Radní udělali další důležitý krok k dostavbě Městského okruhu. Schválili projekt poslední části okruhu, který povede od výjezdu z tunelu Blanka na Pelc Tyrolce až k Jižní spojce. Většina úseku povede nově pod zemí.

Rozhodnutí znamená, že město může žádat o územní rozhodnutí. „Schválili jsme podklad pro dokumentaci pro územní rozhodnutí dostavby městského okruhu, tedy těch asi třicet procent, které nám zbývají dostavět,“ řekl primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Současná koalice Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil (TOP 09, STAN, KDU-ČSL) nechala projekt, který byl již dříve označen také jako tunelový komplex Vlasta, výrazně přepracovat. Oproti původní variantě povede téměř celá pod zemí v tunelech, a bude tak nejspíše výrazně dražší. Odhadované náklady zatím město neví.

Nerozdělovat, spojovat

„Je to jedna z nejdůležitějších dopravních staveb, kterou chystáme. Chceme, aby okruh město nerozděloval, ale spojoval. Proto je většina trasy navržena pod zemí,“ řekl Scheinherr.

Tým na přepracování projektu vedli technický ředitel společnosti Satra Pavel Šourek a architekt a bývalý pražský primátor Jan Kasl. Na návrhu se podílel také německý krajinářský architekt Till Rehwaldt.

Osm a půl kilometru v tunelu

Městský okruh v Praze je z více než dvou třetin hotový, poslední dokončenou částí je tunel Blanka. Tým architektů a projektantů plány na poslední část označovanou jako Vlasta výrazně proměnil. Z deseti kilometrů má vést okruh 8,5 kilometru v tunelu, původní plány počítaly s poloviční délkou trasy pod zemí.

Hned po výjezdu z Blanky počítá nově město s dalším tunelem Bílá Skála, původní projekt počítal částečně s vedením trasy ulicí Povltavská. Ta bude nově zcela bez aut a na jejím místě má vzniknout rekreační oblast.

Na trase je pak celkem sedm mimoúrovňových křižovatek, podoba některých se oproti původní verzi změnila. Auta z tunelu vyjedou až v Malešicích.

Kdy se začne stavět, není jasné, stejně jako kolik bude tunelový komplex Vlasta stát. „Schvalování by nemělo být delší než u povrchové varianty, protože je vůči obyvatelům vstřícnější,“ míní architekt Jan Kasl.

Podle plánu by umístění dopravy pod zem mělo umožnit vznik řady pozemků pro zástavbu, například mezi Palmovkou a Vysočany, kde původně projektanti plánovali povrchovou estakádu.

Původní verze bez šance

„Složitá a nevzhledná změť jízdních pruhů, protihlukových stěn a především velkého množství mostů a estakád se díky autorům proměnila v nenápadný, často až neviditelný systém. To umožňuje využít okolní 'uvolněné' plochy pro parky, cyklostezky nebo rozvoj městské zástavby,“ říká náměstek pro územní plánování Petr Hlaváček (Spojené síly pro Prahu/TOP 09). Původní varianta je podle něj už neprojednatelná.

Město v plánu ustoupilo od řady velkých křižovatek, nahradí je výjezdy z tunelu. Nevznikne tak křižovatka v ulici V Olšinách pro napojení Strašnic ani chystaná velká křižovatka na Jarově. Díky plánu by mělo město snadněji prodloužit na východě metropole tramvajové tratě až do Malešic.