Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha prodá nízkopodlažní tramvaje

PRAHA - Nízkopodlažní tramvaje české výroby, které již deset let vlastní pražský dopravní podnik (DP), nebudou po metropoli nikdy vozit cestující. Dopravce totiž po mnoha neúspěšných pokusech o homologaci poruchových vozů, které navíc nevyhovují pražskému členitému terénu, již rezignoval na jejich uvedení do provozu. Zahájil proto jednání o prodeji do zahraničí.

25.5.2007
SDÍLEJ:

Praha se po deseti letech vzdává pokusů uvést poruchové vozy do provozu./Ilustrační fotoFoto: Klatka Grzegorz

Dopravní podnik v současné době postupně nasazuje desítky nízkopodlažních tramvají z plzeňské Škodovky, ale bezbariérové vozy mohly jezdit po Praze již před deseti lety. V roce 1997 totiž dostal veřejný dopravce čtyři vozy od společnosti ČKD Dopravní systémy. Nemusel za ně platit, protože je obdržel jakýmsi nádavkem ke standardně placené dodávce 150 tramvají T6 A5.

Líbivé vozy neuspěly

„Dnes již zkrachovalý výrobce plánoval proniknout na polský trh a bez jejich dodání do Prahy by tehdy takový obchod nebyl možný,“ vysvětlil pořízení Ondřej Pečený z DP. Líbivé vozy v bíločervené a bílozelené kombinaci podle návrhu architekta Patrika Kotase (mj. autora návrhu budované stanice metra Střížkov) byly rychle uvedeny do zkušebního provozu.

Brzy se však ukázalo, že trpí abnormální poruchovostí a mnohem více času trávily v opravnách než na trati. I přes dlouhou řadu pokusů o uvedení do běžného provozu se to v následujících letech nikdy nepodařilo. „K naší velké lítosti jsme zjistili, že konstrukce vozidel není vhodná pro pražský provoz. Vozidla nemohou splnit homologační zkoušky,“ tvrdí dnes Pečený.

Podle ředitele pro investice a strategický rozvoj Tomáše Jílka jsou hlavními důvody problémů členitost pražské sítě a vysoké převýšení, což tyto tramvaje nezvládají. Prakticky identické peripetie s nimi mají také v Brně, kde jsou čtyři vozy, a v polské Poznani, která jich vlastní deset. Vozidla v Praze čekají skryta mezi desítkami jiných tramvají na svůj další osud v pankrácké a hloubětínské vozovně. Dopravce však nyní začal jednat se zahraničním dopravním podnikem o jejich prodeji.

Město nemuselo platit

„Nebylo by však férové na začátku tohoto procesu kvůli dalším jednáním sdělovat podrobnosti o uvažovaném partnerovi,“ vysvětlil Jílek. Podle něj mají tramvaje šanci ve městě, které bude mít lepší provozní podmínky než naše hlavní město. A dopravní podnik ani zatím nechce odhadovat, za kolik vozy prodá. „Pokud najdeme kupce, tak se určitě shodneme na kompromisu. V úvahu připadá třeba prodej na splátky,“ dodal Jílek. Po české metropoli tak zřejmě nikdy nebudou jezdit tramvaje, jejichž pořizovací cena dosáhla 96 milionů korun, ale které naštěstí nestály daňové poplatníky ani korunu.

25.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ondřej Kolář.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

Petr Pravda

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

AKTUALIZOVÁNO

Nehody více než čtyřiceti vozidel zablokovaly dálnici D6 u Prahy

Silnici mezi Kladenskem u Pavlova a Prahou-západ ochromila hromadná nehoda. Od středečního rána se zde stala řada nehod. 

Největší festival deskových her zavítal do Tyršova domu. Koná se už po sedmnácté

„Vyměníš slámu za ovce?“ I tuto větu můžete tento týden slýchat v Tyršově domě na Újezdě. Nebojte se, nezměnil se ve směnárnu zemědělců ani v blázinec. Koná se tu již 17. ročník festivalu Deskohraní, na kterém si můžete zahrát 501 druhů stolních her a například tak povyměňovat slámu za ovce v oblíbených Osadnících z Katanu.

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Rodinná nadace nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a jeho manželky Renáty se ohradila proti slovům dalšího miliardáře a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše v časopisu Forbes, že Kellner si udělal školu, ze které pro sebe čerpá dobré absolventy. Babiš magazínu řekl, že takovou činnost nepokládá za charitu.

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení