Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tramvaje Porsche již upadly v nemilost. Hledá se kupec

Praha - Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vynesl konečný ortel nad tramvajemi Škoda 14T, jejichž design navrhla firma Porsche. Půjdou takříkajíc do světa. Ovšem když je někdo koupí.

11.7.2014 1
SDÍLEJ:

Nízkopodlažní tramvaj 14T s designem Porsche zachycena na pražském Klárově.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Už velmi brzy po uvedení do provozu tyto tramvaje prý vykazovaly řadu poruch. Tradovalo se, že například při prudkém dešti vypínal bezpečnostní okruh přívod vysokonapěťového proudu, a tramvaj tak byla zakrátko téměř nepojízdná. Stejný problém údajně mimo jiné nastával při kontaktu soupravy s rozbředlým sněhem. Nicméně postupně se tyto počáteční technické rébusy víceméně vyřešily, ale veřejnost svůj nepříliš lichotivý názor nijak nezměnila.

„To, že komfortní kabina řidiče této tramvaje spíše připomíná kokpit dopravního letadla, je naprosto v pořádku. Že si ale jako cestující sednu na kus dřeva, to sedačku trochu znehodnocuje. Jsem menší postavy a držet se tyče mohu akorát poblíž dveří. Jinak bych se s ostatními stojícími cestujícími asi musel objímat," hodnotí Jiří Kubišta tramvaj Škoda 14 T.

Tento typ tramvaje za miliardy Prahu křižuje od roku 2006, z původních šedesáti jich přepravuje veřejnost sedmapadesát. Tyto nízkopodlažní tramvaje ještě v roce 2012 patřily mezi nejmodernější ve vozovém parku Dopravního podniku. 
Z téměř šedesáti souprav, které má dopravce k dispozici, jich tehdy ale celá třetina kvůli poruchám nejezdila. Nutné opravy údajně vyšly na zhruba 50 milionů korun. Po ujetí zhruba 240 tisíc kilometrů se totiž objevovaly potíže s převodovými skříněmi.

Čtrnáctky už prostě ne!

Podle Škody Transportation mají stejný typ převodových skříní od stejného dodavatele také tramvaje v Brně a v Plzni, kde prý závady nezaznamenali. „Zvažujeme prodej tramvají 14T, označovaných jako Porsche. Jedná se o moderní vozy, které mohou najít výborné uplatnění v jiných městech a jejich prodejem můžeme získat výrazně víc finančních prostředků než prodejem starých vozů typu T3,“ uvedl generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš.

Citát mluvčího DPP Jiřího Štábla.DPP rovněž informuje, že vzhledem k tomu, že navíc nedošlo k plánovanému rozvoji tramvajových tratí v okrajových částech Prahy, čímž by vznikly nové dlouhé rychlé úseky vhodné pro tuto koncepci tramvají, avšak použití vozů 14T v Praze je poněkud komplikované. Proto budou „čtrnáctky“ postupně nahrazovány novým, modernějším typem tramvají Škoda 15T ForCity.

„Jsou zcela nízkopodlažní a vyhovují nejnovějším standardům moderní městské dopravy. Umožňují především pohodlnější přepravu seniorů, rodičů s dětmi i osob se sníženou pohyblivostí,“ informoval mluvčí DPP Jiří Štábl.

Vozidla podle mluvčího rovněž splňují nejnovější bezpečnostní standardy - aplikované nejmodernějšími prvky aktivní i pasivní ochrany cestujících včetně kamerových systémů. Plně otočné podvozky navíc umožňují tramvajím projíždět Prahou bez jakýchkoli omezení ve všech částech křivolakých tramvajových tratí v centru města.

„Máme i lepší servisní podmínky"

Což je jedna stránka věci, ta druhá je otazník, kam s nimi, když nevyhovující „čtrnáctky“ modernějšímu typu zatím ve vozovnách zabírají místo. Dostupné informace uvádějí, že kupec se hledá především 
v zemích bývalého Sovětského svazu a jednání jsou zatím na začátku. A když se obchod nepovede, Praha bude muset prodat i novější typy 15T ForCity.

