Jeremiášovou ulicí ve Stodůlkách se obvykle auta řítí rychlostí vyšší než 70 km/hod. Rozvadovská spojka je zakončením plzeňské dálnice a podle měření intenzity dopravy křižovatkou s Bucharovou projíždí desítky tisíc aut denně.

Právě v těchto místech nakreslili pracovníci magistrátní Technické správy komunikací (TSK) nové cyklopruhy. Jenže jako by červené značení s obrázkem bicyklu působilo na spoustu lidí jako červený hard na býka. Mnozí na sociálních sítích zuří, jiní si nevěřícně ťukají na čelo. Hodně komentářů vyjadřuje obavy o zdraví účastníků silničního provozu. Obě zmiňovaná místa nedaleko Pražského okruhu navíc mají cyklopruhy do budoucna spojit, přičemž se na všech semaforech počítá s vyhrazeným boxem pro zastavení cyklistů. Na „dopravní omalovánky“ upozornil web D-fens, tématu se následně chytla další média.

„Osobně se v prostoru Jihozápadního Města často pohybuji na kole. A opatřeními dotčený úsek Bucharovy ulice lze pohodlně objet po klidnějších komunikacích nižšího významu (např. Pekařskou ulicí nebo sídlištní cyklotrasou 'A', vlastně většina Jihozápadního Města je bezpečně průjezdná na kole bez potřeby použití komunikací vyšších řádů). Cyklista se tak při troše snahy dokáže významným komunikacím vyhnout a případně je překonat pomocí lávek, podjezdů či světelně řízených křižovatek,“ píše anonymní autor, který označuje tento krok magistrátu jako „zhůvěřilost“.

Jeden z facebookových uživatelů inkriminovaným místem projížděl autem (protože si na kole netroufl), udělal pár snímků a natočil krátká videa. V komentáři použil výraz „majstrštyk hodný chovance z Bohnic“. Kritici shodně upozorňují na nebezpečí pro cyklisty a ohrožení plynulosti dopravy. Už teď se na konci Rozvadovské spojky pravidelně v dopravních špičkách tvoří kolony.

Cyklotrasa na Plzeňské ulici? Pokus o sebevraždu!

Cyklisté se teď v kopci ocitnou mezi pruhem aut jedoucích po Bucharově ulici směrem na Plzeňskou a mezi připojovacím pruhem z Rozvadovské spojky, vozy mířící z dálnice D5 tak musí dát přednost jízdním kolům. U autobusové zastávky Šafránkova však cyklopruhy končí a při klesání směrem k motolské nemocnici, kde je povolena zvýšená rychlost, se tak cyklisté dostanou do zběsilé jízdy mezi auty. Pak se mohou připojit na trasu vedoucí na Smíchov.

Avšak web Horydoly.cz ještě v době, kdy magistrátu vládlo hnutí ANO s ČSSD a Trojkoalicí (Strana zelených, STAN, KDU-ČSL), označil tento úsek jako „trasu pro kamikaze“ a video nazval pokusem o sebevraždu: „Cyklista či koloběžkář zažije na pěti kilometrech velkou porci neředěné hrůzy, pokud uvěří cyklistickému značení na Plzeňské ulici v Praze.“

Zdroj: Youtube

Nesouhlasné stanovisko s řešením v Bucharově ulici vydal už loni na podzim také dopravní výbor Prahy 13. Zástupci městské části jej shledávají „jako velmi nešťastné, a to z důvodu velké frekvence automobilů, což pro cyklisty představuje velké nebezpečí vážných úrazů, a proto doporučil jeho realizaci až po dokončení Radlické radiály.“ Starosta David Vodrážka (ODS) měl tento problém s magistrátem hlavního města projednat.

Návrh na dodatečné změny na Bucharově ulici byl od 19. května až do středy 3. června vyvěšen na úřední desce pražského magistrátu a byl k nahlédnutí pod číslem jednacím PKD-72008/2020. Občané k němu mohli zasílat připomínky, na něž však vedení metropole nemusí brát zřetel.

Vyhrocenou debatu jsme mohli zaznemanat i u cyklopruhů v Modřanské, Evropské či zmíněné Jeremiášově ulici. Ozval se i Jakub Stárek (ODS), místo starosta Prahy 6, podle kterého je nové dopravní značení na frekventované komunikaci v ústí dálnice D5 „další ze série zločinů proti plynulosti dopravy a zdravému rozumu“. 

Čižinského dopravní teror

Dlouhodobě kritizované jsou cyklopruhy v ulicích Prahy 7, kde o nich někteří v posměšné narážce na starostu Jana Čižinského a lídra koaličního subjektu Praha sobě mluví jako o „Čižinského dopravním teroru“. Úsměvně vypadá cyklopruh na Štefánikově mostě, který končí 100 metrů před křižovatkou. Také kolem stanice metra Vltavská či na Hlávkově mostě přes Štvanici zelené sloupky a vodorovné značení budí rozpaky i mezi samotnými cyklisty.

Spolek AutoMat však cyklopruhy hájí: „Podél každé hlavní ulice, která je dle některých nevhodná pro cyklopruhy, měla už dávno vést souvislá a pohodlná cyklostezka. Když ale nelze rychle realizovat lépe chráněná opatření, jsou cyklopruhy dočasná nouzová náhrada.“

Jak upozornil i Stárek, asistent primátorova náměstka Adama Scheinherra (Praha sobě) Marek Bělor, který kontroverzní řešení na západním okraji hlavního města navrhoval, je spjat s tímto aktivistickým spolkem. AutoMat ho uvádí na webu mezi autory. Podle informací Pražského deníku však vliv spolku na vedení metropole je minimální.

Scheinherr redakci řekl, že od začátku mandátu plní usnesení městské rady z let 2003 až 2016, kdy je TSK povinná prověřit možnost integrace cykloopatření. Současný radní pro dopravu dal magistrátní společnosti doporučení, ať cyklopruhy zřizuje pouze tam, kde to neomezí automobilovou dopravu. „Tady nedošlo ke snížení jízdních pruhů, takže tam byly umístěny,“ řekl Scheinherr ke kauze Bucharova a dodal, že kreslení cyklopruhů předchází několik rozhodnutí zastupitelstva a projektant postupuje podle nich.