Předchozí
1 z 2
Další

Při odpolední procházce v sobotu 2. prosince 2017 se na lávce v pražské Troji pohybovaly třeba i maminky s dětmi v kočárku. Teplota se lehce přehoupla přes nulu, občas přes šedivé mraky vykouklo slunce. Až krátce před půl druhou se idylický volný den náhle změnil, jen kousek chyběl k tragédii. „Pěší lávka u Trojského zámku se zřítila do Vltavy. Na místě zasahují tři jednotky hasičů,“ informoval tehdy mluvčí hasičů Martin Kavka.

Čtyři lidé se zranili, dva z nich těžce; šedesátiletý muž skončil v umělém spánku na oddělení ARO, o tři roky starší žena na oddělení JIP. Třiačtyřicetiletý muž měl pohmožděná záda, čtyřiatřicetiletý chodec si poranil zápěstí a nohu. Radiožurnál rok poté zveřejnil příběh paní Olgy, která díky péči lékařů nešťastnou událost přežila. Avšak následky si ponese do konce života, je invalidní.

Zřícená pěší lávka v Troji.
V Troji se zřítila pěší lávka. Krnáčová žádá prošetření i dalších mostů

„Z toho dne si pamatuju jenom ráno, kdy jsme se rozhodovali, kam půjdeme, ale jinak vím pak od lékařů, od policie a od přátel to, že jsme nespadli do vody, že jsme spadli tady na ostrov,“ vypráví na místě u Vltavy, kde na druhý břeh vozí zase jako za starých časů lidi přívoz.

Ranění o komunikaci nestáli

Poškozená žena si stěžuje, že kromě příspěvku magistrátu ve výši 50 tisíc korun s ní nikdo nejednal. Představitelé Prahy se neozvali. Žádná podpora nepřišla ani od správce - městské firmy Technická správa komunikací (TSK).

U Trojského zámku v Praze se 2. prosince odpoledne zřítila do Vltavy betonová lávka pro pěší. Podle informací záchranářů se při pádu zranili čtyři lidé. Snímek je ze 3. prosince.
Zřícení lávky v Troji: selhal dohled, varování expertů politici nevyslyšeli

„Tato informace je poněkud nepřesná,“ uvedl pro Pražský deník mluvčí magistrátu Vít Hofman. „Pražští radní chtěli ihned po nehodě poskytnout raněným a jejich rodinám co největší podporu. Právě proto také schválili padesátitisícový dar každému z nich a chtěli raněné navštívit i v nemocnicích. Ranění však o návštěvu ani komunikaci nestáli. O komunikaci se snažili i další zástupci Prahy, například tehdejší pan zastupitel a starosta Prahy 7 Jan Čižinský.“

Radiožurnál citoval mluvčí TSK Barboru Liškovou: „V tuto chvíli probíhají jednání s pojišťovnou Kooperativa, která nás zastupuje, a jednáme o tom, že by bylo vyplaceno odškodné dříve, než bude vyšetřování ukončeno.“ Právě hledání viníka se táhne dlouho, což se čtyřem zraněným také nemusí zrovna líbit. Policejní vyšetřovatelé musí pečlivě prostudovat tisíce písemností.

Dokument TSK už v roce 2011 upozornil, že je Trojská lávka ve špatném stavu. Další varování přišlo před dvěma lety na jaře: „Trojská lávka má oslabená přepínací lana s aktivním korozním procesem a řadu atypických poruch, které ovlivňují statiku.“ Experti kritizovali nedostatečnou diagnostiku. Rovněž politici podle nich situaci podcenili. Projektant Jiří Stráský z Brna řekl, že s ním správce od zprovoznění v roce 1984, kdy přes lávku při zatěžkávací zkoušce jezdily nákladní vozy, nemluvil. Nezeptal se ho na názor - třeba ani po povodních v roce 2002.

Trojskou lávku zničily povodně

Přitom provizorní pontonový vojenský most, který v sedmdesátých letech minulého století nahradil přívoz, byl poškozen rozvodněnou Vltavou také - 23. srpna 1977 se pod trojským jezem utrhla jeřábová loď. A 22. července 1981 byla lávka definitivně smetena další povodní. O pár let později se postavilo nové spojení mezi Trojou a Císařským ostrovem, které vydrželo až do osudného 2. prosince 2017.

Dělníci začali 7. prosince s bouráním Trojské lávky v Praze, která se zřítila 2. prosince.
Magistrát ustoupil. Provizorní lávka v Troji bude minimálně čtyři metry široká

A co dál? Po předvolební „trojské válce“ o Trojskou lávku vypadá, že se ledy pohnuly. Pražský magistrát zažádá v lednu o stavební povolení pro stavbu provizorní lávky, vedení města připravuje i podklady k vypsání výběrového řízení na dodavatele stavby. S pracemi by se mohlo začít v dubnu příštího roku. Nová konstrukce má mít životnost až 30 let. Poté Praha vypíše architektonickou soutěž na finální podobu lávky, která má mít šířku šest až sedm metrů.

U Trojského zámku v Praze se 2. prosince odpoledne zřítila do Vltavy betonová lávka pro pěší. Podle informací záchranářů se při pádu zranili čtyři lidé. Snímek je ze 3. prosince.
Předvolební boj o Trojskou lávku. Náměstek Dolínek si stěžuje na Čižinského

Provizorní propojení i pro sanitky

Jak informovala agentura ČTK, provizorium zajistí propojení mezi ulicí Pod Havránkou a Císařským ostrovem pro chodce a cyklisty. Po lávce budou moci jezdit i vozy záchranářů. Konstrukce mostu je navržena jako nesymetrická spojitá konstrukce o šesti polích. Mostovka je tvořena páteřním ocelovým kruhovým profilem a soustavou příčníků a podélníků. Povrch bude dřevěný a v madlech zábradlí bude umístěno veřejné osvětlení.

Předchozí vláda nad metropolí zvažovala ještě další dva mosty v Troji. Jeden by sloužil pěším a stál by níže po proudu od zřícené lávky. Druhý by vedl z Podbaby k zoologické zahradě a měly by po něm podle plánů Institutu plánování a rozvoje (IPR) jezdit tramvaje až do Bohnic. Radnice Prahy 8 se však dříve vyjádřila proti. Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) a jeho náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) ovšem musí aktuálně řešit především havarijní stav mostů v Praze, které (zatím) ještě stojí.

Území příměstského parku Trojská kotlina.
Nové lávky, přístupnější břehy. V Trojské kotlině vznikne příměstský park