„Nejhorší stav je na obslužných komunikacích zejména na sídlištích a v okrajových částech metropole,“ potvrdil Deníku Tomáš Mrázek zTechnické správy komunikací.

Stav se po revoluci zhoršuje

Sídliště nebyla projektována na současný velký počet aut, takže komunikace mezi paneláky jsou často zacpané. To vede vposledních letech kzhoršování jejich stavu.

„Včetně těchto okrajových částí Prahy dlužíme pražským komunikacím desítky miliard korun. Pokud se budou opravy odkládat, tak za ně zaplatíme vbudoucnu mnohem více peněz,“ sdělil děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos,

Podle odborníka na silniční dopravu Stanislava Humla mohou stát opožděné opravy až čtyřnásobně, než by stály nyní. „Vznikne tak dluh dalším generacím,“ řekl Huml.

Podle Moose se jezdí přes Prahu špatně nejen kvůli častým zácpám a chybějícímu okruhu, ale také právě kvůli nevyhovujícímu stavu vozovek. „Před revolucí se špatně stavěli silnice, ale na to se už nyní nelze vymlouvat. Kvůli nedostatku oprav se totiž situace ještě zhoršuje,“ doplnil Moos.

Odborník Huml si myslí, že manko narůstá hlavně po roce 1989. „Praha má skutečně vporovnání sostatními evropskými metropolemi co dohánět,“ dodal Moos.

Kvůli špatným přibývá nehod

Nedostatečný důraz na zlepšování stavu silnic má přitom vliv na bezpečnost provozu. Vždyť podle policejních statistik se právě kvůli jejich špatnému stavu stalo už 92 nehod.

Existenci dluhu na stavu silnic přitom připouštějí i představitelé města. „Bude to vřádu miliard. Ale Praha samozřejmě není sama. Nejen vČesku, ale dokonce i vřadě německých měst je to velký problém,“ sdělil radní odpovědný za dopravu Radovan Šteiner.

Pražští radní přitom navrhují dotace na běžné opravy drasticky seškrtat. Šteiner si myslí, že peníze se podaří sehnat vprůběhu roku. Po zimě se totiž budou rozdělovat úspory za letošní rok. Podle odborníků je to však pozdě a splánováním finančně krytých oprav by se mělo začít už nyní.

Výmoly snižují životnost podvozku

Praha - Špatný stav pražských silnic výrazně ovlivňuje i životnost automobilů. Ve srovnání s vozy ze západní Evropy mají ty pražské o třetinu nižší životnost. Vyplývá to z ankety Deníku, který včera oslovil několik pražských automechaniků.

„Životnost součástek se vlivem jízdy po nekvalitním povrchu může snížit až o třetinu. Jde zejména o díly na podvozku, tlumiče, čepy, tyčky stabilizátoru. Může se ale i prorazit pneumatika nebo poškodit disk kola,“ říká Michal Kmoch z autoservisu Prokos.

To potvrzuje i Libor Braný z BP Autoservisu. „Špatný stav pražských silnic se podepisuje především na podvozcích. Je to vidět hlavně na autech, která se sem vozí ze západní Evropy. Ta najezdí se stejnými závadami asi o třetinu kilometrů více,“ řekl Braný.

Se špatným stavem silnic souvisí většina oprav. Přesně vyčíslit, kolik aut opraví v souvislosti s rozbitými silnicemi, se ale podle něj určit nedá. „Spotřební díly jako tlumiče nebo čepy se opotřebují bez ohledu na stav vozovky. Opotřebení vozů však může špatný stav pražských silnic urychlit,“ říká Braný. „Pražské silnice jsou jedním slovem hrůzné. Jsou ucpané a povrch vozovek je většinou špatný,“ míní Marek Zach z Prahy4. (jed)

- ROZHOVOR -

Peníze na opravy máme

Pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner tvrdí shodně jako primátor Pavel Bém, že město peníze na opravy a údržby komunikací má.

Kde tyto finance jsou?

Schválený rozpočet daného roku se pak výrazně liší od upraveného. Víme, že zhruba po prvním kvartálu, tedy v dubnu, budeme mít uzavřen rozpočet zimní údržby a budeme vědět, kolik lze použít na posílení letní údržby.A budeme vědět, jak dopadlo hospodaření celého roku 2007. Úsporu z něj pak rozdělíme. A opravy komunikací budou jednou z priorit. Tak to zaznělo na projednání rozpočtu v radě.

A proč to není v rozpočtu zahrnuto? V jeho důvodové zprávě k rozpočtu je přímo věta: V rozpočtu na rok 2008 nejsou vyčleněny finanční prostředky na opravy a údržbu komunikací.

To není pravda. Zároveň není pravda, že peníze budou jen na nutné opravy nedůležitějších tepen, na kterých se investičně podílí stát. Město bude ze svých zdrojů pokrývat opravy komunikací.

Ale to je v kapitálových výdajích?

To je jedno. Je to třeba i v rámci Besipu a nebo hlukové zátěže. Peníze města jsou vyčleněny například na opravy Francouzské, Anglické ulice, Budějovické atd. To jsou velké akce, které dělá město ze svých prostředků. K tomu ještě v rámci Besipu přibude mnoho dalších ulic. Kromě toho opravy dalších deseti akcí jsou v rozpočtu vyjmenovány jako samostatné investiční akce.

Kolik je to peněz?

Řádově stovky milionů.

Takže jde o přesunutí běžných výdajů na opravy konkrétní komunikací.

V podstatě ano. Děláme více větších investičních akcí než „látání děr “. (eis)

 

Jak se vám jezdí autem po Praze?

Pavel Mundl, Klecany

Kvalita silnic je špatná. Vadí mi, že se neopravují, a když už, tak jenom na místech, která jsou nejvíc vidět. Asi by bylo potřeba investovat do toho víc peněz.Unás v Klecanech je teď nová asfaltka a je to paráda.

Aleš Jeřábek, Praha 2

Pražské silnice jsou dobré, jezdím po celé republice a mohlo by to být horší.

Blanka Zavřelová, Praha 6

Většinou se snažím jezdit městskou hromadnou dopravou, ale v okruhu cest, po nichž jezdím autem, to docela jde. Zatím jsem žádnou nehodu kvůli rozbité silnici neměla, nevím, jak bych to vysvětlovala. (jed)