stanice I. P. Pavlova jednatřicetiletý manažer Alexandr Pavlíček.

ANKETA: Co si myslíte o návratu turniketů do pražské hromadné dopravy?

Emil Martina, 79 let
Předpokládám, že to je praktická a užitečná kontrola cestujících, a domnívám se, že ve srovnání s minulostí spravedlivější. Za sebe souhlasím, a mám také pocit, že metro bude bezpečnější, hlavně v noci.

Josef Vinterlík, 23 let
Zbytečná věc. Nechápu, jak elektronika a pár trubek může omezit černé pasažéry. Ještě jsem nezažil nic, co by nešlo překonat. Když někdo bude chtít, tak se přes turnikety dostane.

Ondřej Fíla, 27 let
Myslím si, že je to dobrá věc. Černých pasažérů je hodně, a tohle je spravedlivé pro ty, co poctivě platí nebo si pořizují opencard. Díky kombinaci s předplatným pak věřím, že to bude i levnější.

Marta Schreierová, 75 let
Myslím, že to je zbytečné a hlavně v dnešní době viditelně drahé. Je to moc peněz. Černí pasažéři si najdou jiný způsob jak jezdit, a navíc – v metru přece stojí dost kontrolorů, nebo ne?

Ljuba Ševčenková, 33 let
Ano, moderní, ale dražší, přinese to náklady, které zaplatí cestující – jako vždy. A provoz to zpomalí – jako návrat k tomu, co už tu bylo. Turnikety jsou pro dopravní podnik, ne pro lidi.

Čtěte také: Turnikety v metru jsou opět ve hře