Když architekt Kasl v barvách ODS v letech 1998 až 2002 vedl magistrát, uvažoval podobně jako současná koalice Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil (TOP 09, STAN a KDU-ČSL) o zavedení mýtného za vjezd do centra metropole. A chtěl, aby se vnitřní okruh (dnes hotový tunelový komplex Blanka) začal stavět až po dokončení severozápadní části Pražského okruhu (dosud se ani nezačalo stavět). Navíc nesouhlasil ani s trasou Blanky.

Teď se bývalý primátor Kasl vrací v roli jednoho z lídrů týmů, který přepracoval původní návrh další části Městského okruhu v Praze (označovaný jako Vlasta). Spolu s radními Scheinherrem a Hlaváčkem a technickým ředitelem společnosti Satra Pavlem Šourkem na čtvrteční tiskové konferenci ukázali přepracovaný projekt.

„Řešení, které navrhujeme, není technicky složitější. Tunely dělat umíme a je mnohem jednodušší je prosadit, než když poženete lidem před domy buldozery,“ uvedl podle Aktuálně.cz exprimátor Kasl na tiskové konferenci, kde dokonce, že je možné stihnout zahájení stavby v roce 2023 a celý tunel otevřít kolem roku 2031. Podle Scheinherra je to však optimistický odhad.

Projekt nejizví město

„Nová studie je ohleduplnější k lidem, městu i životnímu prostředí,“ představil radní pro dopravu vizualizace na facebookové stránce. „Využívá nejmodernější urbanistické know-how, podle kterého se dnes úspěšně staví městské dopravní stavby na západ a na sever od našich hranic. A hlavně nejizví město na několik desítek let dopředu, ale naopak ho citlivě propojuje a pomáhá mu k ještě lepšímu a organičtějšímu fungování,“ dodal Scheinherr.

„Z deseti kilometrů má vést okruh 8,5 kilometru v tunelu, původní plány počítaly s poloviční délkou trasy pod zemí. Hned po výjezdu z Blanky počítá nově město s dalším tunelem Bílá Skála, původní projekt počítal částečně s vedením trasy ulicí Povltavská. Ta bude nově zcela bez aut a na jejím místě má vzniknout rekreační oblast. Na trase je pak celkem sedm mimoúrovňových křižovatek, podoba některých se oproti původní verzi změnila. Auta z tunelu vyjedou až v Malešicích,“ píše web Zdopravy.cz.

Trasa mezi Pelc-Tyrolkou a Jižní spojkou zůstala stejná, takže magistrát může navázat na hotová povolení a posudky. Avšak nejasná je zatím cena, bývalý radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) počítal s cenou okolo 40 miliard korun. Realizace nového návrhu bude stát zcela jistě víc.

Ale radní nechtěli ve čtvrtek říct, o kolik se dobudování vnitřního silničního okruhu metropole prodraží. „Investiční náklady dávame dohromady,“ uvedl radní Hlaváček. Neví se zatím ani, zda se bude tunel stavět na etapy či najednou. Koalice zřejmě nechce opakovat chyby předchůdců s Blankou, která měla zpoždění a stalá mnohem víc, než bylo v plánu.

Parky, cyklostezky i domy

„Troufám si tvrdit, že jsme dokázali nemožné. Například řešení tunelové varianty v oblastí Balabenky je ukázkou perfektního inženýrství 21. století, kdy se nám podařilo dostatečně naklesat komunikaci sjíždějící od Spojovací tak, abychom se dostali pod úroveň terénu a zároveň překročili Rokytku povrchovým tubusem, který je ovšem překryt místní komunikací a chodníky. Myslím, že celé dílo je ukázkou toho nejlepšího napříč obory a jsem rád, že nám náměstci primátora nechali volnou ruku, stimulovali nás v hledání kreativních řešení a nespokojili se s kosmetickými změnami, ale vyžadovali mnohem víc,“ tvrdí Kasl.

Podle nového plánu by trasování dopravy pod zemí mělo umožnit vznik řady pozemků pro zástavbu, například mezi Palmovkou a Vysočany, kde původně projektanti plánovali povrchovou estakádu. „Složitá a nevzhledná změť jízdních pruhů, protihlukových stěn a především velkého množství mostů a estakád se díky autorům proměnila v nenápadný, často až neviditelný systém. To umožňuje využít okolní 'uvolněné' plochy pro parky, cyklostezky nebo rozvoj městské zástavby,“ poznamenal Hlaváček s tím, že na návrhu se podílel také německý krajinářský architekt Till Rehwaldt. Původní varianta je podle Hlaváčka už neprojednatelná.

Jak napsal web Zdopravy.cz hlavní město v plánu ustoupilo od řady velkých křižovatek, nahradí je výjezdy z tunelu. Nevznikne tak křižovatka v ulici V Olšinách pro napojení Strašnic ani chystaná velká křižovatka na Jarově. Díky tomu by měl magistrát snadněji prodloužit na východě metropole tramvajové tratě až do Malešic.