Metropole se mimo jiné zavázala do roku 2018 odebrat 250 těchto tramvají, která rovněž splňují nejnovější bezpečnostní standardy - aplikované nejmodernějšími prvky aktivní i pasivní ochrany cestujících včetně kamerových systémů. Plně otočné podvozky navíc umožňují tramvajím projíždět Prahou bez jakýchkoli omezení ve všech částech křivolakých tramvajových tratí v centru města.

„Dopravní podnik ani Praha v současné době s žádným zájemcem o prodeji tramvají 15T ForCity aktivně nejedná. Podle informací z DPP se jiná jednání nevedou. Prioritou Prahy je najít kupce pro tramvaje 14T Porsche s tím, že by tak došlo ke snížení počtu typových řad vozového parku tramvají,“ vysvětloval Jiří Pařízek, radní pro dopravu.

Dopravní podnik na tyto spekulace ihned reagoval zprávou, že před několika týdny se mu podařilo dojednat výrazně lepší podmínky, jako například bezúročný odklad poloviny plateb o 4 roky, klimatizaci a wifi pro cestující, lepší servisní podmínky, prodloužení záruky.

„Jedná se nyní o nejmodernější nízkopodlažní tramvaje, které Praha potřebuje, aby cestujícím byl i nadále zaručen vysoký komfort přepravy. V tuto chvíli je v provozu již sto tramvají tohoto typu a DPP o jejich prodeji nyní neuvažuje,“ sdělil generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš.

Skutečně se jedná o omyl?

Překvapení nad informací o možném prodeji vyjádřil i generální ředitel Škody Transportation. „Domnívám se, že se jedná o omyl, s DPP jednáme o spolupráci při prodeji vozů typu 14T,“ upřesnil Josef Bernard. Původní kontrakt z roku 2006 uzavřelo město pod vedením tehdejšího primátora Pavla Béma. Tyto tramvaje se však mají po roce 2018 stát základem pro vozový park Dopravního podniku.

Kvůli někdejším potížím například v roce 2011 technici DPP stáhli 
z provozu 22 vozů. U poloviny se totiž ukázalo, že je závada na kolech, a další odstavili preventivně. Závada se podle dostupných informací týkala gumové součásti kol, která zabraňuje vibracím a aby tlumila nárazy a hluk. Po ujetí výše potřebného počtu kilometrů ale výrobce zjistil, že guma přestává na kolech držet a hrozí její vyvléknutí. Na bezpečnost tramvaje to sice nemělo mít výrazný vliv, přesto se ale dodavatel rozhodl kola vyměnit.

Tramvajová doprava v Praze je provozována od roku 1875, kdy zahájila provoz první linka koněspřežné tramvaje. K 29. květnu 2014 bylo 
v provozu 22 denních a 9 nočních linek.

Autor: Petr Štrompf

11.7.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Celkem na úseku dálnice D6 bouralo 42 aut.
AKTUALIZOVÁNO
41

Nehody více než čtyřiceti vozidel zablokovaly dálnici D6 u Prahy

Deskové hry si můžete v Tyršově domě zahrát až do neděle.
15

Největší festival deskových her zavítal do Tyršova domu. Koná se už po sedmnácté

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Rodinná nadace nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a jeho manželky Renáty se ohradila proti slovům dalšího miliardáře a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše v časopisu Forbes, že Kellner si udělal školu, ze které pro sebe čerpá dobré absolventy. Babiš magazínu řekl, že takovou činnost nepokládá za charitu.

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Parádičky, skvostné góly. Bláznivý maskot, hluční fanoušci (a sličné fanynky). To všechno přináší fotbal. A právě dnes startuje soutěž, jež určí, kde najdete ty nejzajímavější borce.

Nový šéfdirigent České filharmonie Byčkov má smlouvu na pět let

Ředitel České filharmonie (ČF) David Mareček dnes v pražském Rudolfinu za přítomnosti ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) podepsal pětiletou smlouvu s novým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Čtyřiašedesátiletý Američan ruského původu filharmonii povede po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Semjon Byčkov byl jmenován šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie od sezony 2018/2019. Orchestru se současně ujmou dva hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení