Dopravní podnik v současné době postupně nasazuje desítky nízkopodlažních tramvají z plzeňské Škodovky, ale bezbariérové vozy mohly jezdit po Praze již před deseti lety. V roce 1997 totiž dostal veřejný dopravce čtyři vozy od společnosti ČKD Dopravní systémy. Nemusel za ně platit, protože je obdržel jakýmsi nádavkem ke standardně placené dodávce 150 tramvají T6 A5.

Líbivé vozy neuspěly

„Dnes již zkrachovalý výrobce plánoval proniknout na polský trh a bez jejich dodání do Prahy by tehdy takový obchod nebyl možný,“ vysvětlil pořízení Ondřej Pečený z DP. Líbivé vozy v bíločervené a bílozelené kombinaci podle návrhu architekta Patrika Kotase (mj. autora návrhu budované stanice metra Střížkov) byly rychle uvedeny do zkušebního provozu.

Brzy se však ukázalo, že trpí abnormální poruchovostí a mnohem více času trávily v opravnách než na trati. I přes dlouhou řadu pokusů o uvedení do běžného provozu se to v následujících letech nikdy nepodařilo. „K naší velké lítosti jsme zjistili, že konstrukce vozidel není vhodná pro pražský provoz. Vozidla nemohou splnit homologační zkoušky,“ tvrdí dnes Pečený.

Podle ředitele pro investice a strategický rozvoj Tomáše Jílka jsou hlavními důvody problémů členitost pražské sítě a vysoké převýšení, což tyto tramvaje nezvládají. Prakticky identické peripetie s nimi mají také v Brně, kde jsou čtyři vozy, a v polské Poznani, která jich vlastní deset. Vozidla v Praze čekají skryta mezi desítkami jiných tramvají na svůj další osud v pankrácké a hloubětínské vozovně. Dopravce však nyní začal jednat se zahraničním dopravním podnikem o jejich prodeji.

Město nemuselo platit

„Nebylo by však férové na začátku tohoto procesu kvůli dalším jednáním sdělovat podrobnosti o uvažovaném partnerovi,“ vysvětlil Jílek. Podle něj mají tramvaje šanci ve městě, které bude mít lepší provozní podmínky než naše hlavní město. A dopravní podnik ani zatím nechce odhadovat, za kolik vozy prodá. „Pokud najdeme kupce, tak se určitě shodneme na kompromisu. V úvahu připadá třeba prodej na splátky,“ dodal Jílek. Po české metropoli tak zřejmě nikdy nebudou jezdit tramvaje, jejichž pořizovací cena dosáhla 96 milionů korun, ale které naštěstí nestály daňové poplatníky ani korunu.