Dost bylo autobusů. Tramvaje kupředu a dál Prahou. I když je autobusová doprava v metropoli stále ekologičtější, znečisťuje životní prostředí a na tramvaje v tomto ohledu asi hned tak nedosáhne.

I proto by se síť měla dále rozvíjet. A kam? Napovědět by mohl i rozsáhlý průzkum, který v úterý v metropoli začal. Na 1700 lidí v tramvajích zjišťuje počty cestujících, jejich nástupy a výstupy. Sčítání potrvá ještě dnes a zítra. Výsledky by mohly být do konce června.

„Pak budeme moudřejší. Budeme vědět, kde je třeba zvýšit kapacitu, nebo naopak, kde je dostačující či nadbytečná. Pak se můžeme pustit do návrhů na změny,“ řekl Filip Drápal, mluvčí Ropidu, který organizuje pražskou hromadnou dopravu.

Například tramvaj s „magickým“ číslem 13 se prý ale do Prahy vracet nebude. „Tu jsme v podstatě nahradili linkou 4, takže ji křísit opravdu nehodláme,“ pokračoval mluvčí.

Suchdol, Spořilov, Bohnice

Podle něj průzkum sice přímo neřekne, kam by se měla tramvajová doprava dále rozšiřovat, ale několik priorit tu je. „Měly by to být samozřejmě oblasti, které jsou dnes extrémně zatížené autobusovou dopravou,“ vysvětlil. Tyto lokality jsou hned tři, Suchdol, Bohnice a Spořilov.

První z nich je už tak trochu načatá, jelikož se prodlužuje trať v Podbabě, kde by se v budoucnu mělo navázat právě směrem na Suchdol.

„Plány dalšího rozvoje jsou skutečně takové, že bychom zde plynule navázali,“ potvrdil před časem Jan Šurovský, vedoucí jednotky Dopravní cesty tramvaje z pražského dopravního podniku (DP).

Tomu prodloužení by byli nakloněni nejen Suchdolští, ale i tisíce studentů z tamních kolejí. To naopak v Bohnicích už v minulosti lidé vyjádřili odpor k tomu, aby na sídliště vedly tramvajové koleje a příliš nakloněna tomu nebyla ani místní radnice.

Jak ale nedávno podotkl generální ředitel DP Martin Dvořák, právě do Bohnic by bylo z hlediska příprav a financí prodloužení nejjednodušší. „Prostory jsou zde na to dostatečné, navíc se o tomto prodloužení uvažovalo mnohokrát už v minulosti,“ řekl Dvořák.

Asi nejvíce vzdálené realizaci je pak prodloužení trati z Žižkova do Spořilova. Na druhou stranu by právě tato stavba pravděpodobně nejvíce ulehčila autobusové dopravě v Praze. Vše bude také otázkou peněz, v poslední době se ale dopravnímu podniku daří hodně tratí opravovat a letos se dokonce jedna trať staví, jak již bylo zmíněné.

Noční linky

Ale ještě zpět k třídennímu sčítání. Pokud by nějaké linky potřebovaly změnu, pak jsou to v tuto chvíli zejména ty noční. „Některé jsou stále na hraně svých kapacit, nebo dokonce nestačí,“ dodal na závěr Drápal. Do budoucna je tak potřeba posílit noční linky jedoucí na Barrandov, do Dejvic a dále na Divokou Šárku a také spoj jedoucí mezi Žižkovem a Řepy.