Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha čeká na úplně novou tramvaj

PRAHA - Dopravní podnik už zaplatil výrobci zálohu 585 milionů korun, ačkoliv prototyp teprve vzniká.

14.9.2007 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Eva Kořínková

Dlouho očekávaná nízkopodlažní tramvaj 15 T pro Prahu, kterou vyvíjí plzeňská Škoda, by už brzy měla odkrýt svoji tvář. Výrobce chce první prototyp poslat na zkušební kolej tento podzim a brzy poté vůz představit veřejnosti. Alespoň částečně se tak odkryjí tajnosti kolem jedné z největších zakázek poslední doby, kdy lidé stále netuší, za co zaplatí město během následujících deseti let 17 miliard korun.

Praha: laboratoř nových typů

Nejnovějšími tramvajemi v Praze jsou v současné době nízkopodlažní 14 T, takzvané Porsche. Zatím jich jezdí 12, do dvou let jich dopravní podnik (DP) chce mít šedesát. Hned poté začne od plzeňského výrobce Škoda Holding odebírat úplně nový typ 15 T. Do deseti let koupí celkem 250 vozů za 17 miliard. Ačkoliv už při podpisu smlouvy zaplatil veřejný dopravce za jednu z největších zakázek poslední doby zálohu téměř 585 milionů korun, Pražané stále netuší, jak bude tramvaj, formující tvář města na desetiletí, vlastně vypadat. „Jedná se z poloviny o novátorské a tudíž nevyzkoušené řešení, které nemá ve světě obdoby. Z pražských ulic se stane zkušební laboratoř,“ je přesvědčen odborník DP, který si ale nepřeje zveřejnit své jméno.

Design tvoří známý architekt

Výrobce tramvaje má však pro mlčení vysvětlení. „Vyvíjíme pro Prahu naprosto nové vozidlo, jehož detaily jsou předmětem patentového řízení. Ještě může docházet ke drobným změnám podoby. Až si budeme jisti, že můžeme představit skutečnou tvář tramvají, učiníme tak,“ sdělila Radka Pistoriusová ze Škody Holding. To by mělo být během nastávajícího podzimu nebo zimy. Jedinou dostupnou informací ohledně designu utajovaného vozu je to, že jeho autorem bude známý architekt Patrik Kotas, který je v Praze autorem několika dopravních staveb a chystá se na rekonstrukci Fantovy kavárny na Hlavním nádraží. „Koncepce designu vozidel a interiéru je již hotová, podrobnosti ale sdělit zatím nemůžu,“ řekl Kotas. Tramvaj 15 podle něj bude mít s ostatními jeho výtvory jeden společný rys.

„Bude lehce zapamatovatelná,“ prozradil Kotas. Nízkopodlažní tramvaj podle návrhu tohoto známého architekta přitom mohla jezdit po Praze už od poloviny devadesátých let. Navrhl totiž design typu RT6N1. Ten se však kvůli špatnému technickému řešení výrobce a velké poruchovosti nikdy nepodařilo uvést do provozu. Dnes se na čtyři ve své době velmi moderní tramvaje práší v pankrácké vozovně a dopravce uvažuje po několika neúspěšných oživovacích pokusech, že se jich zbaví.

Magistrát: vzhled je v naší režii

Právě neúspěch s první nízkopodlažní tramvají je důvodem skepse některých lidí z dopravního podniku. „Všude ve světě se dělá výběrové řízení, kdy výrobce musí předem ukázat, co bude dělat a jak to bude vypadat. Praze hrozí, že ulicemi se budou prohánět tramvaje, jejichž vzhled bude plně v režii někoho jiného,“ tvrdí nejmenovaný odborník. Předseda představenstva DP a radní pro dopravu Radovan Šteiner tato tvrzení odmítá. „V žádném případě nikdo nemůže hovořit o tom, že by dodavatel rozhodoval, co bude jezdit pražskými ulicemi.

Otázka konkrétního designu vozidla je něco jiného, tam samozřejmě každý výrobce kdekoli na světě volí svého dodavatele designu a zákazník může volit například barevné řešení,“ řekl. Také představitelé DP odmítají, že by neovlivňovali vzhled vyvíjených tramvají. „V zadávací dokumentaci pro veřejnou soutěž byly podrobně specifikovány technické a užitné vlastnosti, ale do značné míry v ní byl předurčen i design a uspořádání vozu,“ vysvětlil Ondřej Pečený z DP.

V Praze jezdí čtyři typy tramvají

Celkem vlastní dopravní podnik (DP) přes devět set vozů tramvají, přičemž některé typy existují v několika různých verzích. Velmi rozšířeným vozem, který jezdil po Praze už na konci šedesátých let, je T3(dole). Dnes Pražanům stále slouží kolem 250 vozů a dopravce tuto legendární tramvaj zkouší předělávat na nízkopodlažní. Zatím tak upravil dvě, do konce letoška má přibýt dalších deset.

Už od poloviny osmdesátých let vozí cestující vůz KT8D5 (dole). Dnes jich má pražský dopravní podnik téměř 47 a postupně je upravuje tak, aby byly alespoň částečně nízkopodlažní. Ročně se takto mění pět vozů.

Velmi rozšířeným typem tramvaje je v pražských ulicích T6A5 (dole), který jezdí po metropoli od roku 1995 a od té doby se na těchto vozech objevují různé technické inovace. Dnes jich vlastní DP přibližně 150.

Zatím nejnovějším typem je nízkopodlažní 14 T (dole). Nyní má Praha 12 těchto tramvají, do tří let jich zde bude jezdit 60.

Foto: www.prazsketramvaje.cz.

14.9.2007 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Prezident Zeman se svou paní odvolili v základní škole v pražských Stodůlkách.
AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

Předvolební debata Deníku: Ivan Bartoš
51

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předseda Zelených Matěj Stropnický dnes oznámil, že je homosexuál. Vyjádřil se tak ke spekulacím bulvárních médií. O svém soukromí mluvit neplánoval, voliči by ale podle něj tuto informaci vědět měli.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

/ROZHOVOR/ „Do vztahů mezi Prahou a místními radnice se příliš promítá stranická politika a zvlášť výrazné to bylo v předvolební době,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09). Podle něj by mělo být politizování všeho včetně třeba vedení linek autobusů nahrazené snahou o konstruktivní spolupráci. Zvlášť pak v řešení dopravy, která je nejpalčivějším problémem Šestky.

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

Politolog Petr Pravda řekl Pražskému deníku: "Oblíbení starostové městských částí mohou stranám přinést dobré výsledky." Už zítra půjdou (nejen) Pražané k volebním urnám a budou volit své poslance. Má smysl v letošních volbách kroužkovat jednotlivé kandidáty? Jak politikům pomáhají v bojích o voliče sociální sítě? 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení