VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha čeká na úplně novou tramvaj

PRAHA - Dopravní podnik už zaplatil výrobci zálohu 585 milionů korun, ačkoliv prototyp teprve vzniká.

14.9.2007 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Eva Kořínková

Dlouho očekávaná nízkopodlažní tramvaj 15 T pro Prahu, kterou vyvíjí plzeňská Škoda, by už brzy měla odkrýt svoji tvář. Výrobce chce první prototyp poslat na zkušební kolej tento podzim a brzy poté vůz představit veřejnosti. Alespoň částečně se tak odkryjí tajnosti kolem jedné z největších zakázek poslední doby, kdy lidé stále netuší, za co zaplatí město během následujících deseti let 17 miliard korun.

Praha: laboratoř nových typů

Nejnovějšími tramvajemi v Praze jsou v současné době nízkopodlažní 14 T, takzvané Porsche. Zatím jich jezdí 12, do dvou let jich dopravní podnik (DP) chce mít šedesát. Hned poté začne od plzeňského výrobce Škoda Holding odebírat úplně nový typ 15 T. Do deseti let koupí celkem 250 vozů za 17 miliard. Ačkoliv už při podpisu smlouvy zaplatil veřejný dopravce za jednu z největších zakázek poslední doby zálohu téměř 585 milionů korun, Pražané stále netuší, jak bude tramvaj, formující tvář města na desetiletí, vlastně vypadat. „Jedná se z poloviny o novátorské a tudíž nevyzkoušené řešení, které nemá ve světě obdoby. Z pražských ulic se stane zkušební laboratoř,“ je přesvědčen odborník DP, který si ale nepřeje zveřejnit své jméno.

Design tvoří známý architekt

Výrobce tramvaje má však pro mlčení vysvětlení. „Vyvíjíme pro Prahu naprosto nové vozidlo, jehož detaily jsou předmětem patentového řízení. Ještě může docházet ke drobným změnám podoby. Až si budeme jisti, že můžeme představit skutečnou tvář tramvají, učiníme tak,“ sdělila Radka Pistoriusová ze Škody Holding. To by mělo být během nastávajícího podzimu nebo zimy. Jedinou dostupnou informací ohledně designu utajovaného vozu je to, že jeho autorem bude známý architekt Patrik Kotas, který je v Praze autorem několika dopravních staveb a chystá se na rekonstrukci Fantovy kavárny na Hlavním nádraží. „Koncepce designu vozidel a interiéru je již hotová, podrobnosti ale sdělit zatím nemůžu,“ řekl Kotas. Tramvaj 15 podle něj bude mít s ostatními jeho výtvory jeden společný rys.

„Bude lehce zapamatovatelná,“ prozradil Kotas. Nízkopodlažní tramvaj podle návrhu tohoto známého architekta přitom mohla jezdit po Praze už od poloviny devadesátých let. Navrhl totiž design typu RT6N1. Ten se však kvůli špatnému technickému řešení výrobce a velké poruchovosti nikdy nepodařilo uvést do provozu. Dnes se na čtyři ve své době velmi moderní tramvaje práší v pankrácké vozovně a dopravce uvažuje po několika neúspěšných oživovacích pokusech, že se jich zbaví.

Magistrát: vzhled je v naší režii

Právě neúspěch s první nízkopodlažní tramvají je důvodem skepse některých lidí z dopravního podniku. „Všude ve světě se dělá výběrové řízení, kdy výrobce musí předem ukázat, co bude dělat a jak to bude vypadat. Praze hrozí, že ulicemi se budou prohánět tramvaje, jejichž vzhled bude plně v režii někoho jiného,“ tvrdí nejmenovaný odborník. Předseda představenstva DP a radní pro dopravu Radovan Šteiner tato tvrzení odmítá. „V žádném případě nikdo nemůže hovořit o tom, že by dodavatel rozhodoval, co bude jezdit pražskými ulicemi.

Otázka konkrétního designu vozidla je něco jiného, tam samozřejmě každý výrobce kdekoli na světě volí svého dodavatele designu a zákazník může volit například barevné řešení,“ řekl. Také představitelé DP odmítají, že by neovlivňovali vzhled vyvíjených tramvají. „V zadávací dokumentaci pro veřejnou soutěž byly podrobně specifikovány technické a užitné vlastnosti, ale do značné míry v ní byl předurčen i design a uspořádání vozu,“ vysvětlil Ondřej Pečený z DP.

V Praze jezdí čtyři typy tramvají

Celkem vlastní dopravní podnik (DP) přes devět set vozů tramvají, přičemž některé typy existují v několika různých verzích. Velmi rozšířeným vozem, který jezdil po Praze už na konci šedesátých let, je T3(dole). Dnes Pražanům stále slouží kolem 250 vozů a dopravce tuto legendární tramvaj zkouší předělávat na nízkopodlažní. Zatím tak upravil dvě, do konce letoška má přibýt dalších deset.

Už od poloviny osmdesátých let vozí cestující vůz KT8D5 (dole). Dnes jich má pražský dopravní podnik téměř 47 a postupně je upravuje tak, aby byly alespoň částečně nízkopodlažní. Ročně se takto mění pět vozů.

