Strategie rozvoje tramvajových tratí do roku 2030, kterou vypracoval pražský dopravní podnik (DPP), nicméně zahrnuje stavbu tří desítek tratí včetně do Jesenice či Průhonic. Avšak podle Filipa Jiříka z dopravního podniku tyto záměry zůstaly ve stádiu územních rezerv. Co se týče tramvaje do Zdib, letos by se měla zahájit projektová příprava.

Stavba tratě za více než dvě miliardy korun do Zdib vedoucí souběžně s dálnicí D8 by pak mohla začít v roce 2022. Úsek je plánován na zhruba 5,5 kilometru. Součástí projektu budou také dva P+R terminály s parkovacími místy pro celkem 1260 aut. O náklady se podělí Praha a Středočeský kraj. Cílem je zlepšit situaci v okolí severu metropole, kde autobusové spojení s hlavním městě kapacitně nedostačuje.

V tomto týdnu se navíc magistrátní výbor pro územní rozvoj usnesl, že spolu s plánem na zastřešení Spořilovské ulice se bude řešit zavedení tramvají na Jižní Město. Tramvajová trať by mohla vést z Chodovské do Spořilovské. Tramvajová smyčka na Spořilově by pak byla zrušena, a to včetně úseku tratě, který ji napojuje na Chodovskou.

Zrušení tramvajové smyčky

„Tento koridor bude využit pro novou komunikaci a plocha zrušené tramvajové smyčky bude navržena k novému funkčnímu využití," píše se v dokumentu, který schválili členové výboru.

Tramvaje by jezdily Türkovou ulicí přes Opatov až na Háje v úseku o délce zhruba 6,5 kilometru. O této variantě se mluví od roku 2008, ale až teprve před dvěma lety byla jako součást východní tramvajové tangenty, která by mohla propojit dokonce Žižkov s Jižním Městem, zanesena do Metropolitního plánu. DPP počítá i s možným budoucím pokračováním právě až do Středočeského kraje. Praha 11 je navíc snad jedinou velkou městskou částí, kde tramvaje nejezdí vůbec.

Spory na radnici

„Technické řešení umístění tramvajové trati v ulicích Türkova, Chilská a Opatovská na Praze 11 respektuje stávající intenzity automobilové dopravy, podle kterých je podél tramvajové trati zřízen pro každý směr buď jeden, nebo dva jízdní pruhy. Navržená řešení respektují současná snížení počtu pruhů realizovaná zejména v Opatovské ulici a stavebně potvrzují bezpečné přechody pro chodce rozdělené ostrůvky mezi jednotlivými směry,“ uvádí hnutí Jižní Město - náš domov na webových stránkách. V čele této politické strany stojí bývalý starosta Dalibor Mlejnský (tehdy ODS), hnutí získalo v loňských komunálních volbách jen tři zastupitele. 

Jiří Štyler, další exstarosta a momentálně lídr nejsilnějšího radničního subjektu Hnutí pro Prahu 11, však tehdy upozorňoval na to, že tramvaje v Türkově ulici způsobí dopravní kolaps, neboť touto trasou řidiči automobilů objíždějí dálnici D1 v případě zácpy. Možná i proto teď magistrátní politici chtějí tramvajovou trať přizpůsobit zastřešení Spořilovské spojky, kde mají vzniknout parky či sportoviště.

Podporovatelů této myšlenky ovšem sedělo - nebo nyní sedí - na radnici více. Územní změny by uvítal i místostarosta Ondřej Prokop (ANO). „Ve špičce je totiž metro C v našem úseku denně na hraně své kapacity. Navíc se v budoucnu nevyhne uzavření kvůli rekonstrukci tubusu. Kromě ekologicky problematických autobusů tak dnes Jižní Město nemá náhradní dopravu do centra města,“ uvedl Prokop pro Pražský deník.

„Co se pak týče tramvají, na nových a moderních zelených pásech netvoří při provozu hluk, kterého se lidé často v souvislosti s jejich zavedením bojí. I přes naši podporu a kladné stanovisko se však nedá očekávat, že by tramvaj v Praze 11 zacinkala dřív než za deset let,“ dodal radní, který má na starosti majetek a investice. 

Prioritou je návrat tramvají na Václavák

V tuto chvíli opravdu není jisté, kdy by se mohly začít tramvajové koleje na Jižní Město stavět. Nejsou zatím známy ani náklady na vybudování nové tratě. Zadání změny územního plánu navíc musí schválit zastupitelé hlavního města.

Prioritou současného vedení metropole je návrat tramvají na Václavské náměstí. Plánuje se ještě několik dalších prodloužení stávajících tras na území hlavního města, kvůli připravovanému metru D se chce Praha vrátit také k trati z Pankráce na Budějovickou.

Délka tramvajové sítě je v Praze 142,4 kilometru, přičemž asi 52 procent tratí vede po vlastní tramvajové cestě. Na zbylých místech se jezdí po vozovkách společně s auty. Tramvaje přepraví ročně přes 360 milionů cestujících.