Víkendový návrat tramvají na trať Pražské povstání – Pankrác symbolicky odstartoval vlnu dalších velkých tramvajových staveb, které se v Praze chystají. O prodlužování tratí se mluví roky, v posledních letech se ale podařilo městu přípravu dotáhnout téměř do finále.

„Udělali jsme takový pokrok s přípravou tramvajových tratí a odpolitizováním důležitých kolejových projektů, až jsme předběhli plán Strategie rozvoje tramvajových tratí do roku 2030 z roku 2017,“ chlubí se náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Během několika týdnů se začne stavět trať z Barrandova do Holyně. Dopravní podnik hl. m. Prahy má již vybraného dodavatele, kterým je Strabag. První tramvaje by zde měly vyjet příští rok. DPP už loni připravil smyčku na Barrandově pro rozšíření tramvajové trati.

Ta měla být v budoucnu v rámci 2. etapy prodloužena o jednu zastávku do budoucí smyčky Slivenec, u té DPP zpracovává dokumentaci pro stavební povolení. Záměrem je do Holyně prodloužit tramvajovou linku č. 5.

Koleje až ke stanici metra D Libuš

Další tratí, která je nejblíže zahájení stavby, je úsek Modřany-Libuš, kde již běží soutěž. Zakázka má hodnotu 350 milionů korun. Nová trať o délce 1,7 kilometru bude mít čtyři páry zastávek. Naváže na stávající obratiště Sídliště Modřany, odkud povede k sídlišti Libuš a ke křižovatce s Novodvorskou ulicí, do které odbočí. Po Novodvorské ulici pak povede k budoucí stanici metra D Libuš, do úrovně současné autobusové zastávky Pavlíkova.

Za novou trať lze považovat i obnovení smyčky pod Jižní spojkou. Tramvajová trať i smyčka vznikají v souvislosti s modernizací 4. koridoru a budováním nového přestupního uzlu Zahradní Město nedaleko odsud na křížení Průběžné ulice a koridoru. Smyčka podle DPP umožní přivést k novému přestupnímu uzlu všechny tramvajové spoje, které doposud končily na obratišti Radošovická. Hotovo má být v září.

Smyčku připravuje DPP také u Depa Hostivař, má již stavební povolení. Běží také příprava prodloužení tramvajové trati z Kobylis do Zdib ve Středočeském kraji. Ta již prošla úspěšně hodnocením vlivu na životní prostředí.

Podle Scheinherra běží příprava prodloužení tramvajové trati z Divoké Šárky na Dědinskou, konkrétní obrysy má již i trať na Václavském náměstí a nové tramvajové spojení na strahovské koleje. Praha počítá s tím, že na většinu nákladů na nové tramvajové tratě by měla získat evropské dotace.