Těžkou nehodou, při které museli hasiči vystříhávat z nabouraného auta řidiče, skončil před nedávnem střet taxíku s tramvají na Bělohradské ulici. Auto náhle vjelo na dělicí pás a řidič několikatunového dopravního prostředku už nedokázal srážce zabránit. K podobným nehodám dochází v Praze skoro čtyřikrát denně. Loni tramvaje bouraly v metropoli 1353krát. Letos (do konce dubna) už 478krát.

Když nedávají pozor

Vina za naprostou většinu střetů, konkrétně tři čtvrtiny, připadá na řidiče aut. „Jejich nejčastější chybou je nedání přednosti v jízdě tramvaji a najetí do průjezdního profilu při souběžné jízdě," říká mluvčí Pražského dopravního podniku Aneta Řehková.

Její slova potvrzují i údaje z policejní statistiky: dle nich v loňském roce nejčastěji chybovali řidiči tak, že nedali „přednost v jízdě při odbočování vlevo souběžně jedoucímu vozidlu". A to ve 150 případech.

Jak upozorňuje dopravní podnik na svém webu, tramvaj nemůže jednoduše změnit směr a její brzdná dráha je výrazně delší než u ostatních motorových vozidel. Následky kolizí tak bývají celkem závažné. Ostatně z policejní statistiky vyplývá, že průměrná škoda při nehodě s tramvají činila loni 138 tisíc korun.

Ohrožení chodci 

Ještě fatálnější bývají střety s chodci. Loni tramvaje srazily v Praze 75 chodců, dvě nehody podle údajů Drážní inspekce skončily smrtí. Letos během prvních čtyř měsíců roku skončilo pod koly tramvají 24 lidí, nikdo z nich naštěstí nezemřel. „Chodci dělají chyby především v tom, že přecházejí na červenou nebo na nevhodných místech, mají sluchátka, telefonují a celkově se nevěnují provozu," podotýká Řehková.

Kde být ostražitý 

K nehodám s tramvajemi dochází v Praze nejčastěji na úzkých silnicích s hustou dopravou a velkým množstvím křižovatek v centru města. Co se týče konkrétních ulic, nejvyšší počet nehod loni policisté napočítali na Sokolovské či Plzeňské. Nicméně u nich je to dáno i tím, že patří k nejdelším v Praze. V počtu střetů s tramvajemi Praha dominuje i v celorepublikovém žebříčku. Například v Brně se ročně stane třetina střetů ve srovnání s metropolí, v Ostravě sedmina.

close Nehody tramvají. Infografika. info Zdroj: Redakce zoom_in