Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tisíce řidičů ignorují pruhy určené autobusům

Praha - Hrozba pokuty snad vychová řidiče, doufá vedení Prahy. Do pruhů určených hlavně pro autobusy hromadné dopravy nepovoleně jezdí tisíce vozidel. Hlavní město chce proto navrhnout změnu zákona, aby bezohledné řidiče mohla pokutovat městská policie.

14.1.2017
SDÍLEJ:

Jízdní pruh pro autobusy MHDFoto: DENÍK/ Vít Šimánek

Ti, co jezdí v MHD, mohou cestovat Prahou rychleji, díky vyhrazeným pruhům. Pokud je tedy nezatarasí auta s jedním pasažérem. „Celkem 70 procent vozidel, která jedou preferenčními pruhy určenými mimo jiné pro autobusy, v něm nemají co dělat," řekl v pátek náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Vychází z analýzy, kterou vypracovala Technická správa komunikací. Ta sledovala pět pracovních dnů 54 preferenčních pruhů ve 20 lokalitách. Vždy v ranní a odpolední špičce. Celkem za měřené období jelo jízdním pruhem 114 728 vozidel, 84 002 z nich jelo bez povolení.

V Praze je 129 jízdních pruhů 

„Situace je alarmující," zhodnotil Dolínek. Nejméně řidiči respektují zmíněné pruhy v ulicích Duškova, Evropská, Českobrodská, Plzeňská, kde celkový počet nepovolených vozů v preferenčním pruhu přesahoval tisíce průjezdů za den.

Celkem je v hlavním městě 129 jízdních pruhů, které jsou určeny pro autobusy, žlutá taxi vezoucí zákazníka, auta integrovaného záchranného systému a pohotovostní vozidla, která řeší havárie plynu či vody. Do pruhů mohou i cyklisté, ale příliš toho podle závěrů analýzy nevyužívají.

Strážníci se vrátí do minulosti 

„Město nechce pokutovat řidiče za to, že jezdí, ale když máme nastavena pravidla, chceme, aby je respektovali. Někteří se nesmí spoléhat na to, že ti hloupí si to odstojí a oni je objedou," uvedl Dolínek s tím, že by místa s preferenčními pruhy měli častěji kontrolovat strážníci.

To je ale problém. Jediný, kdo může vozy s neukázněnými řidiči zastavit a pokutovat, je státní policie. „Městská policie v současnosti takové oprávnění nemá, přišla o něj v červnu roku 2011," řekl pražský radní pro bezpečnost Libor Hadrava. Nynější situace podle radního způsobuje zbytečně velké množství úkonů, které musí strážníci udělat, než předají případ do správního řízení.

Praha proto chce využít možnosti, že může, stejně jako další tuzemské kraje, předložit návrh na změnu zákona. Ten by mohl být hotový do dvou měsíců. Pokud by změna prošla, mohli by práci dopravní policie dělat pražští strážníci.

Vymezených cest přibude 

„Nechci, aby policie ztrácela čas v preferenčních pruzích, ale nastavit zákon tak, aby to mohla dělat městská policie, která na to má zázemí a prostředky," doplnil náměstek pro dopravu.

Město už má i vytipovaná místa u preferenčních pruhů, kde by mohli strážníci v dopravní špičce odchytávat vozidla, která nemají v cestě pro hromadnou dopravu co pohledávat.

Město potřebu pruhů vyhodnocuje 

Pruhy pro autobusy by měly v Praze přibývat. Už nyní se počítá s jejich vytvořením kupříkladu v ulicích Svatovítská, Průmyslová, Chlumecká či U Plynárny. Zároveň některé zase mizí.

„Pruhy vznikají kvůli urychlení veřejné dopravy. Jejich potřebu vyhodnocujeme. Třeba na Hradčanské se ukázalo, že už nejsou potřeba, a proto jsme je zrušili," sdělil Dolínek. Celkem je v metropoli 27 kilometrů preferenčních pruhů pro veřejnou dopravu.

Čtěte také: Denně PID využije asi 180 tisíc lidí, oslavy vzniku budou na podzim

Autor: Benedikt Lederer

14.1.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Předseda strany zelených Matěj Stropnický

Stropnický věří, že se jeho Zelení vrátí do Sněmovny

Předvolební debata Deníku: Ivan Bartoš
51

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předseda Zelených Matěj Stropnický dnes oznámil, že je homosexuál. Vyjádřil se tak ke spekulacím bulvárních médií. O svém soukromí mluvit neplánoval, voliči by ale podle něj tuto informaci vědět měli.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

/ROZHOVOR/ „Do vztahů mezi Prahou a místními radnice se příliš promítá stranická politika a zvlášť výrazné to bylo v předvolební době,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09). Podle něj by mělo být politizování všeho včetně třeba vedení linek autobusů nahrazené snahou o konstruktivní spolupráci. Zvlášť pak v řešení dopravy, která je nejpalčivějším problémem Šestky.

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

Politolog Petr Pravda řekl Pražskému deníku: "Oblíbení starostové městských částí mohou stranám přinést dobré výsledky." Už zítra půjdou (nejen) Pražané k volebním urnám a budou volit své poslance. Má smysl v letošních volbách kroužkovat jednotlivé kandidáty? Jak politikům pomáhají v bojích o voliče sociální sítě? 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení