Málo užitku za hodně peněz. To si myslí mnoho obyvatel Prahy – ale také někteří odborníci – o zahloubení části severojižní magistrály u Národního muzea.

Kdo má dát peníze

Tunely mají sice zklidnit tuto lokalitu a propojit muzeum s Václavským náměstím. Jejich stavba ale může mít i negativní dopady. Kvůli snadnému průjezdu budou řidiči i nadále proudit centrem metropole.

ČTĚTE VÍCE: O tunelu pod muzeem rozhodne expert

Nedávno se tím zabýval i dopravní výbor magistrátu. Už příští měsíc by mohla o financování jednat vláda. „Peníze na stavbu by měly být ze státního fondu dopravní infrastruktury a akci bude mít na starosti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Nyní je potřeba schválit finanční zdroje. Děláme vše pro to, aby se zpráva o zklidnění magistrály u muzea dostala už na prosincové jednání vlády,“ potvrdil na jednání výboru dopravy zástupce ŘSD.

Praha 2: Tunel ano, ale jinde

Pokud by měla být část magistrály zahloubena pod zem, mělo by to být jinde. Alespoň to si myslí vedení Prahy 2. „Městské části to žádné zklidnění nepřinese, řeší to pouze situaci u Václavského náměstí. Například to vůbec neřeší problém jedné z nejvíce zatížených křižovatek u náměstí I. P. Pavlova,“ řekla starostka Prahy 2 Jana Černochová (ODS).

Že by byla stavba tunelu vhodnější právě na území Prahy 2, dokazuje i studie ČVUT, kterou si radnice městské části nechala vypracovat.

„Překonat magistrálu od I. P. Pavlova ke Karlovu náměstí je smrtící. Jsou zde dvě oddělené kapacitní komunikace, mezi nimiž je velmi malý prostor. Denně zde přechází 20 tisíc lidí, přitom u muzea je to o polovinu méně. Je potřeba, aby zde alespoň v jednom směru vedla magistrála tunelem,“ navázal místostarosta Prahy 2 Václav Vondrášek (ODS).

Lepší je magistrálu zklidnit

Podle mnoha lidí by se ale neměla magistrála zahlubovat pod zem nikde. „Zklidnit magistrálu tunelem za 10 miliard korun? Tak to si pod slovem zklidnění nepředstavuji. Naopak to sem bude stále lákat řidiče. Magistrála by měla být humanizována v úseku od Prahy 4 až po Prahu 7. To znamená zúžení, vytvoření městského bulváru, kde by se mohli pohybovat pěší i cyklisté,“ upozornila zastupitelka a členka dopravního výboru Petra Kolínská (SZ).

ČTĚTE TAKÉ: Zahloubením magistrály se počet aut ani emise nesníží

To, že tunely možná nebudou nejlepším řešením, připustil i Jan Heroudek, šéf odboru dopravy magistrátu. „Vhodnější by bylo magistrálu co nejdříve takzvaně přiškrtit. Tunely mohou být dvousečné a nemusejí být řešením pro zklidnění dopravy v Praze,“ sdělil.

Usnadnit, ale ne příliš

Opačného názoru byl ale ředitel útvaru rozvoje města Bořek Votava. Ten potvrdil, že se zahloubení u muzea i nadále připravuje. Prozatím však vyloučil možné prodloužení tunelů až do Prahy 2. Podle jeho slov by to totiž řidičům příliš usnadnilo průjezd centrem.

„Potom nechápu, proč chce město postavit kratší tunely u muzea, které jízdu centrem také usnadní,“ podivila se starostka Prahy 2.