Dlouho diskutovaný návrat kolejové dopravy, která z tohoto místa zmizela kvůli výstavbě severojižní magistrály na počátku osmdesátých let, pomalu dostává jízdní řád.

Praha 1, na jejímž území náměstí v centru metropole leží, se totiž chystá dát podnět magistrátu, aby do nového územního plánumožnost návratu trati zakreslil. Bez tohoto kroku stavbu nelze realizovat.

Zda Praha 1 podnět předá, rozhodne zastupitelstvo příští týden na svém zasedání. „Je to nekonfliktní záležitost, myslím, že návrh projde. Tramvaje na Václavském náměstí by ulehčily přetížené Ječné ulici,“ uvedl místostarosta Karel Koželuh (Evropští demokraté).

Dlouhá cesta pro seniory

Opozice s návratem tramvajové dopravy na Václavské náměstí souhlasí. „Pokud však budou tramvajové pásy náležitě odhlučněny. Zároveň by tramvajový provoz měl přispět ke zklidnění dopravy,“ myslí si zastupitelka Jana Pařízková (Věci veřejné).

Podle dopravního odborníka Petra Moose je současná tramvajová zastávka Muzeum pro cestující jako spojení s Václavským náměstím nepohodlná. „Těchto několik stovek metrů je nepříjemných hlavně pro staré lidi. Z dopravního hlediska považuji návrat tramvají na Václavské náměstí jako přínosný. Dojde tak k opětovnému napojení Vinohrad k centru, což bylo přerušeno magistrálou, řekl.

Dokončí okruh současně s tratí

Všichni oslovení komunální politici i dopravní odborníci se shodují na tom, že i když se trať do územního plánu dostane, její výstavba má smysl až po té, kdy dojdek zúžení magistrály a jejímu zavedení do tunelu za budovou Národního muzea.

A s tím se počítá až po dokončení severozápadní části městského okruhu, jehož hlavní součástí je právě budovaný tunelový komplex Blanka. „Zúžení magistrály a zavedení tramvají na Václavské náměstí plánujeme současně s dokončením této části okruhu v roce 2011,“ sdělil radní pro dopravu Radovan Šteiner.