Pražský magistrát si zadělal na pořádnou ostudu.

V pátek byl přerušen provoz tramvají na mostě mezi Nádražím Modřany a Čechovou čtvrtí. Statik označil stav mostu jako havarijní a okamžitě zakázal další jízdy. Hlavní město ale muselo o špatném stavu mostu vědět už tři roky. Od roku 2007 byl dokonce k dispozici projekt na jeho opravu. Přesto se vůbec nic nedělo.

Tři týdny

Do Modřan a dalších částí Prahy 12 se tak nyní nedostanou tramvaje zhruba na tři týdny. „Tak dlouho budou zřejmě trvat nutné opravy. Přesně to ale nevíme. Informaci o uzavření mostu máme k dispozici teprve krátce, takže na všem pracujeme. Výluka se každopádně dotkne linek 3, 17, 21 a noční 52,“ sdělil Deníku Ondřej Pečený, mluvčí dopravního podniku.

Náhradní dopravu ihned po uzavření mostu začaly zajišťovat autobusy. „Ty budou po celou dobu oprav jezdit v úseku Nádraží Braník – Sídliště Modřany,“ potvrdil Filip Drápal, mluvčí Ropidu, společnosti na organizování pražské integrované dopravy.

Zbytečné otálení

Zatím zůstává otázkou, proč se most neopravil už dříve. „Je to hodně specifický problém. Most totiž není v majetku dopravního podniku (DP), ale patří hlavnímu městu. DP ho pouze využíval a byl jeho správce, to znamená, že velké opravy nebyly v naší kompetenci,“ vysvětlil Jan Šurovský, vedoucí jednotky Dopravní cesta Tramvaje.

Dále sdělil, že dopravní podnik o špatném stavu mostu magistrát informoval a doporučil jeho opravu. „Kontroly se zde prováděly v pravidelném tříletém intervalu v roce 2003 a pak v roce 2006. Už tehdy se vědělo o tom, že most není v pořádku. Oprava by přitom tehdy nebyla tak nákladná, rozpočet byl asi pět milionů korun,“ pokračoval Šurovský.

Projekt mají už dva roky

K dispozici byl dokonce i projekt na rekonstrukci. „Ten byl vytvořen v roce 2007 a my jsme opravu také doporučovali. Těžko říct, kdo zavinil, že musel být nyní uzavřen. Důležité je, aby byl co nejdříve zprovozněn,“ řekl Deníku Tomáš Míčka, statik společnosti Pontex, která kontrolu mostu prováděla.

Magistrát se v pátek k případu nedokázal vyjádřit. „V pondělí určitě vydáme nějaké prohlášení. Už jsem požadavek předal na odbor dopravy,“ sdělil Jiří Wolf, mluvčí magistrátu.

Deník oslovil i odbor dopravy, ale jeho šéf Jan Heroudek situaci odmítl komentovat s tím, že do věci není zasvěcen a je to starost majetkového odboru. Tam už se nepodařilo informace získat, jelikož bylo po pracovní době.

Poškozená ložiska

Přesnou příčinou přerušení provozu na mostě jsou podle společnosti Pontex poškozená ložiska. „Následkem toho došlo k posunutí celé stavby a vychýlení mostu. Jedná se o závažnou poruchu, oprava je nevyhnutelná,“ doplnil Tomáš Míčka.

„Je to neobyčejný most. Může být dlouhý zhruba 40 metrů a je rozdělen do čtyř polí. Most se stáčí doleva a navíc je jeho profil takový, že na něm tramvaje nejdříve stoupají a pak klesají,“ navázal Jan Šurovský. Most je určen pouze pro tramvajový provoz, je starý teprve 18 let a tramvaje na něm jezdí od roku 1995.

Ostatní mosty, které dopravní podnik využívá, mají být v současné době v pořádku. „Libeňský most byl částečně opraven, most mezi Krejcárkem a Palmovkou je také v pořádku, stejné je to i na Barrandově,“ uzavřel Šurovský.

Ten by do budoucna uvítal, kdyby byl most v Modřanech převeden do majetku dopravního podniku.