Prague Card dosud v Praze fungovala jen jako vstupenka do turistických objektů. Nově bude podle vzorů z měst jako Londýn, Paříž či Kodaň fungovat také jako jízdenka.
Funguje již od roku 1996. Poté, co si ji návštěvník zakoupí, s ní může zdarma zavítat do (v současné době) 53 pražských turistických objektů. Do dalších institucí pak získá slevu na vstupném. Od letošního dubna se využití Prague Card nově vztahuje také na bezplatné užití pražské MHD.
Turistů může být ještě víc
Karta je určena zejména typickým zahraničním návštěvníkům metropole, tedy těm, kteří za poznáním Prahy vyrážejí individuálně a podle statistik stráví ve městě v průměru 3 dny. Podle náměstka primátora hl. m. Prahy Václava Novotného do této skupiny ročně spadá na 4 miliony turistů.
Prague Card s rozšířeným využitím v MHD je podle něj nástrojem, který dokáže toto číslo ještě navýšit. „Věříme tomu, že karta umožní vytvořit vyšší návštěvnost Prahy. Jestliže se dosud prodalo na desetitisíce karet ročně, díky letošní novince se může počet zakoupených karet navýšit až na statisíce," sděluje Novotný.
Podle statistik organizace Prague City Tourism využili v uplynulé sezóně zahraniční návštěvníci Prague Card ke 280 000 vstupům do pražských turistických objektů.
Levněji než v Helsinkách nebo v Oslu
Prague Card si může turista zakoupit na 2, 3 nebo 4 dny. Kromě již zmíněných výhod je v její ceně mimo jiné také okružní jízda Prahou, plavba po Vltavě, procházka s průvodcem nebo slevy na kulturní představení.
Za dvoudenní užití karty zaplatí turista v Praze 48 euro, například v Paříži stojí podobná karta více než jednou tolik - 110 euro. Pro jiná porovnání - v irském Dublinu návštěvník za stejnou kartu zaplatí 76 euro, ve španělské Barceloně pak 34 euro. „Cena karty se pohybuje v nižších relacích než kupříkladu ve městech jako Helsinki, Oslo, nebo Göteborg," podotýká ředitelka Prague City Tourism Nora Dolanská.
Podle jejích slov je nicméně jednou z hlavních výhod Prague Card nejen ušetření, ale hlavně pohodlí turistů. „Je to z velké části psychologická záležitost. Není to ani tak o pěti nebo šesti Eurech navíc, jako spíš o tom, že turista přijede do města a nemusí se o nic starat," vysvětluje.
Snaha o navýšení domácích turistů
Ačkoli Prague Card využívají zejména zahraniční turisti, pořídit si ji mohou také návštěvníci z České republiky. O věhlas metropole jako turistického města se během celého následujícího roku bude snažit také Prague City Tourism, která například v průběhu května a června vypraví do českých měst speciální mobilní infocentrum, které bude projíždět republiku při konání kulturních a společenských aktivit.
„Zavítá například do Karlových Varů na slavnostní otevření lázeňské sezóny, na Slavnosti růže do Českého Krumlova nebo na výstavu Zahrada Čech v Litoměřicích. Před prázdninovým obdobím budeme ve městech lákat české turisty na návštěvu Prahy," dodává Dolanská.
Čtěte také: Krize nekrize, turistů je v Praze stále víc. Přibývají hlavně z Ruska