A hlavní důvody? Podle současného projektu by prodloužená trať „ukousla" přibližně sto třicet parkovacích míst na Dědině, přičemž už dnes je jich zoufalý nedostatek. Obyvatelé sídliště mají strach také z dopravních komplikací, protože trať, vedoucí vytíženou Vlastinou ulicí by zde omezila průjezdnost automobilů. Doprava by se pak musela „rozlít" do ulice Navigátorů. Ta by se v souvislosti s prodloužením trati napojila na Evropskou třídu.

Dalším faktorem, který může dostavbu tramvajového pásu negativně ovlivnit je údajně obava ze zvýšení hlukové zátěže a vibrací. Alespoň tak výhrady popsali ve svém posudku pracovníci odboru životního prostředí magistrátu. Dopravní podnik je tedy nyní z vůle magistrátu odkázán na výsledek podrobné studie o dopadech stavby na životní prostředí. Bude zřejmě muset zpracovat alternativní varianty projektu, jež by tolik nezasáhly do života na Dědině.

Pro i proti projektu

„Čeká nás tvrdá zkouška nervů," píší mimo jiné obyvatelé Dědiny v diskusi k tématu na stránkách místního zpravodaje liboc.info. Mnoho optimismu jim nedodalo ani prohlášení radnice Prahy 6, které potvrdilo, že „tramvajová trať v oblasti bez náhrady zruší třetinu stávajících parkovacích míst," tedy oněch sto třicet. „Již nyní jsou v oblasti parkovací kapacity téměř vyčerpány. Část aut se poté zjevně přelije do okolní zástavby, čím se vše změní v noční můru i pro přilehlé čtvrti. Ani to však zjevně nemůže stačit a je tedy možné konstatovat: Na Dědině zkrátka nebude kde zaparkovat," varuje libocký zpravodaj.

Nová tramvajová trať má měřit 2,3 kilometru.Od konce současné trati povede krátce Evropskou ulicí, ze které však záhy odbočí do Vlastiny, dále podél ulice Drnovská na konečnou u křižovatky s Dědinskou ulicí. Na trase má vzniknout pět zastávek s pracovními názvyDivoká Šárka, Vlastina, Sídliště Na Dědině, Ciolkovského a Dědinská. Tramvaje tudy mají začít jezdit v srpnu 2016, současně ubude autobusů.

Částečnou oprávněnost obav už v září potvrdil i místostarosta Prahy 6 Jan Záruba, i když v jím signovaném dokumentu je na druhou stranu konstatováno, že „prodloužení tramvajové tratě bude v konečném důsledku výrazným přínosem pro zlepšení životního prostředí v této části Prahy." Záruba ale i přesto uvádí, že v dokumentaci dopravního podniku je chyba, když tvrdí, žena sídlišti ubude „jen osmdesát čtyři parkovacích míst. „Ve skutečnosti jich bude minimálně sto třicet," sdělil místostarosta.

Obslužnost pro nové „superměsto"?

Podle libockého zpravodaje jde již o několikátý problém s výstavbou tramvajové trati v ulici Vlastina. Připomíná, že prvním je fakt, že nová křižovatka na Evropské otevře oblast tranzitní dopravě z Vypichu ve směru na letiště. „Druhým je pak obava, že jedním z hlavních smyslů projektů je zajistit dopravní obslužnost developerům chystaného superměsta pro patnáct tisíc lidí ve zdejších vojenských objektech," doplňuje zpravodaj.

Tak zvaný tramvajový svršek má totiž podle současného plánu vést místem, označovaným zdejšími obyvateli jako hlavní parkovací zóna sídliště na Dědině, tedy pásem, vedoucím podél zdí vojenských prostor.

Další výrazný úbytek parkovacích míst místní odhadují v ulici U Silnice, do níž má být podle všeho svedena doprava z uzavřeného úseku Vlastiny ulice.

Ve výše zmiňovaném dokumentu radnice Prahy 6 z letošního září místostarosta Záruba uvažuje, že by vyhovujícím řešením bylo vybudování vysokokapacitního patrového parkovacího domu, nicméně tato iniciativa byla už za starosty Tomáše Chalupy zastavena kvůli nevoli několika občanských iniciativ.

Praha chce dalších dvanáct nových tratí

Investice za miliardy korun mají podle Útvaru rozvoje hlavního města v následujících letech plynout do rozšíření infrastruktury MHD, hlavně do nových tramvajových tratí.

Praha ještě nedávno uvažovala o třinácti nových tratích (viz infoblok). Zatím nejblíže realizaci měla být právě trať z Divoké Šárky na sídliště Dědina a také prodloužení trati z Barrandova do Holyně a Slivence. Vzhledem ke komplikacím v otázce tramvajové trati na Dědinu je ale obtížné předpokládat, zda dopravní podnik stihne termín jejího otevření v polovině roku 2016.

Prioritní tramvajové trati na území hlavního města Prahy:

Divoká Šárka Dědinská,nádraží Podbaba Suchdol,

Zlíchov Dvorce (Dvorecký most),Václavské náměstí,

Na Florenci,Kobylisy Bohnice,Na Veselí Pankrác Budějovická,

Budějovická Dvorce,Chodovská Spořilov Opatov Háje,

smyčka Depo Hostivař,sídliště Barrandov Holyně Slivenec,

sídliště Modřany Libuš,Počernická

Zdroj: Útvar rozvoje hlavního města Prahy