VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha prodá nízkopodlažní tramvaje

PRAHA - Nízkopodlažní tramvaje české výroby, které již deset let vlastní pražský dopravní podnik (DP), nebudou po metropoli nikdy vozit cestující. Dopravce totiž po mnoha neúspěšných pokusech o homologaci poruchových vozů, které navíc nevyhovují pražskému členitému terénu, již rezignoval na jejich uvedení do provozu. Zahájil proto jednání o prodeji do zahraničí.

25.5.2007
SDÍLEJ:

Praha se po deseti letech vzdává pokusů uvést poruchové vozy do provozu./Ilustrační fotoFoto: Klatka Grzegorz

Dopravní podnik v současné době postupně nasazuje desítky nízkopodlažních tramvají z plzeňské Škodovky, ale bezbariérové vozy mohly jezdit po Praze již před deseti lety. V roce 1997 totiž dostal veřejný dopravce čtyři vozy od společnosti ČKD Dopravní systémy. Nemusel za ně platit, protože je obdržel jakýmsi nádavkem ke standardně placené dodávce 150 tramvají T6 A5.

Líbivé vozy neuspěly

„Dnes již zkrachovalý výrobce plánoval proniknout na polský trh a bez jejich dodání do Prahy by tehdy takový obchod nebyl možný,“ vysvětlil pořízení Ondřej Pečený z DP. Líbivé vozy v bíločervené a bílozelené kombinaci podle návrhu architekta Patrika Kotase (mj. autora návrhu budované stanice metra Střížkov) byly rychle uvedeny do zkušebního provozu.

Brzy se však ukázalo, že trpí abnormální poruchovostí a mnohem více času trávily v opravnách než na trati. I přes dlouhou řadu pokusů o uvedení do běžného provozu se to v následujících letech nikdy nepodařilo. „K naší velké lítosti jsme zjistili, že konstrukce vozidel není vhodná pro pražský provoz. Vozidla nemohou splnit homologační zkoušky,“ tvrdí dnes Pečený.

Podle ředitele pro investice a strategický rozvoj Tomáše Jílka jsou hlavními důvody problémů členitost pražské sítě a vysoké převýšení, což tyto tramvaje nezvládají. Prakticky identické peripetie s nimi mají také v Brně, kde jsou čtyři vozy, a v polské Poznani, která jich vlastní deset. Vozidla v Praze čekají skryta mezi desítkami jiných tramvají na svůj další osud v pankrácké a hloubětínské vozovně. Dopravce však nyní začal jednat se zahraničním dopravním podnikem o jejich prodeji.

Město nemuselo platit

„Nebylo by však férové na začátku tohoto procesu kvůli dalším jednáním sdělovat podrobnosti o uvažovaném partnerovi,“ vysvětlil Jílek. Podle něj mají tramvaje šanci ve městě, které bude mít lepší provozní podmínky než naše hlavní město. A dopravní podnik ani zatím nechce odhadovat, za kolik vozy prodá. „Pokud najdeme kupce, tak se určitě shodneme na kompromisu. V úvahu připadá třeba prodej na splátky,“ dodal Jílek. Po české metropoli tak zřejmě nikdy nebudou jezdit tramvaje, jejichž pořizovací cena dosáhla 96 milionů korun, ale které naštěstí nestály daňové poplatníky ani korunu.

25.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Proti setkání představitelů evropské krajní pravice protestovalo 15. prosince v Praze po osmnácté hodině poklidně několik desítek lidí.
AKTUALIZOVÁNO
3

Vzhůru psanci této země! Demonstranti se bouřili proti Wildersovi i Le Penové

Demonstrace na Jungmanově náměstí. Ilustrační foto.

Le Penová a Wilders budou v Praze. Policie je v pohotovosti

AKTUALIZOVÁNO

Ministr Pelikán dočasně zprostil výkonu funkce soudkyni Královou

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO) dočasně zprostil výkonu funkce soudkyni Obvodního soudu pro Prahu 1 Helenu Královou, která čelí dvěma kárným řízením. ČTK to dnes sdělila mluvčí ministerstva Tereza Schejbalová. Králová rozhoduje mimo jiné kauzu tzv. trafik pro poslance, kde je mezi obviněnými bývalý premiér Petr Nečas (ODS) a jeho manželka Jana (dříve Nagyová).

AKTUALIZOVÁNO

Zbytky Trojské lávky vyzvedávaly z vody vyprošťovací tanky

/VIDEO/ K torzu Trojské lávky dorazily ve čtvrtek dva vyprošťovací tanky. Z vody vyzvedávaly zbytky lávky. Ke slovu se dostaly po 17 hodině. 

Videosouhrn SPECIÁL: Česko zpívalo koledy. Podívejte se

Ve stejnou chvíli zpívalo neuvěřitelných 125 tisíc lidí po celé zemi stejné vánoční koledy. Přinášíme vám speciální vydání videosouhrnu, díky kterému budete moci nasát vánoční atmosféru z mnoha míst najednou.

Příčinou pádu trojské lávky nejspíš byla systémová konstrukční chyba

Kvůli předběžnému závěru vyšetřování zavírá lávku stejné konstrukce i Nymburk. Chybějící spojení břehů mezi Trojou a Císařským ostrovem vyřeší přívoz nejspíš ještě před Vánocemi. 

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT