Novou podobu vozů městské hromadné dopravy schválili pražští radní loni v srpnu a v metropoli už jezdí v nových barvách jeden autobus značky SOR. Designérská soutěž vyšla na dva miliony korun a vyhrálo ji studio superlative works, za což si vysloužila i odborné ocenění.

Avšak veřejnost nové barvy vozů MHD přijali poměrně vlažně, objevilo se mnoho kritiky. Záměr kritizovali rovněž zástupci opozice. Samotné přebarvení všech prostředků veřejné dopravy v Praze však nebude nic stát – tramvaje, autobusy i vozy metra se budou oblékat do nového hávu při opravách. Šedo-červenovou podobu PID získají také nově zakoupené stroje.

„Tramvaj prošla celkovou opravou, takže by se nový lak či polep stejně dělaly, takže jdeme přesně tím směrem, který jsme naznačili, když jsme vyhlásili výsledky designérské soutěže,“ řekl novinářům primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha sobě).

Vyjíždět bude tramvaj z vozovny v Kobylisích. V následujících týdnech se bude nový vůz objevovat také na trase linek 3, 8 a 10.

Žádné peníze navíc

Přesný plán, jak budou tramvaje přebarvovány, stanoven není. Nový design dostávají jen ty, které musí být opraveny. „Máme harmonogram u autobusů. U tramvají bude záležet na tom, jak půjdou do opravy, aby to nestálo žádné peníze navíc,“ prohlásil Petr Witowski, generální ředitel DPP.

Každý vůz bude mít v budoucnosti na čelech barvu a po stranách polepy. To proto, že pokud je na tramvaji reklama, tak při jejím odstraňování se lak poškodí a přelakování by bylo dražší. Zároveň jsou na voze všechny díly barevně sladěny tak, aby barva nepřekrývala více než jeden z nich. „Dbali jsme na to, aby díly byly barevně poskládány tak, abychom s tím při údržbě a opravách měli co nejméně práce,“ prozradil Witowski.

První vlaštovky na konci roku

V případě autobusů DPP vypsal zakázky na nákup nových vozů s podmínkou, že budou provedeny v nových barvách. „Myslím, že na konci roku budeme mít první vlaštovky, které začnou přicházet v těchto barvách,“ řekl Witowski. Všechny autobusy budou v nové podobě zhruba do deseti let.

Vedení města změnu v minulosti zdůvodňovalo zejména tím, že se systém Pražské integrované dopravy (PID) postupně rozšiřuje z Prahy do Středočeského kraje a spolu s tím je vhodná doba na sjednocení podoby vozů v celém systému, aby bylo jasné na první pohled, že v daném dopravním prostředku platí jízdenka PID.

PID zahrnuje území Prahy a část Středočeského kraje a tvoří jej pražské linky metra, tramvají a autobusů a rovněž linky příměstských autobusů a vlaky označené písmenem S. Do PID spadá také lanovka na Petřín. Systém má jednotné jízdné a tarifní podmínky a jízdní řády jsou tvořeny tak, aby na sebe vzájemně u jednotlivých druhů dopravy navazovaly.