„Odjakživa nastupuji předními dveřmi, takže to je velké omezení,“ postěžovala si důchodkyně Petra Krásná z Vinohrad. Takových hlasů zaznamenal Deník při jízdách moderní tramvají větší počet.

Kvůli chybějícím dveřím v přední části vozu byli také dlouho dezorientováni nevidomí cestující, protože signalizační zařízení je automaticky navigovalo k místu, kde nemohou nastoupit. „Už je to naštěstí technicky vyřešeno, ale zpočátku s tím byl velký problém,“ uvedl viceprezident Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých Viktor Dudr.

Bezpečnost řidičů

Přední dveře chybějí u nízkopodlažních tramvají 14 T jezdících po Praze proto, že dopravní podnik dal při zadávání technických parametrů výrobci přednost většímu pracovnímu prostoru a hlavně bezpečnosti řidičů před komfortem cestujících. Kabina řidičů je tak větší a má samostatné dveře, ale na dveře pro cestující už nebyl prostor.

„Bylo to po dohodě s odboráři a vyhodnocení našich negativních zkušeností s provozem, kdy drtivá většina napadení řidičů je mimo kabinu,“ sdělil technický ředitel DP Tomáš Jílek.

Ze čtyřiceti napadení řidičů v Praze od začátku roku 2005 bylo devadesát procent případů mimoprostor řidiče.V Brně však bylo ataků ještě o čtyři více. „Řidič je chráněný, protože když otevře dveře od kabiny, tak tím bezpečně přehradí cestu lidem ve voze. Navíc nyní rozjíždíme kurzy sebeobrany řidičů proti agresivním cestujícím,“ sdělila mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

Výrobce tramvají 14 T Škoda Transportation Deníku potvrdil, že Pražané si přední dveře skutečně nepřáli, v Brně a v Polsku naopak ano. „Pro nás totiž není technický problém ani jedna varianta,“ řekl ředitel Realizace Marek Herbst.

Zlepšováky vznikají až za provozu

Zatímco v současnosti jezdí po metropoli třináct nízkopodlažních tramvají Škoda 14 T s designem Porsche, na přelomu roku se jejich počet zdvojnásobí
na 27. První vozy z celkem šedesátikusové zakázky poukázaly na některé problémy, ale ty jsou podle výrobce už vyřešeny. Lidem například vadí příliš vysoká úroveň madel, která jsou uzpůsobená lidem s výškou 180 centimetrů. „Do stávajících i všech dalších vozů instalujeme nižší madla,“ řekl Marek Herbst ze Škody Transportation. Cestující si také stěžují na hlučnost. „Upravili jsme brzdový systém. Musím však zdůraznit, že tyto vozy jsou od začátku tišší než ostatní a splňují všechny normy. Za hluk můžou hlavně nekvalitní tratě,“ pokračoval Herbst. U tramvají 14 T se budou kvůli vysoké četnosti nehod laminátová čela skládat ze tří částí, zatím jsou jednodílná.