Předmětem sporu je úsek trati mezi plánovanou stanicí Praha Dejvice a Praha Veleslavín. Ten má být sveden do dvou tunelů pod památkově chráněnou čtvrtí Ořechovka. Místní obyvatelé se však obávají, že tunel, který povede v hloubce 35 až 80 metrů, tedy mnohem hlouběji než metro, ohrozí jejich domy. Kudy ovšem přesně vlaky pojedou, zatím rozhodnuto není, ve hře je několik variant. Je však nutno podotknout, že variantu pod střešovickým masivem označovanou jako variantu V3 podporuje i Národní památkový ústav.

Ražba podle obyvatel Ořechovky, kteří proti stavbě sepsali petici, může způsobit změnu režimu spodní vody a následné sedání terénu. Tvrdí to posudek, jež si nechali zpracovat. Geologická situace pod Ořechovkou je totiž riziková, nachází se zde velké množství vody.

SŽDC: Kdyby došlo ke škodě, uhradíme ji

Na setkání zástupců investora SŽDC, Metroprojektu a Institutu plánování a rozvoje (IPR Praha) s obyvateli Prahy 6 tuto středu panovala dusná atmosféra. „Nikdy jsem během své praxe nezažila, aby kvůli tunelu vznikla taková hysterie,“ uvedla radní Prahy 6 Eva Smutná (nestr. v klubu TOP 09).

Dopravní experti zde představili výhody trati a její nezbytnost, prezentovali rovněž ražení tunelu technologií TMB, která představuje minimální riziko. „Nic šetrnějšího než umístit trať pod zem, neexistuje,“ prohlásil Mojmír Nejezchleba ze SŽDC. Stejná technologie byla použita při budování železničního tunelu Ejpovice mezi Prahou a Plzní.

Odborníci z Metropojektu však přiznali, že riziko se zcela vyloučit nedá. „Lidská chyba se může stát vždycky. Riziko je srovnatelné, jako kdyby nám nyní spadl na hlavu strop tohoto sálu,“ vysvětlil Tomáš Urbánek z Metroprojektu. „Kdyby k nějaké škodě došlo, SŽDC ji uhradí,“ slíbil ředitel odboru přípravy staveb SŽDC Petr Hofhanzl.

Reakce obyvatel Ořechovky

"Tunelová varianta V3 byla vybrána v roce 2016, měla veřejně deklarované výhody a nesetkala se s výraznými protesty obyvatel. Její chystané změny nebyly zveřejňovány. V současnosti tedy obyvatelé Ořechovky důrazně protestují nikoli proti trati jak takové, ale proti jejímu posunu do míst s velmi problematickou hydrogeologií, kde rizika pro domy jsou a ztrácejí se deklarované výhody původně navržené V3. NPÚ zajímají pozůstatky koněspřežky na Dejvickém nádraží, k hydrogeologickým rizikům a z nich vyplývajícímu dlouhodobému riziku sedání nemá kompetence. Srovnání výše uvedených (pravděpodobných) rizik s rizikem pádu stropu sálu bylo přepjaté," uvedl za petiční výbor Jaroslav Jelínek. 

"Pokud jde o subjektivní vnímání hysterické atmosféry, jde spíše o stav paniky z neúspěchu režie setkání k utlumení odporu, kdy obyvatelé věří více vlastním očím než politikům. Všichni totiž po opakovaném ujišťování, že „odsunutá varianta“ není „variantou sledovanou“, vidí, že v petici zveřejněný uvažovaný odsun je využit „jen z asi 60%“, tedy že prezentovaná „téměř odsunutá“ trasa výše uvedená rizika stejně vyvolává. Ve vztahu k Fyzikálnímu ústavu nepadlo od prezentujících ani slovo o tom, že by se měly případné, (dle našeho přesvědčení zveličované), vlivy na tento ústav řešit technickými opatřeními uvnitř ústavu nebo přesunem vybraných přístrojů jinam. Tato kukaččí preference zájmů developerů a státní instituce proti obyvatelům pochopitelně naráží na odpor a vyvolává oprávněné rozhořčení a otázky k motivaci takových preferencí," dodal Jelínek.