Převahu metropole dokazuje fakt, že v první desítce žebříčku je šest míst v Praze. Na druhé místo žebříčku „vyjela“ lanová dráha na Petřín, kterou využilo v loňském roce 2,07 milionu turistů. Velmi mírný pokles návštěvníků zazmenala na třetí příčce pražská zoologická zahrada se skoro milionem a půl lidí. Byť Aquapalace Praha ubylo skoro dvacet procent hostů, drží se čestlický akvapark čtvrtý a první je v kategorii zábavních míst.

Z největšího nárůstu - o téměř třetinu - se mezi padesáti sledovanými turistickými destinacemi těší Škoda muzeum v Mladé Boleslavi, které v roce 2017 navštívilo něco přes 254 tisíc lidí. Naopak radost nebudou mít ve Staroměstské radnici, kam přišlo pouze 377 tisíc zvědavců, což je dokonce o 56 procent méně než předloni.

V žebříčku je šest nových míst

„Nejvyšší oblibu obecně mají turisticky atraktivní místa v Praze, což je z velké části dáno vysokou návštěvností zahraničních turistů. Dále jsou to atraktivity zejména pro rodiny s dětmi, které lákají jak zahraniční, tak domácí návštěvníky,“ uvedla v tiskové zprávě ředitelka agentury CzechTourism Monika Palatková. „O pozornost se stále více hlásí dobře propagované atrakce v regionech. Výrazné nárůsty návštěv jsme zaznamenali třeba v iQLandia science center v Liberci, Landek Parku v Ostravě nebo na Stezce v korunách stromů na Lipně,“ dodala ředitelka Palatková.

V loňském žebříčku je také šest úplných nováčků - například pražská Pinkasova synagoga na sedmém místě (675 tisíc lidí), Španělská synagoga v Praze na 13. místě (462 tisíc) a dvacátá Stezka korunami stromů Krkonoše (230 tisíc). Nejnavštěvovanějším muzeem bylo loni Muzeum lesnictví, myslivosti a rybářství v Hluboké nad Vltavou. Přírodním turistickým cílům vévodí soutěsky Kamenice v Českém Švýcarsku.

Agentura láká Korejce na jižní Moravu

„V posledních letech vzrůstá nutnost intenzivní spolupráce s regiony při tvorbě marketingových kampaní a dalších aktivitách. Cílem je zachování trvale udržitelného cestovního ruchu. Vzhledem k přetíženosti některých památek a oblastí se dlouhodobě snažíme propagovat a komunikovat i méně navštěvované památky a místa,“ říká ředitelka CzechTourism s tím, že třeba zahraniční zastoupení v Jižní Koreji propaguje cesty do Jihomoravského kraje.

Velkou oblibu má rovněž webová stránka kudyznudy.cz, která funguje pod hlavičkou agentury CzechTourism už čtrnáct let. Od začátku roku 2018 dosáhl portál téměř deseti milionů návštěv, přičemž denně si na web klikne až sto tisíc návštěvníků. „I zde se potvrzuje, že výletníci mají největší zájem o turistické cíle vhodné pro rodiny s dětmi, kulturní nabídku a letní aktivity v přírodě,“ popisuje tisková mluvčí Renata Kasalová.

Podle údajů Českého statistického úřadu se v českých hotelech, penzionech či kempech loni ubytovalo rekordních 20 milionů turistů, což bylo o 9,1 procenta více v roce 2016. Přibylo 9,2 procenta zahraničních návštěvníků, Čechů bylo více o devět procent, přičemž počet turistů se nejvíc vzrostl právě v Jihomoravském kraji - třeba i díky Korejcům.