Sliby, chyby. To platí pro slova dosluhujícího náměstka primátora Milana Richtera (ODS). Ten totiž na jaře a v létě několikrát avizoval, že od podzimu začne v hlavním městě fungovat turistická karta opencard.

Podle jeho slov to neměl být žádný problém, jenže nyní se naplno ukázalo, že to je veliký problém a turistické karty se už v letošním roce rozhodně nedočkáme. Termín spuštění pilotního projektu byl přitom 1. listopadu.

„Ano, od tohoto data se mělo začít, ale nestalo se tak. Problém je v tom, že v tuto dobu už měl být vybrán nový správce kartového centra, jenže ten stále chybí, protože se výběrové řízení posunulo,“ vysvětlil důvody zpoždění předseda dozorčí rady pražského dopravního podniku (DP) Karel Březina (ČSSD).

Podle jeho slov je jinak právě dopravní podnik na vznik turistické opencard připraven. „Myslím, že začne fungovat až na jaře příštího roku,“ dodal Březina.

Obdobný termín potvrdil i mluvčí projektu opencard Martin Opatrný. Podle jeho slov je problém také v tom, že jednání s institucemi, které měly být s touto kartou propojeny, postupovaly až příliš pomalu.

„Ze strany DP nebyl žádný problém, ale karta neměla fungovat jen jako jízdné pro turisty, ale měly na ní být nahrány například vstupenky do vybraných památek, a právě tady se nám nedařilo vyjednat konkrétní podmínky ohledně slev a dalších záležitostí. Karta tedy sice teoreticky mohla fungovat, ale nesplňovala b y naše požadavky,“ konstatoval Opatrný.

Karta za 990 korun

V současné době je tak známých jen několik věcí. Například cena turistické opencard, která by měla být 990 korun. „V ceně bude jízdné v MHD na tři dny plus vstupné do zajímavých památek v hlavním městě a zřejmě také slevy na některé vybrané produkty a služby,“ podotkl Březina. Mělo by se jednat například o slevy na stravování či ubytování.

Jízdné na tři dny bylo odvozeno od toho, že turista v Praze stráví v průměru 2,3 dnes. S kartou turista dostane také mapu Prahy, včetně průvodce a plánu MHD.

„V některých evropských metropolích je to dnes běžný standard a k tomu se chceme připojit. Turista, který přijede do Prahy, už nebude mít potíže s tím, jakou si vybrat jízdenku k cestování,“ konstatoval Milan Richter.

Zatím není schválena ani konečná podoba karty, která by měla mít odlišnou barvu než tradiční červenou, již používají Pražané.

Jisté také není to, zda turisté kartu po skončení platnosti jednoduše vyhodí, nebo bude možný zpětný odběr a opětovné použití. Výrobní náklady karty, která obsahuje čip, nejsou malé, a tak by to zřejmě bylo výhodné.

U karty se pak mimo jiné počítá s tím, že bude zisková. Z 990 korun by měl být podle dřívějších slov Richtera čistý zisk 17 procent, což dělá zhruba 168 korun.