Plánované ražení tunelu mezi Dejvicemi a Veleslavínem pod památkově chráněnou čtvrtí Ořechovka může změnou režimu spodní vody způsobit sedání terénu. Tvrdí to posudek, jejž si nechali zpracovat místní obyvatelé, kteří se podepsali pod petici proti novému trasování železnice mezi Dejvicemi a Veleslavínem.
„Při ražbě tunelu je velmi pravděpodobná změna režimu spodních vod,“ píše v posudku ze 6. února letošního roku Jan Bořek, odborník na statiku a dynamiku znalý vlastností podloží. „Pokud tyto změny nastanou, a to je velmi pravděpodobné, začne se s vysycháním podloží a jeho objemovými změnami projevovat na povrchu pokles, zakřivení a protažení,“ zmiňuje Bořek ve zprávě, kterou si nechali zpracovat lidé podepsaní pod peticí.
Změny by mohly mít vážné následky
Podle Bořka si terén může sedat až 30 let a reálně hrozí, že domům budou praskat stěny. Odhaduje rovněž, že škody tak mohou být větší, než způsobily propady půdy ve Stromovce a v Brusnici při ražení tunelu Blanka, a projevit se mohou klidně až za desítky let a s vážnějšími následky.
Obyvatelé Ořechovky proto žádají návrat trasy k původní železniční trati, ve stopě stávající Buštěhradské dráhy, jež by oblast Ořechovky obešla.
Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty, která je investorem projektu, ale variantu, podle níž by koleje vedly pod Ořechovkou, nepotvrdil. „S tímto návrhem momentálně nepracujeme, nemáme hotové ještě výsledky všech měření. Nic bližšího zatím nemůžu sdělit,“ řekl Pražskému deníku Illiaš.
Přesto ale investor místo u Ořechovky prověřoval, protože vyhloubil geologické vrty hluboké až 65 metrů. Ve zmiňovaném úseku bylo navrženo více variant, z nichž investor původně preferoval tu, jež vedla pod střešovickým masivem dvěma jednokolejnými tunely. SŽDC návrh změnila teprve loni před Vánocemi, kdy začala prověřovat trasu právě pod Ořechovkou.
Vlak by rušil fyziky
Kromě tamějších obyvatel je v plánování trati na letiště problémem i Fyzikální ústav Akademie věd. „Varianta přes Ořechovku je vhodnější s ohledem na budovu Fyzikálního ústavu. Ve stadiu prověření jsou proto i další varianty,“ uvedl Adam Scheinherr (Praha sobě).
Proti vedení trati v původní místě pod střešovickým masivem protestoval Fyzikální ústav, který tvrdí, že mu vlaky jezdící pod zemí budou rušit citlivé přístroje.
„Nezpochybňujeme důležitost přístrojů ve Fyzikálním ústavu. V této kauze jsou ale nadřazovány osudu Ořechovky. Jejích obyvatel se na názor ani na připravené odborné podklady dosud nikdo z magistrátu neptal,“ řekl Pražskému deníku autor petice Jaroslav Jelínek.