TOP 09 se svými šesti členy v jedenáctičlenné radě může nyní prosadit řadu změn. Personální obměnu ve vedení firem v majetku města TOP 09 už ve čtvrtek avizovala.

V dozorčí radě podniku, který je největší firmou Prahy, zůstávají zastupitelé za ODS Pavel Hurda a Andrea Vlásenková. Podle některých hlasů z ODS jde o snahu TOP 09 rozvrátit pražskou občanskou demokracii. Vodrážka a Nosek na dotaz odpověděli, že o rozhodnutí rady nic neví. „Důvodem ale může být, že jsem v dopravním podniku nejdéle, mám historickou paměť a upozorňoval jsem na řadu chybných kroků a rozhodnutí," řekl David Vodrážka s tím, že pro některé kroky i odmítl hlasovat.

Dopravní podnik, jehož roční provoz stojí kolem 14 miliard korun, se dlouhodobě potýká s finančními potížemi. Tíží ho dluhy a závazky z údajně nevypověditelných smluv, třeba na nákup tramvají. Téma dopravy a financování dopravního podniku bylo jedním z problémů, na jehož řešení se nedokázala domluvit koalice TOP 09 a ODS. Podle TOP 09 to byl jeden z důvodů jejího pádu.

TOP 09 pověřila dopravní podnik jednáním o kontraktu na tramvaje

Radní TOP 09 pověřili vedení pražského dopravního podniku jednáním o změně kontraktu na nákup tramvají za 19,2 miliard korun. Dlouhodobou a údajně nevypověditelnou smlouvu, která zadlužený podnik finančně tíží, chtějí rozložit do delšího časového období.

Tomáš Hudeček (TOP 09), který je nyní pověřen řízením města, nechtěl rozhodnutí komentovat. Už minulý týden ale novinářům řekl, že by se měly dodávky tramvají rozložit nejméně do roku 2032.

Dopravní podnik, který je největší firmou v majetku města, se dlouhodobě potýká s finančními potížemi. Má dluhy a závazky z nevýhodných smluv, které byly v minulosti uzavřeny. V opatřeních, které podnik městu nedávno navrhl, bylo kromě úspor a dalších opatření také zdražování jízdného. TOP 09 kvůli tomu už tehdy navrhovala změnu nebo vypovězení smlouvy na nákup tramvají.

Pražský dopravní podnik musí podle smlouvy s firmou Škoda Transportation z roku 2006 odebrat do konce roku 2018 dohromady 250 tramvají 15T ForCity. Tramvaje DPP začal odebírat v roce 2011. V roce 2011 a 2012 za ně zaplatil 4,5 miliardy korun. V současnosti podnik řeší osmimiliardový směnečný program, aby mohl zaplatit další dodávky.

Téma dopravy a financování dopravního podniku bylo jedním z problémů, na jehož řešení se nedokázala domluvit koalice TOP 09 a ODS. Podle TOP 09 to byl jeden z důvodů jejího pádu.

Roční náklady na provoz dopravního podniku činí kolem 14 miliard korun. Podnik tvrdí, že od města dlouhodobě dostává málo peněz na služby, které od něho Praha žádá. Loni to bylo 10,6 miliardy ko­run.