Start nové prodejny 21. srpna 2007kvitovali zákazníci s uspokojením, neboť v místě kdysi ušmudlané samoobsluhy vznikl moderní obchod s potravinami a základním drogistickým zbožím. Okolní obchodníci zatím velké obavy z konkurence neměli. „Samoobsluha v tomto místě stávala snad čtyřicet let, nebyla sice krásná, ale když ji někdy loni zavřeli, opravdu tu chyběla.

Nové, malé Tesco mě mile překvapilo,“ pochvalovala si Alena Holá, která si zahájení prodeje nenechala ujít. Proti ostatním prodejnám Tesca, které v Česku provozuje 47 hypermarketů, 31 supermarketů a šest obchodních domů, kde se prodává na několika tisících metrů ploch, je pražský Expres trpaslík. Prodejní plocha je kolem 250 metrů. „Tyto malé obchodní formáty na rušných komunikacích začalo Tesco před několika lety zavádět ve Velké Británii jako možnost rychlého nákupu. Osvědčily se, a tak s nimi společnost přichází i do Česka.

V roce 2007otevře ještě jeden Expres v Černošicích, a pak podle zájmu počítá řádově s desítkami malých obchodů,“ uvedla mluvčí společnosti Jana Matoušková. Otevření každé nové prodejny sledují s obavami drobní obchodníci v okolí, pro něž velká nákupní centra představují většinou nebezpečnou konkurenci. „Zda nám odvedou zákazníky, uvidíme tak do týdne. Ale doufám, že se pro nás mnoho nezmění,“ uvedla Jarmila Vacková, zástupce vedoucí pekárny a přilehlého lahůdkářství na náměstí I. P. Pavlova. „Máme jiné zákazníky. Navíc máme otevřeno non-stop a oni v deset večer zavřou,“ neobává se konkurence prodávající z Mini Marketu, který je pár metrů od nové prodejny.

Věra Jiříková, která prodává v masně na Tylově náměstí, byla rovněž optimistická. „Možná, že ze začátku tam lidé půjdou, ale mnoho Pražanů si zvyklo kupovat maso raději u řezníka než v super či hypermarketech,“ řekla. Odliv zákazníků nepoznali včera ani v marketu v Bělehradké ulici. „Nemyslím, že by nás mohli ohrozit. Ostatně prodejna potravin v těch místech léta bývala,“ uvedla vedoucí prodejny Jiřina Dohnálková. „Tesco je vždycky velký konkurent, ale jsou od nás relativně daleko. Navíc jde o trochu jiný druh podnikání. Necháme se překvapit,“ uvedl Kolio Gotchev, který má v nedaleké Rumunské ulici miniprodejnu a gril.

Podle nedávného průzkumu nezávislého obchodu v České republice, který pravidelně uskutečňuje společnost Incoma, malí obchodníci již zákazníky neztrácejí. Přesto v Praze malé prodejny jako nejčastější místo nákupu uvádějí jen asi dvě procenta obyvatel.