VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha prodá nízkopodlažní tramvaje

PRAHA - Nízkopodlažní tramvaje české výroby, které již deset let vlastní pražský dopravní podnik (DP), nebudou po metropoli nikdy vozit cestující. Dopravce totiž po mnoha neúspěšných pokusech o homologaci poruchových vozů, které navíc nevyhovují pražskému členitému terénu, již rezignoval na jejich uvedení do provozu. Zahájil proto jednání o prodeji do zahraničí.

25.5.2007
SDÍLEJ:

Praha se po deseti letech vzdává pokusů uvést poruchové vozy do provozu./Ilustrační fotoFoto: Klatka Grzegorz

Dopravní podnik v současné době postupně nasazuje desítky nízkopodlažních tramvají z plzeňské Škodovky, ale bezbariérové vozy mohly jezdit po Praze již před deseti lety. V roce 1997 totiž dostal veřejný dopravce čtyři vozy od společnosti ČKD Dopravní systémy. Nemusel za ně platit, protože je obdržel jakýmsi nádavkem ke standardně placené dodávce 150 tramvají T6 A5.

Líbivé vozy neuspěly

„Dnes již zkrachovalý výrobce plánoval proniknout na polský trh a bez jejich dodání do Prahy by tehdy takový obchod nebyl možný,“ vysvětlil pořízení Ondřej Pečený z DP. Líbivé vozy v bíločervené a bílozelené kombinaci podle návrhu architekta Patrika Kotase (mj. autora návrhu budované stanice metra Střížkov) byly rychle uvedeny do zkušebního provozu.

Brzy se však ukázalo, že trpí abnormální poruchovostí a mnohem více času trávily v opravnách než na trati. I přes dlouhou řadu pokusů o uvedení do běžného provozu se to v následujících letech nikdy nepodařilo. „K naší velké lítosti jsme zjistili, že konstrukce vozidel není vhodná pro pražský provoz. Vozidla nemohou splnit homologační zkoušky,“ tvrdí dnes Pečený.

Podle ředitele pro investice a strategický rozvoj Tomáše Jílka jsou hlavními důvody problémů členitost pražské sítě a vysoké převýšení, což tyto tramvaje nezvládají. Prakticky identické peripetie s nimi mají také v Brně, kde jsou čtyři vozy, a v polské Poznani, která jich vlastní deset. Vozidla v Praze čekají skryta mezi desítkami jiných tramvají na svůj další osud v pankrácké a hloubětínské vozovně. Dopravce však nyní začal jednat se zahraničním dopravním podnikem o jejich prodeji.

Město nemuselo platit

„Nebylo by však férové na začátku tohoto procesu kvůli dalším jednáním sdělovat podrobnosti o uvažovaném partnerovi,“ vysvětlil Jílek. Podle něj mají tramvaje šanci ve městě, které bude mít lepší provozní podmínky než naše hlavní město. A dopravní podnik ani zatím nechce odhadovat, za kolik vozy prodá. „Pokud najdeme kupce, tak se určitě shodneme na kompromisu. V úvahu připadá třeba prodej na splátky,“ dodal Jílek. Po české metropoli tak zřejmě nikdy nebudou jezdit tramvaje, jejichž pořizovací cena dosáhla 96 milionů korun, ale které naštěstí nestály daňové poplatníky ani korunu.

25.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Řemeslné práce - Malíř - lakýrník 110 Kč Práce pro malíře lakýrníka v Praze. Malujeme pro SVJ a BD - domy, byty, nebytové prostory. Smluvní vztah smlouva, věk 50+ nevadí Gastronomie - Výdej hotovek - 1/2 HPP kantýna 9 000 Kč Sháníme kolegu/kolegyni do naší nové kantýny na Praze 10, 1/2 úvazek, 4h denně. Jde o výdej hotových jídel Po-Pá, 10-14h. Jídlo, pití a uniforma zdarma, rádi Vás zaškolíme, pokud nemáte zkušenosti, zkušenosti z gastra výhodou. Požadujeme spolehlivost a příjemné vystupování. Pozice je vhodná pro důchodce nebo maminky na mateřské. Plat 9.000 Kč čistého. Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Vrátný 13 500 Kč Vrátní. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: řidičský průkaz výhodou, požadujeme předložit výpis z rejstříku trestů, ruský jazyk výhodou (ruská klientela), požadujeme zaslat strukturovaný životopis. Pracoviště: Transakta a.s.001, Pražská, č.p. 20, 252 02 Jíloviště. Informace: Eva Blažková, +420 222 320 227. Gastronomie - Hledáme kuchaře/závozníka 23 000 Kč Hledáme kolegu kuchaře s ŘP skupiny B, na závoz a výdej hotových jídel. Náplní práce je odvoz hotových jídel z centrály a výdej s ostatními kolegy ve firemní kantýně, poté návrat na centrálu, tedy není potřeba mít zkušenosti s vařením. Je to nenáročná práce s lidmi, po-pá, 6.00-14.30hod. Jídlo a pití zdarma, 4 týdny dovolené, volné svátky a víkendy. Plat 21.000 Kč čistého.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ondřej Kolář.
18

V Praze 6 se dohodli. V koalici budou TOP 09, KDU-ČSL, ODS a STAN

Letiště Václava Havla.
3 14

Letiště Václava Havla bojuje s hlukem. Chce omezit noční provoz letadel

Poklidná zahrada nedaleko Hradu. Ukrývá umělecká díla i kašnu s čápem

Ruch Hradčanského náměstí. Turisté. Blesky fotoaparátů. Přijde vám nemožné najít v blízkosti Pražského hradu místo k odpočinku? Navštivte nepříliš známou zahradu Šternberského paláce. Malá, ale romantická oáza klidu skýtá útočiště nejen všem, co si chtějí vyčistit hlavu, ale i umělcům. Najdete v ní třeba díla českých sochařů z 20. století.

Mohl mít nebezpečné chemikálie. Muže odvezla zásahová jednotka na psychiatrii

/FOTOGALERIE/ Ve čtvrtek večer zažili obyvatelé části pražského Slivence dramatické chvíle. Policie kvůli psychicky narušenému muži zaktivizovala vyjednavače, zásahovou jednotku, hasiče, psa pyrotechniků i plynaře. Na počátku velké akce bylo podezření, že muž má doma nebezepčné chemikálie. Navíc podle policie napadal sousedy.

Chemie na škole nebývá oblíbená. I tak Češi slaví historický úspěch na olympiádě

Historický úspěch české reprezentace… Kdyby to tak mohl být začátek zprávy ve sportovní rubrice. Ale tato informace oslavuje šikovné české vědce. Na jubilejním padesátém ročníku Mezinárodní chemické olympiády Česko obsadilo čtvrtou příčku v žebříčku národů.

Jak jsme žili v Československu. Staré Město a Josefov

Pražský deník přináší nový cyklus Jak jsme žili v Československu. Každý týden pozveme čtenáře do novodobé historie jednotlivých pražských čtvrtí. Na procházku po významných momentech let 1918 až 1992. Tentokrát zveme na Staré Město.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT