Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nové spojení zrychlí vlaky z Ostravy a Brna do Prahy

Praha - Soupravy budou jezdit dvojicí tunelů pod pražským Vítkovem, nové koleje spojí nádraží v metropoli.

1.9.2008
SDÍLEJ:

Tunely pod Vítkovem před dokončením - květen 2008Foto: DENÍK/Ivan Babej

Cesta k rychlejšímu vlakovému spojení východu země s Prahou se v pondělí začne otevírat pro první cestující. Odstartuje totiž zkušební provoz soustavy tunelů a železničních mostů známý pod názvem Nové spojení. To s dvouletým předstihem zcela nově propojí Hlavní nádraží v Praze se stanicemi Praha-Libeň, Praha-Holešovice, Praha-Vysočany a Praha-Masarykovo nádraží

Vlaky do Brna, Ostravy, Pardubic a dalších měst tak přestane zpomalovat čekání na průjezd jediným, navíc jednokolejným tunelem. Ten nahradí dva dvoukolejné tunely pod Vítkovem, které jsou hlavní stavbou Nového spojení. „Jedná se o nejvýznamnější železniční projekt na území hlavního města Prahy za posledních sto let,“ uvedl Jan Komárek, generální ředitel Správy železniční dopravní cesty, která je investorem stavby za 9,5 miliardy.

Prvním spojem s cestujícími, který Nové spojení vyzkouší, bude osobní vlak do Lysé nad Labem a Nymburka, který vyjede v pondělí ve 4:21 z pražského hlavního nádraží. Jako druhý pojede ve 4:51 osobní vlak do Lysé nad Labem a Kolína a jako třetí v 5:00 vlak EuroCity „Antonín Dvořák“ do Vídně.

Zvýší se kapacita tratí

„Od 7. září začnou jezdit na hlavní nádraží po Novém spojení také vlaky EuroCity a EuroNight z a do Německa, které kvůli stavbám zatím končí v Holešovicích,“ uvedl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Od 11. září bude Nové spojení sloužit také pro vlaky od Vysočan. Na hlavní nádraží se tak vrátí rychlíky od Hradce Králové, které po dobu stavebních prací dočasně jezdí na Masarykovo nádraží. Plný provoz by měl v tunelech začít s prosincovým novým jízdním řádem. Ve stejné době se po rekonstrukci otevřou všechna nástupiště i podchody pražského hlavního nádraží.

Nové spojení výrazně zvýši kapacitu železničních tratí a rychlost vlaků. „Umožní nám převést postupně během několika let většinu dálkových a příměstských vlaků do centra,“ řekl Petr Moravec, náměstek generálního ředitele Českých drah.

Kromě dvou tunelů o celkové délce 2,68 kilometru bylo položeno 28,5 kilometru nových kolejí a téměř tři kilometry protihlukových stěn. „Celý projekt představuje absolutní špičku v železničním stavitelství. Je to stavba neobyčejně náročná na koordinaci činností, technickou přesnost a dodržování technologické kázně,“ uvedl Jan Mitlöhner ze společnosti Skanska DS, která se na stavbě podílela. Dokončovací práce a terénní úpravy na Novém spojení skončí v příštím roce.

Autor: Dalibor Dostál

1.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Volby v Praze.
12

Praha volí jinak než zbytek země. Potvrdí se to i letos?

Prezident Zeman se svou paní odvolili v základní škole v pražských Stodůlkách.
AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Specialisté na politickou komunikaci ocenili po čtvrtečních předvolebních debatách v České televizi (ČT) a na Nově především výkon šéfa Pirátů Ivana Bartoše, Babiš působil unaveně.

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předseda Zelených Matěj Stropnický dnes oznámil, že je homosexuál. Vyjádřil se tak ke spekulacím bulvárních médií. O svém soukromí mluvit neplánoval, voliči by ale podle něj tuto informaci vědět měli.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

/ROZHOVOR/ „Do vztahů mezi Prahou a místními radnice se příliš promítá stranická politika a zvlášť výrazné to bylo v předvolební době,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09). Podle něj by mělo být politizování všeho včetně třeba vedení linek autobusů nahrazené snahou o konstruktivní spolupráci. Zvlášť pak v řešení dopravy, která je nejpalčivějším problémem Šestky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení