Mají ale Češi výřečné prodejce na stáncích! A šikovné. Koupit si pochoutky u tohohle černovlasého chlapíka, který o servírovaných pokrmech povídá tak zasvěceně a s nepřehlédnutelným nadšením, a navíc nemá problém dorozumět se v cizí řeči – to je skutečná radost. Zvlášť když nabízí takové laskominy, o kterých se ani v bedekrech nepíše.

Také české návštěvníky velikonočních trhů na Staroměstském náměstí v Praze usměvavý prodavač v jednom ze stánků zaujal. Vypadá jako ten Tomio z obrazovky, žertuje jako Tomio – a skutečně je to on. Viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur a také jedna z tváří televizní soutěže podnikatelů hledajících investory Tomio Okamura se v sobotu odpoledne změnil v prodavače na stánku.

A dařilo se mu. „Mohl byste se tím živit,“ složila mu poklonu jedna ze zákaznic. Okamura nepopíral, že i jemu se takovýhle kontakt s lidmi zamlouvá – o změně profese ale neuvažuje. „Víte, já jsem hodně náročný,“ naznačil, že míní vydělávat jinde než na stánku. Hodlá se držet působení ve službách pro turisty.

Právě s tím ale jeho přítomnost za pultem souvisela. Odstartovala finálovou část projektu Pražské informační služby a Pražského kulinářského institutu nazvaného Jak chutná Praha, jehož je Okamura spoluautorem. Cílem je hledat zapomenuté delikatesy, na kterých si lidé v Praze pochutnávali před sto lety, vyzkoušet, jak chutnají mlsným jazýčkům jednadvacátého století – a těmi nejúspěšnějšími obohatit nabídku pražské gastronomie tak, aby nově objevné tradiční dobroty mohli ochutnat nejen obyvatelé metropole, ale i její návštěvníci. Právě nabídka lokálních specialit patří v Evropě k turistickým hitům – jak ukazují zkušenosti například z Francie, Španělska či Itálie, ale nově třeba i z Rakouska. Praha v tomto ohledu poněkud ustrnula – a kvůli tomu, aby ochutnal rozmanité variace na guláš či svíčkovou, žádný návštěvník nepřijede. Chtělo by to aspoň dvě, raději však tak čtyři novinky s příchutí tradice kořeněné duchem monarchie Švejkových dob a prvorepublikové éry, kdy pražské podniky s kumpány obrážel tvůrce této slavné postavy Jaroslav Hašek.

Ochutnávka finálových receptů

O tom, která staronová lákadla dostanou příležitost zabojovat o to, aby se znovu zařadily k zážitkům spojovaným s Prahou, mohou rozhodovat i návštěvníci velikonočních trhů na Staroměstském náměstí. Právě tam totiž mají příležitost postupně ochutnat dvacet lahůdek (vybraných za pomoci odborníků ze dvou stovek receptů původně zaslaných do soutěže), jež mohou lidé hodnotit v internetovém hlasování. Tomio Okamura již své favority má: sladký dezert z morkových kostí, kaštanová polévka, střešovický talián, hráškový krém se šunkou a jehněčí kýtu na majoránce.

V rámci působení na stánku se z něho stal „specialista“ na nalévání kaštanové polévky a servírování taliánů. Obojí vychvaloval téměř do nebes. A jeho přesvědčivost zabírala. Ačkoli všechny taliány byly stejné, řada kupujících odcházela s přesvědčením, že pávě oni si odnášejí „protekčního“ většího buřtíka.

Kdo by ostatně odolal doporučení muže, který se netajil tím, že uzeniny nejí, jelikož mastnota a rozemleté náhražky nedělají jeho žaludku dobře – nešizenou pochoutku z čistého masa ale vyzkoušel a doporučuje ji s tím, že si pochutnal bez jakýchkoli následků! A kaštanová polévka? Ta se podle jeho slov stala opravdovým hitem. „Je vynikající, za to dám ruku do ohně – nebo možná i do vroucího oleje, jak se kdysi dělalo Japonsku,“ zažertoval v narážce na svůj původ a také na dávnou životní epizodu, kdy se v zemi vycházejícího slunce tři a půl roku živil jako prodejce popcornu a koly. V sobotu mohl na Staroměstském náměstí zúročit zkušenosti. „Já tu na stánku můžu být; mám zdravotní průkaz. Jen s penězi musíte támhle k pokladně; já bych tu hotovost popletl,“ usmíval se na zákazníky.

Pochoutky jsou na internetu

Hlasovat o nejlepší recept může veřejnost do konce května na stránkách www.pis.cz nebo na snadno zapamatovatelné adrese www.jakchutnapraha.cz; slavnostní vyhlášení výsledků se pak uskuteční 9. června. Finálové recepty najdete také ZDE, kde jsou postupně zveřejňovány.