Velmi rozšířeným typem tramvaje je v pražských ulicích T6A5 (dole), který jezdí po metropoli od roku 1995 a od té doby se na těchto vozech objevují různé technické inovace. Dnes jich vlastní DP přibližně 150.

Zatím nejnovějším typem je nízkopodlažní 14 T (dole). Nyní má Praha 12 těchto tramvají, do tří let jich zde bude jezdit 60.

Foto: www.prazsketramvaje.cz.

14.9.2007 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Řidič sk. C Praha , Alza cz 45 000 Kč Řidič C Alza Dopravní společnost přijme řidiče sk. C na převozy mezi sklady společnosti Alza v Praze. Nástup možný ihned. Pro více informací nás kontaktujte. Doprava a logistika - Skladník 24 000 Kč Skladník Náplň práce: vykládání a nakládání kamionů a kontejnerů, kompletace objednávek, komisaření, vychystání objednávek, příprava k expedici. Obchod - Prodavač/ka v papírnictví 19 000 Kč Prodavač/ka Hledáme prodavače/ku do prodejny papírnictví v Praze 10 - Hostivaři. Možnost i zkráceného úvazku na 6 hod. Zdravotnictví - Zdravotnictví Ostatní odborní pracovníci ve 25 000 Kč Technici a asistenti pro obsluhu lékařských zařízení Koordinátorka zdravotnické péče. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Sokolská č.p. 1662/35, Nové Město 120 00 Praha 2, Kontaktní osoba: Kamarádová Marie Ing., e-mail: kamaradova@duovize.cz, , UPŘESŇUJÍCÍ INFORMACE:, Požadujeme:, - SŠ vzdělání s maturitou (vhodné i pro čerstvé absolventy) , - spolehlivost, samostatnost, flexibilita, pečlivost, - výborné komunikační a organizační schopnosti, - aktivní přístup k řešení problému, - příjemné vystupování, - aktivní znalost AJ (slovem i písmem), znalost NJ výhodou, - znalost MS Office (Word, Excel, Outlook), , Náplň práce:, - komplexní zajištění chodu recepce kliniky, - vyřizování telefonátů, - komunikace s klienty a lékaři, - práce s rezervačním systémem a databází klientů, - běžné administrativní činnosti, , Zaměstnanecké výhody:, Mobilní telefon, nadstandardní zdravotní péče i pro rodinné příslušníky, stravenky, školení a vzdělávání, pravidelné bonusy. Pracoviště: Duovize s.r.o. - 002, Sokolská, č.p. 1662, 120 00 Praha 2. Informace: Marie Kamarádová, .

V Praze v okolí Karlova náměstí nejezdí kvůli stržené troleji tramvaje.
AKTUALIZUJEME
22

Metrem nebo pěšky. Stržená trolej a výpadek proudu ochromily tramvaje v Praze

Veronika Kašáková se svým bratrem Karlem společně strávili v dětském domově 16 let.

Standardní osobní rozvoj? Ne. Tohle jsou autentické příběhy, které vás posunou

Letiště Václava Havla bojuje s hlukem. Chce omezit noční provoz letadel

Letiště Praha s ohledem na současný nárůst leteckého provozu v České republice i v Evropě zavede další preventivní opatření k udržení stavu noční hlukové zátěže v městských částech Prahy a obcích v bezprostředním okolí letiště, které jsou dotčené leteckým provozem. Cílem je snížit celkový počet nočních vzletů a přistání nad letištěm mezi desátou večerní a šestou hodinou ranní a více regulovat provoz ve zmíněném časovém pásmu, včetně zpožděných příletů a odletů z pásem navazujících.

Poklidná zahrada nedaleko Hradu. Ukrývá umělecká díla i kašnu s čápem

Ruch Hradčanského náměstí. Turisté. Blesky fotoaparátů. Přijde vám nemožné najít v blízkosti Pražského hradu místo k odpočinku? Navštivte nepříliš známou zahradu Šternberského paláce. Malá, ale romantická oáza klidu skýtá útočiště nejen všem, co si chtějí vyčistit hlavu, ale i umělcům. Najdete v ní třeba díla českých sochařů z 20. století.

Mohl mít nebezpečné chemikálie. Muže odvezla zásahová jednotka na psychiatrii

/FOTOGALERIE/ Ve čtvrtek večer zažili obyvatelé části pražského Slivence dramatické chvíle. Policie kvůli psychicky narušenému muži zaktivizovala vyjednavače, zásahovou jednotku, hasiče, psa pyrotechniků i plynaře. Na počátku velké akce bylo podezření, že muž má doma nebezepčné chemikálie. Navíc podle policie napadal sousedy.

Chemie na škole nebývá oblíbená. I tak Češi slaví historický úspěch na olympiádě

Historický úspěch české reprezentace… Kdyby to tak mohl být začátek zprávy ve sportovní rubrice. Ale tato informace oslavuje šikovné české vědce. Na jubilejním padesátém ročníku Mezinárodní chemické olympiády Česko obsadilo čtvrtou příčku v žebříčku národů.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT