„Nastupoval jsem do funkce s tím, že dlouhá, a pro Pražany mnohdy nepříjemná, kapitola tunelu Blanka se musí co nejdříve uzavřít,“ začal příspěvek na facebookových stránkách radní pro dopravu Scheinherr. Dodal, že kvůli zkolaudování stavby musel reorganizovat magistrátní investiční odbor a vytvořil oddělení čistě pro Městský okruh.

Podle Scheinherrova komentáře navíc právní rozbor magistrátu konstatoval, že zmíněná podmínka je neadekvátní a neměla být ani zmíněna ve stavebním povolení, neboť Praha nemůže garantovat státní stavbu, kterou chystá Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). 

Hlavním důvodem zdržení kolaudace podle Scheinherra byl odchod dodavatele technologického vybavení a původního zajišťovatele zkušebního provozu ČKD PRAHA DIZ. Celkové dokončení a úpravy dodaných zařízení představovaly velkou část zkušebního provozu. Ten podle Scheinherra sloužil hlavně k tomu, aby odhalil případné nedostatky a pomohl zautomatizovat správu a údržbu.

Tunelový komplex Blanka se ve zkušebním režimu potýkal s několika problémy. Třeba loni v dubnu musel být kvůli závadě na bezpečnostních a řídících technologiích na více než dvanáct hodin uzavřen. „Průběžně jsou odstraňovány případné průsaky a ostatní běžné závady, ty ale nevybočují z obvyklých rozsahů u tohoto typu staveb,” uvedl náměstek Scheinherr.

Potíže provázely už stavbu tunelového komplexu, která začala v éře bývalého primátora Pavla Béma (tehdy ODS) v roce 2007 a postupně nabrala několikaleté zpoždění. Několikrát se kvůli Blance propadla půda. Před zprovozněním zase poškodil přívalový déšť na Letné kabely. Hlavní město navíc absolvovalo i soudní před s dodavateli.

Volnější ruce pro dostavbu okruhu

Denně třemi tunely (Dejvickým, Brusnickým a Bubenečským), které tvoří Blanku, projede kolem 80 tisíci aut. Za čtyři roky tak Blanka napočítala 135 milionů vozidel. Motoristé zde způsobili do letošního září celkem 372 incidentů. Soubor staveb Městského okruhu mezi Malovankou a Pelc-Tyrolkou neboli tunelový komplex Blanka stál Prahu přes 40 miliard korun. Ročně navíc spolkne údržba tunelu z rozpočtu magistrátu 150 milionů ročně.

Pondělní získání kolaudačního razítka je úlevou pro magistrátní úředníci. Správu, financování a běžnou údržbu Blanky bude mít totiž nově na starost Technická správa komunikací (TSK Praha). Dosud peníze šly z kapitoly investic. „Konečně máme volnější ruce na výstavbu navazujícího vnitřního okruhu,“ dodal Scheinherr. Praha nedávno zveřejnila přepracovaný projekt dostavby vnitřního okruhu: na Blanku by měl navázat další soubor tunelů s názvem Vlasta.

Avšak Scheinherrova radost může brzo pominout. Někteří diskutující na sociálních sítích totiž upozorňují, že mezi podmínkami pro kolaudaci byly také opatření týkající se frekventované ulice V Holešovičkách. Provoz podle stavebního povolení nesmělo otevření Blanky zhoršit tamní provoz a měly být zavedeny protihluková opatření. Rozhodnutí tak ještě může někdo napadnout u soudu.