Deník se dva dny soustředil na pražské řidiče a výsledky byly tristní. Pouze na dvou přechodech dali řidiči opakovaně chodcům přednost. Ze čtyř měření rychlosti u škol ve spolupráci se strážníky městské policie ve dvou případech měření odhalilo šoféry překračující rychlost.

Ve Slezské ulici v pátek dopoledne, kdy tudy chodí děti z okolních školek do parku, z 55 měřených aut překročilo třicetikilometrovou rychlost 19 řidičů. U speciální školy Na Zlíchově to byli dva hříšníci a v Troji a U Santošky kolem škol jela všechna auta v pořádku.

Platí jen represe

Strážníci při měření sami upozorňovali, že jejich přítomnost řidiče umravní. „U škol jsme tak často, že se řidiči naučili, že bychom je tam mohli chytit a dávají si pozor,“ říká náměstek ředitele městské policie Ludvík Klema. I naše bezprostřední zkušenost to potvrzuje.VRumunské ulici je přechod mezi dvěma světelnými křižovatkami, který řidiči zásadně projíždějí bez ohledu na chodce. Jakmile se k němu postavili ráno před osmou hodinou dva uniformovaní muži, situace se zázračně změnila. Auta přibrzdila a disciplinovaně pouštěla děti přes přechod.

„Je důležitá nejen represe, ale i výchova. Nejen ta ze školy, ale řidiči a chodci by se k sobě měli chovat slušně. Pro řidiče by neměl být problém, aby s úsměvem pustil maminku s kočárkem. Chodec by měl aspoň symbolicky, třeba mávnutím, za přednost poděkovat,“ řekl Deníku dopravní expert Robert Šťastný. „Je dost nešťastné, že zákon přesně nevymezuje, jak má chodec dát najevo úmysl přejít. Řešení přestupků je obtížné a náročné na počet lidí a techniku,“ vysvětluje Klema.

Porušují zákon

Nejnebezpečnější přechody jsou přes víceproudé silnice, kde auto v pravém pruhu dá chodci přednost a vozidlo v levém nezpomalí a může nic netušícího pěšího chodce srazit. „To jsou případy, kdy je prokazatelné, že šofér v levém pruhu porušil zákon, protože chování jeho kolegy vpravo naznačovalo, že se něco děje,“ komentoval situaci Robert Šťastný. „V tomto případě by se měla maximálně využívat represe, aby se řidiči báli zákon ignorovat.“ pokračoval.

Jen na dvou přechodech jsme neměli problém – u polikliniky v Petrovicích a na Opatově. Petrovický přechod je naproti škole a podle slov starousedlíků je pravidelně kontrolovaný strážníky, takže se řidiči jednoduše bojí. „Jsem si vědom účinnosti uniforem v ulicích a proto naše snažení míří především k navýšení počtu strážníků v ulicích,“ řekl Deníku náměstek pražského primátora Rudolf Blažek.

Chcete přejít? Máte smůlu!

Praha -Řidiči v metropoli ignorují pravidlo přednosti chodců na přechodech. Deník několik míst v Praze otestoval. Nejhorší situace byla na Skalce u autobusové zastávky V Rybníčkách. Pokud zrovna projížděla auta, nebyla šance přejít a dostat se na druhou stranu. Za deset minut nám nezastavil ani jeden řidič.

Když po příjezdu autobusu do zastávky vystoupila maminka s kočárkem, musela čekat, až přejede sedmnáct vozů, než bezpečně přešla. „Viděli jste to, mají před sebou maminu s děckem a kašlou na ni,“ ukázala na ně kolemjdoucí Petra Svetláková. Na křižovatce Jugoslávské ulice a Tylova náměstí se zase chodci proplétají mezi auty a tramvajemi. Jsou zde čtyři přechody a všichni vědí, co dělat. Dlouhé vyhlížení nepomáhá, chodci vkročí do vozovky a donutí vozy přibrzdit.

V nedaleké Rumunské ulici na krátkém úseku mezi dvěma semafory řidiči přehlížejí přechod mezi nimi a projíždějí navzdory chodcům. Situace se mění, když ráno na přechodu stojí dva policisté, kteří na dopravu dohlížejí, protože je v okolí několik základních škol. Chování řidičů se okamžitě změní a začnou pěší chodce pouštět. Horší situace byla v Ruské ulici a ve Strašnicích před Billou, kde většinou projelo několik aut, než pustili chodce na zebru. Osamělou stařenku s nákupem pustil až osmý šofér. Nejlepší situace byla v Petrovicích na přechodu mezi poliklinikou a školou, kde často přecházejí třídy malých dětí na procházky. Až na jedinou výjimku přibrzdila všechna auta. (naf)

Bez represe se neobejdeme

Nejdůležitější je bezpečnost na ulicích, které se musí vše podřídit, říká Ludvík Klema, náměstek ředitele pražské městské policie.

Jak zlepšit dopravu na silnicích, bezpečné jak vidíme nejsou?

Zvýšeným počtem hlídek v ulicích. Naší prioritou bylo uklidněníu škol. Jednou až dvakrát týdně se tam strážníci objeví a řidiči už v těchto místech méně riskují.

Ale co přechody?

Přednost chodci je výjimka. Je to problematické, protože je to subjektivní. Používáme skrytou kameru, která situaci zdokumentuje a pomůže přestupce usvědčit, je to ale náročné na techniku a počet lidí.

A úpravy přechodů?

To se děje průběžně, nejen u přechodů. Šoféři se o svá auta bojí, takže retardéry, ostrůvky a jiné překážky je účinně zbrzdí. Je to vykoupeno náklady na opravu sanitek a policejních aut, které rychlou jízdou trpí nebo hrozí poškození. Nemluvě o zvýšených exhalacích a hluku. Jenže to funguje.

A použít varovné symboly, světelné tabule, „namalované retardéry“?

Nerad to říkám, ale hovořím ze zkušenosti.Načeského řidiče platí pouze to, co se ho dotkne. Pokuta, body, poškozené auto. Zkoušeli jsme leccos, ale když tam nebyla hlídka, řidiči to ignorovali. (dav)