Vstupenkou na pochod a doprovodný program na Štvanici je tradičně růžové tričko. Letos z prodeje triček a dalších produktů vybrali pořadatelé devět milionů korun. Peníze slouží na pomoc nemocným a na prevenci této nemoci. Letoší ročník se koná po dvouleté pauze, za celou dobu existence projektu Avon pochod za zdravá prsa se vybralo již téměř 150 milionů korun.

Účastníci průvodu se scházeli zhruba od 10:00 na Hradčanském náměstí. Vyrazili kolem poledne po slavnostním přestřižení startovní pásky za doprovodu skupiny bubeníků kolem Pražského hradu na Letnou a přes nábřeží Kapitána Jaroše a Hlávkův most došli na ostrov Štvanice, kde se konal odpolední program. Pro účastníky tu byl připraven hudební program a také například stánek, kde se mohou ženy naučit samovyšetření prsu.

Výtěžek z prodeje triček a produktů směřují mimo jiné na podporu projektu Bellis, který pomáhá pacientkám do 45 let, sbírka podporuje také Alianci žen s rakovinou prsu, Asociaci mamodiagnostiků nebo také projekt Zdravá prsa pro neslyšící.

Z dat o výskytu rakoviny vyplývá, že nových případů je v současné době zhruba o třetinu víc než v době zavedení screeningu v roce 2002. Díky včasnějšímu záchytu malých nádorů ale klesá počet žen, které nemoci každý rok podlehnou, uvedl v květnu zakladatel screeningového programu Jan Daneš, který je odborným garantem Avon pochodu.

Podle posledních dostupných dat v roce 2018 zemřelo na rakovinu prsu 1800 žen, lékaři odhalili přes 7800 nádorů. V roce 1990 rakovině podlehlo podobné množství žen, lékaři ale tehdy odhalili jen asi 3500 nádorů.

Screenigem lékaři nazývají pravidelné vyšetřování zdravých lidí, kteří ale mají zvýšené riziko, například kvůli věku. Ženy od 45 let tak mohou jednou za dva roky podstoupit mamografické vyšetření prsu hrazené z veřejného zdravotního pojištění. Mladším lékaři doporučují šetrnější sonografické vyšetření, které sice není bezplatné, ale zdravotní pojišťovny na něj zpětně přispívají.

Co u vás rozhodne komunální volby? Zapojte se do velké ankety Deníku ZDE.