„Nadále jezdí zlomek cestujících, je však vidět, že počty mírně rostou. Například v uplynulém víkendu jelo metrem o třetinu více lidí (269 tisíc cest za víkend), než o víkendu před 4 týdny (196 tisíc cest). Svůj podíl na tom bude mít hlavně počasí, víkendové nárůsty cestujících během jara jsou totiž běžné každoročně,“ uvedl Ropid ke zveřejněné statistice vytíženosti linek metra na sociálních sítích.

Z grafů lze vyčíst, že za poslední měsíc jelo metrem nejvíc lidí (konkrétně 267 tisíc) právě v povelikonoční úterý. Tehdy lehkou paniku způsobilo video webu Aktuálně.cz, kde cestující v rouškách sedí blízko sebe a tlačí se při vstupu na eskalátory. Přitom podle vládních nařízeních a televizních spotů odborníků by se lidé při šíření infekce COVID-19 neměli v prostředcích MHD dotýkat madel a dodržovat rozestupy.

Výměna pražců v kolejišti metra linky C ve stanici Pankrác.
Výluka metra skončila dřív, do problémů se dostaly tramvaje

„Mačkanice v metru C v úterý ráno byla zaviněná osmiminutovým intervalem mezi jednotlivými vlaky kvůli předem ohlášené a zároveň dříve ukončené výluce kvůli výměně pražců. Proto se to ráno jezdilo dispečersky. Tak dlouhý interval samozřejmě není v jízdních řádech. Nejvíce vytížené 'céčko' v nouzovém stavu normálně jezdí v intervalu 2 až 3 minut, 'áčko' po 4 až 5 minutách a 'béčko' po třech minutách,“ vysvětlil minulý týden primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) ve vyjádření pro Pražský deník. 

Čtvrtinová čísla oproti stavu před nástupem koronaviru

„Stále se však pohybujeme v počtech zhruba čtvrtinových oproti stavu před nástupem koronaviru,“ upozorňuje magistrátní společnost Ropid. Podobně se vyjdářil už dříve pro Pražský deník mluvčí dopravního podniku Daniel Šabík. „Vzhledem k tomu, že MHD v současnosti nadále využívá zhruba 20 procent cestujících oproti standardnímu stavu, je v metru i v povrchové dopravě stále zaveden prázdninový provoz, který zatím neplánujeme měnit,“ napsal Šabík.

Mluvčí DPP dodal, že pokud by přepravní statistiky ukázaly zvýšenou poptávku Pražanů po cestách veřejnou dopravou v souvislosti s postupným uvolňování mimořádných opatření ministerstva zdravotnictví, budou jízdní řády adekvátně upraveny. „Pokud se výrazně zvýší počet cestujících, okamžitě přidáme více spojů, aby se nemačkali,“ slíbil rovněž Scheinherr.

Radní i na základě poznatků bedlivě sledovaných ukazatelů z metra proto zatím o změně nerozhodli. Sčítače jsou podle Ropidu umístěné v každém vestibulu, většinou nad eskalátory. Zaznamenávají každý vstup a výstup.

DPP začal otáčet sedačky v soupravách metra o 90 stupňů.
Praha začíná zkušebně otáčet sedačky v metru o devadesát stupňů