Velkou úpravou by měla projít také Táborská vedoucí z náměstí do Nuslí a několik dalších ulic.

Navržená studie vznikala řadu měsíců na základě jednání mezi městskou částí, dopravním podnikem, který bude v Táborské rekonstruovat tramvajovou trať, magistrátem, veřejností a dalšími organizacemi. Celý proces řídil IPR jako jednu část svého programu koncepčních studií, které kromě této lokality řeší i například Vinohradskou třídu nebo pražská nábřeží.

Tento proces podle IPR umožňuje jednak zapojit více investorů a sladit jejich zájmy a postup, jednak nabízí možnost zapojení místních lidí. Ti měli možnost upozornit na problémy, které podle nich lokalita má.

„Na podzim probíhala participace veřejnosti formou setkání a vycházek. Sbírali jsme i podněty institucí, které sídlí na náměstí Hrdinů, a dalších organizací. V průběhu zpracování konceptu jsme ho průběžně prezentovali a zapracovávali připomínky," vysvětlil jeden z autorů studie Jakub Hendrych.

Občané se mohou vyjádřit ke studii

Revitalizace a rekonstrukce bude podle studie rozdělena do několika etap. Ke studii se nyní ještě mohou vyjadřovat občané, po jejím dokončení ji musí schválit magistrát a poté bude možné začít s přípravami projektu první etapy, která by měla začít v roce 2018. Půjde o rekonstrukci Táborské ulice, kde sídlí radnice čtvrté městské části.

Z dopravní tepny by se měla změnit na široký a pro chodce přívětivý bulvár. Na dvou a půl kilometrovém úseku podle plánů IPR přibude 410 stromů, 23 přechodů, tři nové tramvajové zastávky, rozšíří se chodníky a vznikne více prostoru pro předzahrádky.

Magistrát podle náměstka primátorky Petra Dolínka podobné snahy podporuje a oceňuje. „Koncepčnost je pro nás důležitá nejenom z toho důvodu, že to vypadá dobře a dává to prostor k zapojení občanů do rozhodování, ale i z investorských a finančních důvodů," uvedl Dolínek.

Při přípravě podobných koncepčních studií má město možnost koordinovat investice efektivněji a nemusí se na místo vracet každých pár let, protože do přípravy se zapojují všechny subjekty, které mají na dané lokalitě zájem.

Snížení hluku a zrušení podjezdu

To je v případě Táborské zejména městská část a dopravní podnik, z jehož popudu celý projekt vznikl. V Táborské je totiž nutné modernizovat tramvajovou trať. Součástí její rekonstrukce budou i protihluková opatření.

„Po měřeních na ulici Evropská, Plzeňská a Střešovická můžu říci, že se podařilo novou technologií položení kolejí snížit hluk tramvají o šest, respektive devět decibelů, podle toho, jestli se jedná o denní nebo noční provoz," vysvětlil Dolínek s tím, že podobná technologie bude využita i v poměrně hustě obydlené Táborské.

V dalších etapách počítá studie s rekonstrukcí ulice Na Pankráci, která by měla v roce 2019 projít podobnými úpravami jako Táborská. Následovat bude etapa třetí řešící ulice Na Veselí a Soudní. Tam architekti z IPR navrhují doplnit stromořadí a podélné parkování, čímž bude v celé délce obnovena příjemná městská ulice.

Další novinkou bude přímé napojení zajíždějících tramvají z Táborské ulice do vozovny, čímž se vyhnou rezidenční zástavbě, což přispěje ke snížení hluku, na který si místní dlouhodobě stěžují.

Návrh na zrušení podjezdu z náměstí

Největším oříškem bude čtvrtá etapa, kterou by IPR rád realizoval v roce 2021. Na náměstí Hrdinů má vzniknout centrální zastávka pro hromadnou dopravu; v současnosti dělí tramvajovou zastávku a zastávky autobusu několik set metrů, což komplikuje přestupy. Zjednodušit chodcům život by měla i úprava semaforů a přechodů.

Nakonec by IPR rád prosadil asi nejproblematičtější návrh zrušení podjezdu z náměstí směrem do Táborské, kde nyní tramvaje podjíždí magistrálu. V budoucnu by měly být všechny komunikace v jedné úrovni, tramvaje by tak přejížděly magistrálu, stejně jako chodci a cyklisté, pro které by vznikl přechod. Fungovalo by to podobně, jako v současnosti poblíž náměstí I. P. Pavlova.

„Je to mrtvé a zaprášené místo. Celý prostor je neprůchozí nejen jako veřejný prostor, ale i z hlediska dopravy," komentoval současný stav kolem podjezdu starosta čtyřky Petr Štěpánek s tím, že cílem je celou oblast řešit tak, aby vyhovovala chodcům, tramvajím, místním obyvatelům, chodcům i cyklistům.

Stav kolem magistrály je podle něj dlouhodobě neúnosný. „Jsme vlastně jediné město v Evropě, které má Berlínskou zeď, máme tu betonovou bariéru od Nuselského mostu až po Hvězdovu ulice. Od této a následující studie, která se zabývá prostorem severojižní magistrály od Spořilova po Holešovičky, si slibujeme, že konečně tenhle stav napraví," vysvětlil.

Projekt tak v budoucnu bude nutné sladit se studií takzvané humanizace magistrály, kterou IPR spolu s městskými částmi připravuje.

HarmonogramPrvní etapa (2018): úprava ulice Táborská spojená s opravou tramvajové tratě.

Druhá etapa (2019): úprava ulice na Pankráci.

Třetí etapa (2020): úprava ulic Na Veselí a Soudní, na jejich křižovatce by měl vzniknout větší veřejný prostor.

Čtvrtá etapa (2021): úprava náměstí Hrdinů včetně zrušení podjezdu pod magistrálou do Táborské ulice.

Čtěte také: Zastávka Karlovy lázně bude možná v obou směrech