Roku 2022 by měla být podle plánu pražského magistrátu otevřena linka metra D vedoucí z Písnice na Pankrác. Návrh podob stanic je však podle odborníků a veřejnosti zastaralý. Pod petici za vyhlášení mezinárodní architektonické soutěže na podobu stanic vznikla v pátek elektronická petice. Ke včerejšímu odpoledni čítala 5 324 podpisů.

Architektonický odkaz pro další generace

„Uveřejněné návrhy architektonického řešení jednotlivých nových stanic včetně urbanistického řešení nepovažujeme za vhodné. Nenesou známky moderní soudobé architektury, působí jako postmoderní stavby devadesátých let. Záleží nám na tom, jaký architektonický odkaz zanechá Praze naše generace," píše se v petici adresované magistrátu.

Praha architektonickou soutěž vyhlásit nehodlá. „Neznamená vždy zrychlení a zlevnění projektu," říká náměstek primátorky Petr Dolínek. O architektonické soutěži se podle něj měla vést diskuse před lety, kdy byl čas ji uspořádat a stále by se stavba stihla do roku 2022. „Pokud bychom ji začali řešit teď, může to celou stavbu zdržet až o další tři roky," doplňuje.

Není moc času 

„Argumentovat tím, že není čas, je nonsens," kontruje mluvčí České komory architektů (ČKA) Zuzana Hošková. ČKA totiž minimálně od roku 2013 upozorňuje Prahu na vyhlášení architektonické soutěže na podobu metra D. Loni komora poslala dopis primátorce Adrianě Krnáčové a Dolínkovi, vše ale zůstalo bez větší odezvy.

I v otázce ohledně prodloužení výstavby nové linky má ČKA pochybnosti. „Je pravda, že u architektonických soutěží je velmi důležité, aby se detailně připravilo zadání, což může soutěž prodloužit. Vysoutěží se však konkrétní podoba šitá na míru projektu, tudíž následná realizace je ve výsledku kratší," vysvětluje Hošková.

Metro D má mít celkem 10 stanic. V první fázi by mělo být vybudováno osm zastávek, jejichž podobu navrhl Metroprojekt. Právě proti jejich podobě se lidé ohrazují. Metro z Písnice na Pankrác plánuje město vystavět do roku 2022, zda se to skutečně podaří, není jisté. V druhé fázi by měla vzniknout stanice Náměstí bratří Synků a napojení na Náměstí Míru. Projektanti předběžně odhadují náklady na 50 miliard korun.

Čtěte také: Stavba metra D nabere asi tříleté zpoždění