Nejblíže k realizaci má tříkilometrový úsek ze současné nevyhovující konečné Laurová v Praze 5 ke stanici metra Radlická. Stavba bude zahájena ještě letos a se zprovozněním počítá Dopravní podnik hlavního města Prahy začátkem roku 2009.

Do dvou let mají jezdit tramvaje z nynější konečné v Podbabě k plánované nedaleké železniční zastávce u Vltavy na trati do Roztok.

„Tam však nejsme zcela svými pány, musíme počkat na železnici a potom hned město tramvaj zprovozní,“ řekl městský radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Už v roce 2010 budou možná tramvaje odbočovat u krematoria Strašnice z Vinohradské ulice a pojedou Počernickou ulicí do Malešic a výhledově patrně až do malešického průmyslového parku u teplárny. Tramvaje se tam mají stát alternativou ke kapacitně nevyhovujícím autobusům. V této části Prahy 10 se navíc do budoucna počítá s další bytovou výstavbou.

„V Počernické ulici se pro trať přímo nabízí široký nevyužitý středový pás, ale pod ním je přivaděč vody z Káraného, takže jeho přeložka bude technicky náročná a navíc zdvojnásobí cenu tratě až na více než tři čtvrtě miliardy korun,“ popsal Šteiner podmínky pro případné rozšíření MHD.

Tramvaj propojí Modřany s Libuší

Do tří let bude nejspíš zprovozněn také prodloužený úsek z konečné na Barrandově směrem do Holyně, případně až do Slivence.

„To ale záleží na developerech, jestli v oblasti postaví nové domy, jinak to nemá smysl. Tramvaj do polí určitě nikde nepostavíme,“ vysvětlil radní.

Další tratí, jejíž vznik závisí na bytové výstavbě, je prodloužení ze současné konečné linky 11 na Spořilově dál do Chodova a Šeberova.

Tramvaje se do tří let mají vrátit na Václavské náměstí, ale jen do jeho horní části, kde propojí Vodičkovu ulici s Vinohradskou.

„Tam to má velké opodstatnění, ale spodní varianta trati Vodičkova – Můstek – náměstí Republiky může znehodnotit pěší zónu a byla by navíc moc drahá. Cenu odhaduji kolem jedné miliardy korun. V té oblasti mají proto perspektivu nízkopodlažní ekologické autobusy,“ dodal radní Šteiner.

Až začne jezdit metro D na Nové Dvory, tak k němu město postaví tramvaj vedoucí ze současné konečné v Modřanech přes Libuš.