Společnost Penta Real Estate je nově třetím velkým investorem, který určí budoucí podobu nákladového nádraží. Projekt o minimálně pěti stovkách bytů za celkem dvě miliardy korun chystá společně s Českými drahami a společností Sudop podél ulic Malešická a K Červenému dvoru.

„Pokud se podaří zahájit výstavbu v roce 2021, pak předpokládáme dokončení všech etap během pěti až šesti let,“ předpokládá David Musil, ředitel Penty pro rezidenční výstavbu. Penta vypíše v půlce února mezinárodní architektonicko-urbanistickou soutěž o návrh na revitalizaci nyní zanedbaného území.

Central Group má jasno

Urbanismus už na někdejším nádraží řeší developer Central Group, který vlastní severní část, a chystá se tady prostavět devět miliard korun. Základní urbanismus už pro Central Group načrtl architekt Jakub Cigler. Bytové domy navrhuje celkem devět tuzemských ateliérů.

Dalším z trojice developerů je v jižní části nádraží skupina Sekyra Group v konsorciu s Českými drahami.

Kdo bude stavět byty na bývalém Nákladovém nádraží Žižkov.

Zatímco proměna části žižkovského nádraží pod taktovkou Sekyra Group ještě nemá jasné obrysy, Central Group už nastínila, že na svých 13 hektarech hodlá postavit až 2600 bytů. Podrobnější plány se ale zatím týkají jen zhruba poloviny území, kde developer chystá takzvanou Parkovou čtvrť pro více než 3500 obyvatel.

Další výstavbu zatím blokuje stavební uzávěra, s níž se tady potýkají také ostatní z trojice developerů. Její zrušení se předpokládá se změnou územního plánu, která pro rozsáhlý areál bývalého žižkovského nádraží probíhá.

„Je to výjimečný brownfield, kde se mohou během deseti let objevit tisíce bytů. Území je nyní kontrolováno společnostmi Penta, Central Group i Sekyra Group. Soutěživost a přitom vzájemná kooperace povede ke vzniku nové městské čtvrti s kvalitní architekturou, zelení a občanskou vybaveností,“ uvedl David Musil z Penty.

Zadání architektonické soutěže, které nyní přichystala Penta, vychází jak z aktuálního územního plánu, tak ze studie pražského Institutu pro plánování a rozvoj (IPR).

Soutěž bude dvoukolová, pět nejlepších návrhů z prvního kola dostane na další rozpracování deset tisíc eur. To by mělo zaručit i zájem zahraničních studií. Desetičlennou porotu bude tvořit pět zástupců investora, druhou polovinu pak nezávislí architekti a reprezentanti města.

Na Vackově už domy stojí

Výstavbě musí předcházet vypořádání Českých drah s majiteli několika objektů, které stojí na jejich pozemcích. V jednom případě je už rozhodnuto o demolici objektu.

Průkopníkem nové rezidenční oblasti horního Žižkova se v místech dřív zanedbaných výrobních a skladových areálů stala už před deseti lety společnost Metrostav Development, když začala budovat první domy svého projektu Na Vackově. Aktuálně má v nabídce už desátou fázi o 340 bytech. Nabízené bytové domy navazují na již stojící novostavby podél nově vzniklých ulic Olgy Havlové, Rixdorfská a ulice na Na Vackově.

Staví se i o pár ulic dál v Malešicich

Nejmasivnější výstavba aktuálně probíhá na pozemcích za nákladovým nádražím, a to v režii původem izraelského developera AFI Europe. Na rozhraní Žižkova, Malešic a Strašnic tady v rychlém sledu roste v projektu Tulipa Třebešín téměř sedm stovek bytů. Také zde při ulici K Červenému dvoru musel investor nejdřív vyčistit brownfield po bývalém skladovém a kancelářském areálu podniku Pramen.

Ani tímto developerským projektem však výstavba bytů v lokalitě nekončí. O pár ulic dál v Malešicích chystá tuzemská společnost JRD tři bytové domy pod názvem Na hvězdárně Třebešín. A pokračuje také dalšími etapami rezidenčního komplexu Ecocity Malešice.

Penta Investments je majitelem společnosti VLM, která je vydavatelem Pražského deníku.