VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha čeká na úplně novou tramvaj

PRAHA - Dopravní podnik už zaplatil výrobci zálohu 585 milionů korun, ačkoliv prototyp teprve vzniká.

14.9.2007 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Eva Kořínková

Dlouho očekávaná nízkopodlažní tramvaj 15 T pro Prahu, kterou vyvíjí plzeňská Škoda, by už brzy měla odkrýt svoji tvář. Výrobce chce první prototyp poslat na zkušební kolej tento podzim a brzy poté vůz představit veřejnosti. Alespoň částečně se tak odkryjí tajnosti kolem jedné z největších zakázek poslední doby, kdy lidé stále netuší, za co zaplatí město během následujících deseti let 17 miliard korun.

Praha: laboratoř nových typů

Nejnovějšími tramvajemi v Praze jsou v současné době nízkopodlažní 14 T, takzvané Porsche. Zatím jich jezdí 12, do dvou let jich dopravní podnik (DP) chce mít šedesát. Hned poté začne od plzeňského výrobce Škoda Holding odebírat úplně nový typ 15 T. Do deseti let koupí celkem 250 vozů za 17 miliard. Ačkoliv už při podpisu smlouvy zaplatil veřejný dopravce za jednu z největších zakázek poslední doby zálohu téměř 585 milionů korun, Pražané stále netuší, jak bude tramvaj, formující tvář města na desetiletí, vlastně vypadat. „Jedná se z poloviny o novátorské a tudíž nevyzkoušené řešení, které nemá ve světě obdoby. Z pražských ulic se stane zkušební laboratoř,“ je přesvědčen odborník DP, který si ale nepřeje zveřejnit své jméno.

Design tvoří známý architekt

Výrobce tramvaje má však pro mlčení vysvětlení. „Vyvíjíme pro Prahu naprosto nové vozidlo, jehož detaily jsou předmětem patentového řízení. Ještě může docházet ke drobným změnám podoby. Až si budeme jisti, že můžeme představit skutečnou tvář tramvají, učiníme tak,“ sdělila Radka Pistoriusová ze Škody Holding. To by mělo být během nastávajícího podzimu nebo zimy. Jedinou dostupnou informací ohledně designu utajovaného vozu je to, že jeho autorem bude známý architekt Patrik Kotas, který je v Praze autorem několika dopravních staveb a chystá se na rekonstrukci Fantovy kavárny na Hlavním nádraží. „Koncepce designu vozidel a interiéru je již hotová, podrobnosti ale sdělit zatím nemůžu,“ řekl Kotas. Tramvaj 15 podle něj bude mít s ostatními jeho výtvory jeden společný rys.

„Bude lehce zapamatovatelná,“ prozradil Kotas. Nízkopodlažní tramvaj podle návrhu tohoto známého architekta přitom mohla jezdit po Praze už od poloviny devadesátých let. Navrhl totiž design typu RT6N1. Ten se však kvůli špatnému technickému řešení výrobce a velké poruchovosti nikdy nepodařilo uvést do provozu. Dnes se na čtyři ve své době velmi moderní tramvaje práší v pankrácké vozovně a dopravce uvažuje po několika neúspěšných oživovacích pokusech, že se jich zbaví.

Magistrát: vzhled je v naší režii

Právě neúspěch s první nízkopodlažní tramvají je důvodem skepse některých lidí z dopravního podniku. „Všude ve světě se dělá výběrové řízení, kdy výrobce musí předem ukázat, co bude dělat a jak to bude vypadat. Praze hrozí, že ulicemi se budou prohánět tramvaje, jejichž vzhled bude plně v režii někoho jiného,“ tvrdí nejmenovaný odborník. Předseda představenstva DP a radní pro dopravu Radovan Šteiner tato tvrzení odmítá. „V žádném případě nikdo nemůže hovořit o tom, že by dodavatel rozhodoval, co bude jezdit pražskými ulicemi.

Otázka konkrétního designu vozidla je něco jiného, tam samozřejmě každý výrobce kdekoli na světě volí svého dodavatele designu a zákazník může volit například barevné řešení,“ řekl. Také představitelé DP odmítají, že by neovlivňovali vzhled vyvíjených tramvají. „V zadávací dokumentaci pro veřejnou soutěž byly podrobně specifikovány technické a užitné vlastnosti, ale do značné míry v ní byl předurčen i design a uspořádání vozu,“ vysvětlil Ondřej Pečený z DP.

V Praze jezdí čtyři typy tramvají

Celkem vlastní dopravní podnik (DP) přes devět set vozů tramvají, přičemž některé typy existují v několika různých verzích. Velmi rozšířeným vozem, který jezdil po Praze už na konci šedesátých let, je T3(dole). Dnes Pražanům stále slouží kolem 250 vozů a dopravce tuto legendární tramvaj zkouší předělávat na nízkopodlažní. Zatím tak upravil dvě, do konce letoška má přibýt dalších deset.

Už od poloviny osmdesátých let vozí cestující vůz KT8D5 (dole). Dnes jich má pražský dopravní podnik téměř 47 a postupně je upravuje tak, aby byly alespoň částečně nízkopodlažní. Ročně se takto mění pět vozů.

Velmi rozšířeným typem tramvaje je v pražských ulicích T6A5 (dole), který jezdí po metropoli od roku 1995 a od té doby se na těchto vozech objevují různé technické inovace. Dnes jich vlastní DP přibližně 150.

Zatím nejnovějším typem je nízkopodlažní 14 T (dole). Nyní má Praha 12 těchto tramvají, do tří let jich zde bude jezdit 60.

Foto: www.prazsketramvaje.cz.

