DPP chce upozornit na začínající sezonu Muzea MHD, které své brány otevírá každý víkend a ve svátky v čase od 9 do 17 hodin. Ale také chce lidi vtáhnout zpět do minulosti a ukázat jim, jak se cestovalo v letech minulých. Pro fanoušky veřejné dopravy je to tak malá ochutnávka, co mohou v prostorách střešovické vozovny najít.

„O jízdy historickými vozy je dlouhodobě veliký zájem. Je to zážitek, který ocení nejen zapálení fandové dopravy,“ uvedl v tiskové zprávě dopravního podniku Petr Malík,  vedoucí jednotky Historická vozidla. Pražané a návštěvníci metropole mohli spatřit vůz z roku 1952 s označením T1 ev. č. 5002 už v sobotu.

V neděli je pak na osmém pořadí linky č. 2 s odjezdy z konečné Sídliště Petřiny v 10:33, 12:33, 14:33, 16:33, 18:33 hodin a ze smyčky Nádraží Braník v časech 11:37, 13:37, 15:37, 17:37 a 19:37 hodin. Ve voze platí běžný tarif Pražské integrované dopravy (PID).

Výroba těchto tramvají probíhala v letech 1951 až 1958. Jednalo se o vůbec první vozidla koncepce PCC (zkratka Presidents′ Conference Committee-car – vůz výboru prezidentů byl v USA stavěný už ve třicátých letech) v Československu. Bylo zajímavé, že v době nejtemnější totality a na začátku takzvané studené války, byla kromě toho při výrobě v komunistickém satelitu Sovětského svazu licence na výrobu podvozků od americké společnosti TRC.

Podle historiků byly však s původními prototypy i nultou sérií v provozu značné problémy.Proto se sériová výroba pozdržela. Celkem bylo na Smíchově (elektrickou výzbroj vyráběla továrna s tehdejším názvem ČKD - Stalingrad ve Vysočanech) do roku 1957 vyrobeno 287 tramvají typu T1. V Praze byly v běžném provozu do roku 1983. Vozy s charakteristickým jedním předním světlometem (a bohužel taky rudou hvězdou v čele) jezdily také v Ostravě, Olomouci, Mostě či v Košicích, Varšavě nebo také v Rostově na Donu. Jejich posledním provozovatelem byla Plzeň, kde se s těmito stroji rozloučili dokonce až v roce 1987.

Nyní se tramvajová legenda vrátila na koleje v pražských ulicích, což je velká událost nejen pro „šotouše“. Jeden z řidičů dopravního podniku, který má oblíbený twitterový účet s názvem Tramvaják pražský, lákal zájemce o historickou jízdu už před víkendem: „Svezte se, je to krásný stroj. A určitě vás překvapí, jak živě babička jezdí.“