14.9.2007 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Dělník do tiskárny 20 000 Kč

Zavedená reklamně-výrobní firma působící na trhu již 20. let. Výrobce velkoplošného a malonákladového tisku s provozovnou na Praze 4, hledá do svého týmu dělníka na dokončovací práce. Zkušenost a praxi vítáme – není podmínkou.

Řemeslné práce - Mechanik pneuservisu a automechanik 30 000 Kč

Nabízíme práci v soukromém pneuservisu a autoservisu. Práce automechanika obsahuje pravidelné prohlídky, běžný servis, autoklimatizace diagnostika a laserová geometrie na osobních, nákladních vozidlech a motocyklech. Pracovní doba Pondělí---Pátek 8,00-17,00

Doprava a logistika - Řidič nákladních vozidel 7,5t 43 000 Kč

Řidič 7,5t Mechanik, přijmeme řidiče nákladních vozidel 7,5t, pro stabilní pravidelnou práci, nejedná se o sběrnou přepravu. Stáří vozidel je 2 roky. Ke sjednání schůzky nás kontaktujte na uvedený MT v prac. dnech 8-17:00 hod.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 28 000 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků SKLADNÍK / OBSLUHA VZV - krátký/dlouhý týden. Požadované vzdělání: nižší střední. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 24000 kč, mzda max. 26000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Uchazeči, kteří mají zájem musí zaslat životopis na uvedený email a ozveme se všem do 10 dní. Všem uchazečům vždy odpovídáme. Děkujeme za pochopení. , SKLADNÍK / OBSLUHA VZV , , Pracovní doba: krátký/dlouhý týden, 12 hod směny 7:00 – 19:00 hodin , , Střídání směn: 1. týden - stř+čtv, 2. týden - po + út, pá až ne , , Práce je vhodná spíše pro muže (hmotnostní zátěž). , , PROČ PRACOVAT PRO NÁS? NABÍZÍME ..... , - práci u úspěšného, prosperujícího a významného zaměstnavatele , - dlouhodobou a stabilní práci se smlouvou na dobu neurčitou , - zajímavé finanční ohodnocení , - širokou řadu možností využití zaměstnaneckých výhod , , JE TO PRÁCE PRO TOHO, KDO... , - je fyzicky zdatný, spolehlivý a práce ho baví , - je trestně bezúhonný , - komu nevadí chladnější prostředí cca 15st. , , CO BUDETE DĚLAT? , - připravovat zboží podle objednávek k expedici , - evidovat vychystané zboží , - zajišťovat pravidelnou inventuru , , , PODÍVEJTE SE NA NÁS: , Youtube – video „Vítej v týmu" , web: www.hortim.cz/cz/kariera/ , , V případě zájmu zašlete Váš životopis na zamestnani@hortim.cz nebo volejte na tel. 725 791 362., , Hortim-International, spol. s r o. je obchodně - logistická společnost, která se řadí mezi významné importéry a producenty ovoce a zeleniny, zásobující středoevropský trh. Rozšiřujeme působnost našich týmů napříč všemi pobočkami, od roku 1993 jsme si postupně vybudovali silné zázemí, stabilní strukturu, udržujeme si zkušené zaměstnance a neustále posilujeme obchodní význam.. Pracoviště: Hortim-international spol.s.r.o,-velkotržnice lipence, praha 5, K Radotínu, č.p. 492, 155 31 Praha 511. Informace: Dobroslava Kožíšková, +420 725 791 362.


Olympijská hrdinka Ester Ledecká je nejmladší čestnou občankou Prahy 1.
4

Porazila Hegerovou či Ebena. Ledecká je nejmladší čestnou občankou Prahy 1

Nemocnice Na Františku.
13

Ředitel Nemocnice Na Františku končí, na svou funkci rezignoval

Primátorka Krnáčová: Investice do školství jsou nejvyšší od roku 2011

Celý letošní školní rok se Pražský deník ve spolupráci s Magistrátem hlavního města Prahy ptal studentů, co je nejvíce trápí, co je zajímá a co by mohlo být na jejich škole či v Praze lepší. V létě budeme naopak přinášet reakce magistrátu na problémy tížící studenty. Dnes se zaměříme na oblast investic do pražského školství.

Pražští veterináři letos našli závady u pětiny prodejců na farmářských trzích

S rychlým nástupem jara se inspektoři Státní veterinární správy působící v Praze zaměřili také na kontrolu prodeje potravin na farmářských trzích. Konkrétně šlo o živočišné komodity jako jsou maso, ryby, masné a rybí výrobky, vejce, mléko a mléčné produkty či med. 

Přes Prahu se opět přehnala bouřka s krupobitím. Problémy mělo i letiště

/VIDEO/ Páteční výstraha před silnými bouřkami meteorologů tentokrát byla přesná. Kolem poledne se silný déšť doprovázený větrem a kroupami prohnal Prahou. Ve srovnání se středečním řáděním počasí teď nezpůsobilo takové škody. Největší problémy podle všeho zaznamenali obyvatelé Prahy 6. Na chvíli se omezil dokonce provoz na Letišti Václava Havla.

Potyčka v Zemanově štábu byla přestupkem, vyhodnotila policie

Potyčku, která se v lednu tohoto roku odehrála v pražském Top Hotelu po prezidentských volbách, vyhodnotila policie jako přestupek proti občanskému soužití. Věc bude řešit správní úřad v Praze 4. Výjimkou je počínání podnikatele Karla Slezáka, který v únoru zemřel a policie jeho případ odložila. V pondělí o tom informovala média policejní mluvčí Andrea Zoulová.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT